هند و طالبان؛ کلید صلح افغانستان و معمای مداخله کشور های بیرونی در این روند

© AFP 2023 / MONEY SHARMA روابط هند با طالبان؛ کلید صلح افغانستان و مداخله کشور های بیرونی در این روند
روابط هند با طالبان؛ کلید صلح افغانستان و مداخله کشور های بیرونی در این روند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
رسانه های هندی گزارش داده اند که مقام های هندی با رهبران گروه طالبان در تلاش تامین ارتباطات است در گزارش که به تاریخ 8 جون از سوی ایندیا تایمز نشر شد آمده که مقام های امنیتی این بار پا پیش کشیده و در تلاش تامین ارتباط با طالبان ملی‌گرا بوده و این تلاش ها نیز نتیجه بخش بوده است.

این روزنامه هندی در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد، که سران مقام های امنیتی با ملا برادر تاکنون چندین پیام رد و بدل کرده اند اما تصمیم برای دیدار گرفته نشده است. در این گزارش از مقام های هندی نام برده نشده است.

با این همه شماری از کنش‌گران در کشور در پیوند به این اقدام هند می‌گویند، که هند از دیر زمانیست که در تلاش نفوذ بر طالبانی هستند که در افغانستان و پاکستان نقش کلیدی را بازی می‌کنند.

ماریا طوطاخیل، فعال سیاسی می‌گوید که هند به دنبال منافع خود هر کاری را می‌کند و این کشور به دلیل ترس از بی ثباتی افغانستان در آینده و آغاز جنگ های داخلی و آسیب دیدن هند ازین اغتشاش همواره کوشیده که از افغانستان آسیب نبیند.

خانم طوطاخیل در ادامه می‌افزاید:

"زمانیکه پروسه صلح در افغانستان آغاز شد همه ارتباط خود را با طالبان برقرار کردند به شمول روسیه، چین، ایران، کشور های خاورمیانه و پاکستان درین میان هند از قبل با طالبان افغانستان که میانه خوب با پاکستان ندارند ارتباط داشت اما اکنون تنها این موضوع علنی شده است".

او می‌افزاید، که در منطقه های چون بلوچستان و منطقه های مرزی میان افغانستان و پاکستان گروه های تندرو هستند که از سوی پاکستان حمایت می‌شوند و این گروه هر ازگاهی امنیت هند را با چالش روبرو کرده است و هند از این بابت همواره نگران بوده است.

از سوی هم راضیه منگل، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید، که هند در افغانستان نقش مهم را بازی می‌کند و این کشور همواره از نظام و سیاست های افغانستان در قبال پاکستان حمایت کرده است و حالا که بحث صلح مطرح شده است هند نگران امنیت مردم خود است.

خانم منگل می‌افزاید که هند پول هنگفت را در بازسازی افغانستان هزینه کرده است و این کشور روابط خوب با سیاسیون افغانستان نیز دارد و بیجا نیست که هند و پاکستان بازی های سیاسی خود را در داخل افغانستان کشانده و اجرا می‌کنند.

در همین حال سنگر امیرزاده، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که پاکستان زمانی که کشور خود را در اختیار گروه های مانند طالبان، جیش محمد وغیره می‌گذارد و این گروه در افغانستان و هند فعالیت های تروریستی انجام می‌دهد این به معنی سود پاکستان در کشور های منطقه است و اگر هند با طالبان تماس می‌گیرد طبیعی است که به دنبال سود خود در دیگر کشور هاست.

امیرزاده می‌گوید:

"پاکستان با هیچ طرفی صادق نبوده است و همیشه مداخله های نیز به کشور افغانستان و هند داشته است پس هند نیز آرام نمی‌گیرد و دنبال اهداف خود است و این بار نخست هم نیست که هند با طالبان تماس می‌گیرد این کشور از دیر زمانی با طالبان ارتباط داشته است".

با این همه خشونت ها در کشور افزایش چشم‌گیر داشته است و گروه طالبان و حکومت افغانستان همواره از وارد کردن تلفات به همدیگر سخن می‌زنند.

چندی پیش طالبان ادعا کرد، که در سال جاری 18 ولسوالی را در تصرف خود در آورده اند اما حکومت افغانستان اعلام کرده که خودشان ولسوالی ها را ترک کرده اند.

از طرف دیگر روند صلح افغانستان تاکنون هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نداشته است و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دور جدید از سفر هایش به منطقه را آغاز کرده است و این هیات های بلند رتبه امریکایی نیز خلیل‌زاد را هم‌راهی می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала