بهار و تابستان؛ فصل‌های رونق بازار گل در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / Zakarya Safariگل فروشی در کابل
گل فروشی در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.06.2021
عضو شوید
گل فروشان انواع گل وطنی و خارجی را در این بازار در نزدیکی سیلوی مرکزی افشار به فروش می‌رسانند بازار که نه خیلی خالی‌ست و نه بیروبار دارد، شاید وضعیت بد امنیتی حتا روی فروش گل تاثیر گذاشته است.

گل جیری‌بند، مرسل، شمشاد، گل پانه، پتونی و گل جعفری مورد علاقه خریداران گل در بازار کابل است بازاری که فقط چهار تا شش ماه گرم است و فروش دارد.

حکمت‌الله یکی از گل فروشان به اسپوتنیک افغانستان چنین می‌گوید:«فصل گل فروشی فقط پنج ماه زمان دارد و در این مدت فروش بسیار خوب می‌باشد و مردم گل خریداری می‌کنند.»

در ادامه نیز می‌افزاید: «ما انواع گل افغانی داریم و مردم نیز علاقه‌مند می‌باشند، مانند گل‌های جیری‌بند، مرسل و گل پانه‌های وطنی که بسیار به شوق خریداری می‌شوند.»

بیش از 200 نوع گل در گلخانه های شهر کابل به شکل درختی، بته‌یی و علفی نگهداری و تربیت می‌شود و در فواصل مختلف، به بازار عرضه می‌گردد.

حنیف فرزان که بسیار علاقه‌مند به نگهداری گل و خرید گل می‌باشد به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«شخصاً گل را بسیار دوست دارم و در خانه هم دو سه نوع گل نگهداری می‌کنم، حالا هم یک نوع گل به نام گل کاغذی را دیدم که بسیار خوشم آمده است و می‌خواهم بخرم.»

عبدالقادر یکی دیگر از گل فروشان این منطقه می‌گوید: «گل چیزی است که مورد پسند همه است، از ماه حمل شروع تا ماه سرطان مردم بسیار گل می‌خرند و به خانه‌هایشان می‌برند.»او اما با بسیار نامیدی از وضعیت بد امنیتی که چگونه بر کاروبار گل فروشی نیز تاثیر کرده است می‌گوید.
به باور او وضعیت نابسامان کشور بر روان مردم تاثیر کرده است و مردم به فکر نان هستند تا گل.

عبدالقادر در ادامه همچنان گفت:

«اقتصاد مردم ضعیف شده است و طبق توان، هر کی دارد گل می‌خرد و هر کی ندارد می‌آید، تماشا می‌کند و دست خالی می‌رود.»

برخلاف علاقه‌ی قبلی سرمایه‌گذاران، حالا وضعیت نگران کننده است و سرمایه گذاران نگران، با این حال روشن شدن دورنمایی سیاسی کشور مشخص می‌کند که در این عرصه توجه و سرمایه گذاری می‌شود و یا این عرصه کاری نیز مانند ده‌ها شغل‌های دیگر کم‌رنگ می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала