حملات طالبان به ولسوالی‌ها؛ بیشترین آسیب به افراد ملکی و دارایی‌ها عامه می‌رسد

© AP Photo / Reza Shirmohammadi, Fileحملات طالبان به ولسوالی‌ها؛ بیشترین آسیب به افراد ملکی و دارایی‌ها عامه می‌رسد
حملات طالبان به ولسوالی‌ها؛ بیشترین آسیب به افراد ملکی و دارایی‌ها عامه می‌رسد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2021
عضو شوید
به گفته مسوولین وزارت دفاع و داخله، طالبان قادر به تصرف مناطق نیستند و پس از حمله با تلفات زیاد از جانب نیروهای امنیتی و دفاعی رانده می‌شوند و بیشترین آسیب حملات طالبان به افراد ملکی و دارایی‌های عامه وارد می‌شود.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌‎گوید که تصمیم امریکا دربارۀ خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان به طالبان فرصت داده‌است تا خشونت‌ها را افزایش دهند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی که اخیرا در یک نشست در کابل سخن می‌زد، تأکید کرد که طالبان با افزایش خشونت‌ها می‌خواهند در میدان جنگ پیروز باشند؛ اما به‌ گفتۀ عبدالله عبدالله گروه طالبان باید بدانند که از راه جنگ نمی‌توانند بر افغانستان فرمان‌روایی کنند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در بخش دیگر از سخنان‌‌اش، گفت:

«طالبان با نادیده گرفتن فرصت‌ پیش‌آمده برای صلح یک ضایعه بزرگ را ثبت تاریخ می‌کنند که هزینه آن را مردم افغانستان می‌‌پردازند».

این در حالیست که همه روزه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سقوط ولسوالی‌ها در ولایات مختلف افغانستان به دست طالبان، نشر می‌شود. خبرهایی که معمولا توسط مسوولین حکومت رد می‌شوند.

بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2021
حمله خونین طالبان بر چندین پاسگاه در ولسوالی کهمرد بامیان

با این حال، احمد ضیا ضیا، معاون سخنگوی وزارت داخله در پاسخ به پرسش اسپوتنیک افغانستان مبنی بر اینکه چند فیصد خاک کشور تحت کنترول طالبان است، می‌گوید:

«فیصدی مشخصی که معلوم کند چند فیصد خاک افغانستان بدست طالبان و حکومت است معلوم نیست. اما طالبان به مناطقی که حمله می‌کنند قادر به تصرف آن نیستند زیرا از سوی نیروهای امنیتی به زودترین فرصت دوباره رانده می‌شوند که در پی آن تلفات سنگینی به آنها وارد می‌شود».

افزایش ناامنی‌ها در پایتخت و دیگر ولایت‌ها سبب شده است تا مردم اعتماد شان را به حکومت از دست بدهند. تا جایی‌که نیروهای امنیتی پس از نبرد با گروه طالبان به این گروه تسلیم شده و توان مقابله در مقابل جنگجویان را ندارند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«اکنون وضعیت در بخش‌های مختلف، بیشتر از ۲۰  ولایت کشور جنگی است و گروه طالبان در مناطقی که به تصرف می‌کنند، بیشترین آسیب را به افراد ملکی و دارایی های عامه وارد می‌کنند. تنها از اول سال روان تا اکنون، گروه طالبان علاوه بر تخریب ده ها کیلومتر جاده های اسفالت شده در برخی از شاهراه های کشور، تخریب مکتب ها، زیربناها و تخریب ساختمان‌های دولتی، نزدیک به ۲۵۰ پل‌های بزرگ و پلچک‌ها را در ولایت‌های مختلف کشور تخریب کرده اند».

در اثر حملات جنگی طالبان بیشترین ولایات آسیب‌دیده ولایت‌های؛ قندهار، لوگر، هلمند، بغلان، وردک، لغمان، ارزگان، کابل، کنر، بلخ، کندز و تخار به خانه ها، مواشی و کشت‌زار‌های مردم و همچنان به تاسیسات عام‌المنفعه و زیربناهای کشور وارد کرده اند.

واگذاری ولسوالی شینکی زابل به طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.06.2021
واگذاری ولسوالی شینکی زابل به طالبان

این حملات پس از اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شدت گرفت و باعث افزایش خشونت‌ها در برابر افراد ملکی شد؛ چیزی که داکتر عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه در کنفرانس خبری بر آن تأکید می‌کند.
مسعوده کروخیل، با انتقاد از گفته‌های داکتر عبدالله می‌گوید:

«کسی نیست که از خود داکتر صاحب عبدالله بپرسد که خودشان چه کاره هستند؟ نقش شان و تأثیر گذاری‌شان در چه است؟ جز رفتن به کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ کردن. امروز وضعیت کشور جایی رسیده است که مردم دیگر از زندگی کردن به ستوه آمده اند. مردم یک لحظه آرامش ندارند».

سلمان علی‌ دوست‌زاده، کارشناس سیاسی در پیوند به اظهارات اخیر رییس شورای مصالحه می‌گوید:

«دلیل افزایش این خشونت‌ها تنها خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیست؛ بلکه تبانی امضا توافق‌‌نامه‌ بین امریکا و طالبان در مورد بندهای پنهان این توافق‌نامه بود که طالبان را جسور ساخت.
در یکی از این بندها آمده است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان طالبان می‌توانند به نیابت از نیروهای امریکایی در مقابل دشمن بجنگد.
امریکا با انجام این کار افغانستان را به حاشیه برد و برای خود از طالبان، سربازان نیابتی در افغانستان ساخت».

تصرف ولسوالی یکی پس از دیگری با انتقاد شدیدی از کاربران رسانه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی قرار گرفته است و از ناکارایی حکومت برای تأمین امنیت نظامی‌یان و غیر نظامی‌یان شاکی اند.
در تازه‌ترین مورد، سهراب عظیمی، از فرماندهانی است که یک روز قبل در نبرد با طالبان در ولسوالی دولت‌آباد فاریاب همراه ۳۰ هم‌سنگران‌اش شهید شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала