آوارگی صدها خانواده، سقوط ولسوالی‌ها و تبدیلی‌ها در وزارت‌های دفاع و داخله

© Photo / MODآوارگی صدها خانواده، سقوط ولسوالی‌ها و تبدیلی‌ها در وزارت‌های دفاع و داخله
آوارگی صدها خانواده، سقوط ولسوالی‌ها و تبدیلی‌ها در وزارت‌های دفاع و داخله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
عضو شوید
تعیینات جدید از سوی رییس جمهوری افغانستان در رهبری وزارت‌های دفاع ملی و داخله در حالی صورت گرفت که اخیرا درگیری‌ها در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است.

اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، به روز شنبه 19 جون (29 جوزا) اعلام کرد که با توجه به دستور جداگانه رییس جمهوری این کشور، سرپرست‌های جدید برای وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله تعیین شده است. اداره امور ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که بسم‌الله خان محمدی به‌‌عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالستار میرزکوال به‌ عنوان سرپرست وزارت امور داخله کشور تعیین شده‌اند.

نمایندگان مجلس برای دفاع از کشور خواستار ایجاد شورای عالی مبارزه شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
نمایندگان مجلس برای دفاع از کشور خواستار ایجاد شورای عالی مبارزه شدند

سقوط ولسوالی‌های بهارک و بنگی تخار، خواجه‌سبزپوش و کوهستان فاریاب، میرزکۀ پکتیا، اناردره و پشت‌‌کوه فراه، دوشی و جلگه‌ی بغلان، دشت ارچی و قلعه‌زال قندوز، دولت‌آباد، کشنده و شولگره‌ی بلخ، پاتوی دایکندی، قچه، منگجیک، خانقاه و فیض‌آباد جوزجان، ارزگان خاص ارزگان و درۀصوف پایان سمنگان به‌دست طالبان، آواره شدن حدود دو هزار خانواده در نتیجه‌ی جنگ از ولسوالی پاتوی دایکندی، به آتش کشیده شدن خانه‌ها، دکان‌ها و اموال مردم از خبرهای داغ صفحات مجازی افغانستان است.
مقامات و سخنگویان حکومتی این سقوط‌ها را عقب‌نشینی تاکتیکی و پیشروی و پس‌روی نامیده‌اند که این اصطلاحات مورد خشم و نیش‌خند مردم قرار گرفته است.

اسدالله ندیم، آگاه امور نظامی در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«تبدیلی‌ها در رهبری وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله چندان موثر نیست چون نظام از دید مدیریتی بسیار دارای اشکال است و با این تعیینات تغییراتی عمده‌ی در میان نخواهد آمد، تغییرات زمانی در میان می‌آید که شخص محمداشرف غنی به عنوان رییس دولت و سرقومندان اعلا مسئولیت نظامی را به فرد کارکشته، پخته و با ظرفیت بسپارد و همچنان شورای امنیت ملی که یک نهاد مشورتی است نهاد مشورتی باقی بماند و صلاحیت‌های اجرایی نداشته باشد و در سطوح مختلف تغییرات فوری و آنی آورده شود و افراد مسلکی، با ظرفیت و با لیاقت جابجا شوند. فعلاً فقط دو سرپرست وزیر تبدیل شده‌اند ولی در سطوح دیگر افراد که بنا بر تعلقات سمتی و قومی فعالیت می‌کنند همچنان مستقر هستند و این امر کار را به جای نمی‌رساند، ممکن اندک موثر باشد ولی تغییرات بزرگ در رویکرد جنگی وارد نمی‌تواند به همین دلیل هست که ولسوالی‌ها یکی پی دیگر در حال سقوط به دست طالبان هستند.»

به باور این آگاه امور نظامی، بدلیل قرار داشتن در یک وضعیت شکننده اگر نامزد وزرا به مجلس افغانستان برای کسب رای اعتماد معرفی شوند ممکن وکلا بدون "کش‌و‌گیر و جنجال" برای این نامزد وزرا رای اعتماد بدهند.

وزارت دفاع: 21 طالبان در ننگرهار کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2021
وزارت دفاع: 21 طالبان در ننگرهار کشته شدند

گرچند روزهای قبل وزارت دفاع ملی اعلام کرده است که بیش از 400 طالب طی 24 ساعت گذشته در درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در 14 ولایت کشته و زخمی شده‌اند و نیز افزوده‌اند که در درگیری‌ها و حملات متقابل نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور، 259 طالب کشته و 161 تن دیگرشان زخمی شدند.

غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان افغانستان به اسپوتنیک افغانستان چنین می‌گوید:

«دشمنان قسم خورده‌ی مردم افغانستان که شب و روز بدنبال به خاک‌‎و‌خون کشاندن مردم این سرزمین هستند با شیطنت و نیرنگ دست به هر کاری ضدبشری و انسانی می‌زنند، در این شرایط حساس و بحرانی وحدت و همدلی میان سیاسیون و بزرگان قومی افغانستان نیاز هست و این وحدت و همبستگی می‌تواند دشمن مشترک افغان‌ها را شکست بدهد. مجلس نمایندگان افغانستان بدنبال راه حل اساسی هست و در صورتی که برنامه‌های نامزد وزرا مفید و کارا باشد برایشان رای اعتماد می‌دهیم تا به نظام سرپرستی فراقانونی نیز نه گفته باشیم.»

همزمان با افزایش حملات گروه طالبان در کشور و سقوط چندین ولسوالی به‌دست این گروه، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که حکومت باید در مدیریت جنگ تغییرات لازم را اعمال کند.
نمایندگان در نشست عمومی مجلس نمایندگان که صحبت از مدیریت وضعیت فعلی در میدان‌های جنگ بود گفتند که  حکومت در نهادهای امنیتی افراد مسلکی و باتجربه را استخدام کند.در همین نشست رییس مجلس نمایندگان افزود:

«هرگونه ملاحظه‌ی سیاسی – قومی و سازش‌های گروهی درد ناامنی‌ها را درمان نمی‌کند، بلکه براساس توانایی‌ها و ظرفیت‌های مسلکی و تجربه باید مدیران جنگ انتخاب شوند تا این امر سبب شود که  دفاع از کشور در اندام هر یک سربازان و افسران دلاور ما تقویت شود.»

در روزهای پیش‌رو نتیجه‌ی مثبت و یا منفی آوردن تغییرات در سطح رهبری وزارت‌های کلیدی دفاعی و امنیتی مشخص و روشن خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала