واشنگتن پست: ارتش افغانستان به تاجیکستان فرار می کند

© Flickr / Bill WalshWashington Post headquarters
Washington Post headquarters - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2021
عضو شوید
واشنگتن پست در مورد مهاجرت گسترده سربازان افغان به تاجیکستان و فاجعه انسانی در منطقه می نویسد. شامل نظرات خوانندگان آمریکایی

اسپوتنیک با استناد به این رسانه ایالات متحده:  مرزبانان تاجیکستان گفتند که بیش از 1000 سرباز دولتی افغانستان صبح زود 5 ژوئیه برای نجات جان خود از طالبان به تاجیکستان همسایه فرار کردند. "خاور" خبرگزاری دولتی تاجیکستان تصریح کرد که 1037 سرباز افغان روز دوشنبه "برای نجات جان خود" از استان بدخشان افغانستان از مرز عبور کردند. امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ،   دستور بسیج 20 هزار نیروی ذخیره و اعزام آنها به مرزهای افغانستان را صادر کرد. مقامات تاجیکستان بارها اعلام کرده اند که در امور داخلی افغانستان دخالت نخواهند کرد.

حوادث روز دوشنبه موج سوم سربازان افغان شده که طی روزهای گذشته به تاجیکستان گریخته اند. در نتیجه، طبق گزارش بی بی سی ، تعداد کل آنها به 1600 نفر رسیده است.

وزارت دفاع افغانستان بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. فواد امان سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در یک توییت نوشت که "مناطق وسیع" ولایت بدخشان از وجود جنگجویان طالبان پاکسازی شده است. اما احمد جاوید ، مشاور ولایت بدخشان به واشنگتن پست گفت که "متأسفانه اوضاع خیلی خوب نیست". جاوید گفت كه از 28 ولسوالی بدخشان ، 27 تا تحت كنترل طالبان قرار دارد ، فیض آباد ، مرکز این ولایت ، توسط طالبان محاصره شده است. نیروهای کمکی به فیض آباد رسیده اند ، اما مردم "بیم آن دارند که طالبان هر لحظه ممکن است وارد شهر شوند". طالبان به سرعت در حال بازپس گیری قلمرو در شمال افغانستان از جمله مناطقی در امتداد 800 کیلومتری مرز با تاجیکستان هستند.

اگرچه بایدن رئیس جمهور آمریکا مهلت 11 سپتامبر را برای عقب نشینی یگان های آمریکا از افغانستان تعیین کرد، اما صدها سرباز از آنجا خارج شده اند و هفته گذشته ارتش آمریكا كنترل پایگاه هوایی بگرام ، مهمترین فرودگاه نظامی در افغانستان را به نیروهای دولتی افغانستان واگذار كرد. تحلیلگران اطلاعاتی آمریكا هشدار می دهند كه پس از خروج كامل نیروهای آمریكا از افغانستان، دولت کابل می تواند به سرعت سقوط كند.

طالبان افراد متعصبی هستند که تفسیر افراطی از اسلام را بر افغانستان تحمیل می کنند. و آژانس های بشردوستانه در حال آماده شدن برای دور دیگری از موج های پناهندگان هستند زیرا بسیاری از افغان ها به دلیل ترس از بازگشت به حکومت سرکوبگر می خواهند کشور را ترک کنند.

Баграм авиабаза - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2021
تعریف نظامیان افغان از ترک میدان هوایی بگرام توسط آمریکا و ناتو

به گفته ایندریکا رتواته، مدیر دفتر آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، تاکنون نزدیک به 200 هزار تن ار افغان ها آواره شده اند. ایران ، پاکستان ، تاجیکستان ، ازبکستان و ترکیه طی چند دهه میزبان چندین میلیون مهاجر افغان بوده است ، اما هشدار داده اند که آنها آماده پذیرش بیشتر نیستند.

تاجیکستان ، فقیرترین کشور آسیای میانه ، روابط زبانی و قومی بسیاری با افغانستان دارد. رتواته  گفت ، از ماه آوریل ، حدود 1000 افغان که توانایی پرداخت هزینه بلیط را دارند هر ماه برای پناهندگی به دوشنبه پرواز کرده اند. و در تاریخ 4 ژوئیه ، رویترز گزارش داد که تاجیکستان در حال بررسی تاسیس اردوگاه هایی برای پناهندگان افغان است که از خطر افزایش خشونت در افغانستان فرار کرده اند.

به گزارش اوراسیانت ، طی روزهای اخیر یک شهر چادری در ازبکستان ایجاد شده است تا با هجوم احتمالی پناهجویان افغان روبرو شوند.

 

کامنت خوانندگان

Boston AGW

سربازان افغان از افغانستان فرار می کنند. اگر افغان ها نمی خواهند برای سرزمین و سرنوشت خود بجنگند ، چرا ما باید به آنها کمک کنیم؟

 

grover61

تعداد زیادی از شرکت ها و پیمانکاران آمریکایی در افغانستان پول دیوانه ای کسب کرده اند! این تمام حقیقت است!

 

Longboards

این از همان ابتدا احمقانه بود و اکثر مردم آن را می دانستند. با این حال ، من نسبت به کسانی که با ورود طالبان بدوی روبرو خواهند شد ، بسیار دلسوز هستم.

 

horseman3

این 100٪ درست نیست. ترامپ پیشنهاد کرد که از اول ماه مه افغانستان را ترک کند. او نیز مانند بایدن بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. اما من از بایدن  بخاطر عقب نشینی نیروهای ما از افغانستان استقبال می کنم.

 

Michael Steven Fenton

سرانجام ما مانند همه مداخله گران دوران گذشته سرزمین اشغال شده را ترک می کنیم. افغان ها هنوز قادر به اداره کشور خود نیستند ، سربازانی که "ما آنها را آموزش دادیم" در حال فرار هستند. یک فصل غم انگیز دیگر در سیاست خارجی ما.

 

Dave K

مقصر این جنگ 20 ساله استثنایی گرایی آمریکا!

از سال 2001 ، ایالات متحده 2.26 تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است.

2،442 سرباز آمریکایی کشته و 20،666 نفر زخمی شدند.

1،144 مشاور از 40 کشور ناتو کشته شدند

بیش از 3800 کارمند شرکت های خصوصی ایالات متحده کشته شدند

72 روزنامه نگار و 444 کارمند آژانس بشردوستی کشته شدند.

بین 66000 تا 69000 سرباز افغان کشته شدند

2.7 میلیون افغان به خارج از کشور ، عمدتا به ایران ، پاکستان و اروپا فرار کردند

4 میلیون افغان در داخل کشور آواره شدند.

و امروز طالبان واقعاً می توانند آنچه را که در سال 2001 قبل از مداخله آمریکا داشته اند، خود داشته باشند!

 

HoustonChemEn

افغانستان بیش از 100 سال قبل از تجاوز شوروی عقب مانده بود اما با ثبات بود. به برکت حضور روس ها، دولت دست نشانده افغانستان تحت اتحاد  شوروی مانند طالبان عقب نبود و متعصبان مذهبی و فرماندهان محلی را تحت کنترل خود داشت. اما ابتدا کارتر و سپس ریگان از مبارزان راه آزادی حمایت کردند و افغانستان درگیر جنگ داخلی بی پایان شد. من تقریبا می خواهم که چین به افغانستان بیاید و پشت تروریست ها را بشکند. بعضی اوقات یک دیکتاتوری وحشیانه گزینه بدی نیست!

 

Collage

مجتمع نظامی - صنعتی پول خود را گرفت. افسران آمریکایی مقام های خود را به دست آوردند. هزاران فقیر از فقیرنشینان آمریکایی کشته شدند. بیشترین کشته ها سربازان آمریکایی و تفنگداران دریایی از طبقات پایین اجتماعی بودند.

 

E Plebnista

20 سال بعد، فقط کنسرن های آمریکایی Halliburton ، Black Water ، Lockheed ، Boeing ، Raytheon و Pizza Hut در افغانستان برنده شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала