نصب سیستم دفاع هوایی در کابل؛ اشیای پرنده را اتوماتیک در هوا ازبین می‌برد

© Photo / Facebook account of acaa gov afنصب سیستم دفاع هوایی در کابل؛ اشیای پرنده را اتوماتیک درهوا ازبین می‌برد
نصب سیستم دفاع هوایی در کابل؛ اشیای پرنده را اتوماتیک درهوا ازبین می‌برد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
عضو شوید
سیستم‌های ضدراکتی برای دفع حملات راکتی احتمالی گروه طالبان به میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل نصب شده است.

همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وزارت‌های دفاع و امور داخله کشور از فعال کردن سیستم‌‌های ضدراکتی در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل، خبر دادند.
وزارت امور داخله افغانستان با نشر خبری اعلام کرد که سیستم‌ دفاع هوایی تازه نصب شده و آسمان کابل را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این سیستم موثریت خود را در دفع حملات راکتی نشان داده است.
جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک درباره نوعیت و هزینه این پدافند هوایی می‌گوید که سیستم دفاعی در تمام شهرها و کشورهای رواج است.
آقای امرخیل گفت:

«ما در وقت و زمانش از این کرده (پدافند هوایی) مدرن‌تر و قوی‌تر داشتیم که متاسفانه ازبین رفت. در آن وقت سیستم دفاعی افغانستان آنقدر قوی بود که نه تنها افغانستان بلکه کشورهای همسایه‌ما را هم، تا 50 کیلومتر داخل خاک شان را تحت پوشش قرار می‌داد.»

این آگاه سیاسی درمورد نصب این سیستم دفاع هوایی در کابل گفت: «وقتیکه قوت‌های خارجی از افغانستان خارج شدند، اینها به فکر از این شدن که امکان دارد مخالفین دولت افغانستان یا گروه داعش دسترسی به کدام واسطه پیدا بکنند و میدان هوایی کابل را تهدید بکند و یک مشکل به سفارت‌خانه‌ها یا مشکل به اکمالات باشد و دست به کار شدند و این سیستم را نصب کردند.»

 تدابیر امنیتی پایگاۀ بگرام تشدید شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2021
تدابیر امنیتی پایگاۀ بگرام تشدید شده است

او درمورد اینکه چقدر این سیستم در برابر راکت‌های طالبان و محافظت از شهر کابل کمک خواهد کرد، می‌گوید که این سیستم مخصوص به اجسام پرنده است و می‌تواند حفاظت قاطعانه بکند.
جنرال امرخیل درمورد کاربرد این سیستم گفت:

«این سیستم مخصوص به راکت، طیاره و اشیای پرنده است و می‌تواند بطور جدی از میدان هوایی و شهر کابل که آنقدر بزرگ نیست، محافظت بکند.»

وی افزود که این سیستم دفاعی امکان دارد شهرکابل را نیز از راکت‌های دشمن نجات دهد.
در عین حال او می‌گوید که این سیستم‌ها آنقدر هم جدید نیستند، به هرصورت جدیداً در کابل نصب شده و این پدافند بصورت خودمختار عمل می‌کند: راداری که چرخ می‌زند اینها نیز با او چرخ می‌زنند و وقتیکه رادار هدف را دید، این سیستم عاجل اقدام به عمل می‌کند.

نصب سیستم‌های ضدراکتی در میدان هوایی بین‌المللی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2021
نصب سیستم‌های ضدراکتی در میدان هوایی بین‌المللی کابل

از سویی هم بازمحمد یارمند آگاه نظامی نیز درباره اینکه چگونه این سیستم به دسترس حکومت افغانستان قرار گرفت می‌گوید که نیروهای خارجی پس از آنکه پایگاه بگرام را رها کردند، نخست به ترک‌ها و بعد به نیروهای افغان آموزش دادند، تا از حملات شبه نظامیان بر میدان هوایی کابل استفاده شود:

«این سیستم در میدان هوایی بگرام بود و هنگامیکه نیروهای امریکایی از آنجا بیرون شدند، این را به ترک‌ها تحویل دادند و آموزش دادن تا از این در جهت جلوگیری از حملات راکتی و این در یک شعاع 500 متری ارگ ریاست جمهوری و ساحه پلچرخی را تحت پوشش قرار می‌دهد و ازهر استقامت که فیری صورت بگیرد جلوگیری می‌کند.»

آقای یارمند درباره کیفیت این پدافند دربرابر شلیک راکت‌های طالبان و محافظت از شهر کابل گفت: «این یک سیستم اتومات است و زمانیکه از هر استقامت که شلیک صورت بگیرد، آماده و ترتیب شده است، در جهت رهگیری اقدام می‌کند و خودش راکت دارد و پرتاب می‌کند و جلوگیری می‌کند.»
در ماه جون، جیک سالیون مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود که ترکیه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان قصد دارد تامین امنیت میدان هوایی کابل را بر عهده بگیرد. به گفته وی، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر سر تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل به توافق رسیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала