سفر طالبان به عشق آباد؛ هیئت طالبان به چه هدفی به ترکمنستان سفر کرده است؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر سفر نمایندگان طالبان به ترکمنستان؛ هیئت طالبان به چه هدفی به ترکمنستان سفر کرده است؟
سفر نمایندگان طالبان به ترکمنستان؛ هیئت طالبان به چه هدفی به ترکمنستان سفر کرده است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
عضو شوید
به نظر می‌رسد که با خروج نیروهای خارجی ناتو به شمول امریکا از افغانستان و شدت گرفتن جنگ، همسایه‌های افغانستان از احتمال کشانده شدن جنگ به خاک شان نگران شده اند.

دفتر سیاسی طالبان روز یکشنبه، 11 جولای اعلام کرده بود که هیئت این گروه به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی به دعوت رسمی ترکمنستان وارد عشق آباد شده است.

به گفته سخنگوی طالبان، این هیئت با معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در باره موضوعات سیاسی، اقتصادی و منافع مشترک دو کشور گفتگو کرده اند.

در مورد این که طالبان در مورد چه چیزی می‌توانند با عشق آباد مذاکره کنند، احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:

«طالبان به مسکو، تهران، ازبکستان، ترکمنستان و کشورهای مختلف سفر و دید و وادید داشتند. معمولاً در سیاست هم طالبان و هم کشورها می خواهند که یارگیری در منطقه یعنی دوستان منطقوی پیدا کنند».

این هیئت با مقام‌های ترکمنستان در باره موضوعات سیاسی، اقتصادی و منافع مشترک دو کشور گفتگو کرده اند.

در مورد این که هدف از دعوت ترکمنستان در چیست، آقای سعیدی افزود:

«به شمول ترکمنستان کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که بلاخره طالبان در افغانستان یا کل قدرت یا بخشی از قدرت می‌شوند. بناً ما باید تماس داشته باشیم که در آینده از سیاست های طالبان ما متضرر نشویم و می خواهند روابط برقرار کنند، این یک اصل است به‌خاطر منافع کشور خود».

آیا نقش کشورهای همسایه و منطقه به ویژه ترکمنستان در موفقیت روند دوحه و تامین صلح پایدار در افغانستان مهم خواهد بود، این کارشناس مسایل سیاسی اضافه کرد:

«نخیر، مشکل دیگر چیز است. کشورهای منطقه، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان به شمول روسیه و چین تشویش دارند که وقتی که طالبان در افغانستان تسلط پیدا کنند منافع ما را تهدید می‌کنند. طالبان بیشتر به همین خاطر به این کشورها رفت و آمد می‌کنند تا به آنها اطمینان بدهند که ما اگر در افغانستان به قدرت می‌رسیم منافع شما را تهدید نمی‌کنیم و طرفدار تحکیم روابط هستیم نه تشنج. کشورهای منطقه از رشد طالبان تشویش هم دارند».

در مورد هدف سفر نمایندگان طالبان به ترکمنستان، غلام حسین ناصری، نماینده مردم کابل در مجلس افغانستان به اسپوتنیک گفت:

«من معتقد هستم که هدف این سفر مشخص است و او هم این است که تعداد از کشورهای که عضو جامعه جهانی هستند اظهار نگرانی از بحران جاری موجود در افغانستان کرده به دلیل این که پس از خروج نیروهای خارجی ناتو به شمول امریکا، جنگ ها، قتال ها متاسفانه به شکل فزاینده افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر کشور ترکمنستان همچنان نگرانی های خود را در این زمینه دارد به دلیل این که هم مرز با افغانستان است و از همین جهت آنها تلاش خواهند کرد که دیدگاه طالبان را که در آینده و سیاست‌های را که طالبان می‌توانند پشت پرده بازی کنند جویا شوند».

گفته شده بود که در این سفر نمایندگان طالبان به ترکمنستان درباره مسائل مرزی و گذرگاه‌های «تورغندی» و «آقینه» نیز تبادل نظر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس افغانستان همچنان در مورد مهم بودن نقش کشورهای همسایه و منطقه (به ویژه ترکمنستان) در تامین صلح پایدار افغانستان گفت:

«گرچه ترکمنستان یک کشور کوچک است ولی از آنطرف که بلاخره مرز مشترک با افغانستان دارد. هر کشور مطابق به ظریف که در سیاست‌گذاری خارجی خود می‌ تواند داشته باشد، قطعناً تاثیرات را می‌تواند داشته و باشد و نمی شود به طور مستقیم رد کرد».

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به سفر هیئت گروه طالبان  به ترکمنستان گفته بود که هرچند حکومت افغانستان از سفر این گروه به ترکمنستان آگاهی دارد اما این تلاش ها به‌خاطر صلح باید با مشوره مستقیم با حکومت افغانستان صورت گیرد.

وزارت امور خارجه با نشر اعلامیه ای گفته است که با آنکه این وزارت از حمایت شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی اش از روند صلح قدردانی می‌کند، اما توقع دارد تا این تلاش ها در مشوره مستقیم با حکومت افغانستان در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس دایمی و ختم جنگ در افغانستان  انجام شود.

این سومین سفر نمایندگان طالبان به کشورهای همسایه و منطقه در یک هفته اخیر است.

روز چهار شنبه هفته گذشته ایران میزبان نمایندگان گروه طالبان و هیئتی از افغانستان بود. یک روز پس از آن به روز پنج شنبه هفته پیش هیئت دیگری از طالبان به رهبری شهاب‌الدین دلاور به مسکو سفر کرد و در آنجا با مقام‌های روسی دیدار و گفتگو کردند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала