اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان و تاثیر آن بر روابط دو کشور

© Photo / Twitter account of Najibullah Alikhilاختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان و جنبه‌های پنهان آن
اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان و جنبه‌های پنهان آن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
عضو شوید
شماری از سیاست‌گران افغانستان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان این موضوع را اسرارآمیز و پیچیده میدانند.

دو روز پیش (17، جولای)، وزارت خارجه افغانستان با نشر یک خبرنامه از ربوده شدن سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد خبر داد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده بود که دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد که یک روز قبل اختطاف شده بود آزاد شده و در حال حاضر تحت مراقبت‌های صحی قرار دارد.

طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
واکنش طالبان به اختطاف دختر افغان در پاکستان

این وزارت همچنان از حکومت پاکستان خواسته بود تا بر بنیاد میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی اقدامات لازم برای تأمین امنیت جان دیپلماتان افغان و اعضای خانواده‌شان را روی دست بگیرد.

یک روز بعد، یک‌شنبه (18، جولای)، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد کابل سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد را تا رفع کامل تهدیدات امنیتی و دستگیری و محاکمهٔ ربایندگان فراخوانده است.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش، این تصمیم دولت افغانستان را تاسف آور و ناخوشایند خواند و اعلام کرد: "تدابیر امنیتی سفیر افغانستان، خانواده او و همچنین کارمندان در سفارت و کنسولگری‌های این کشور در پاکستان افزایش یافته است".

اسلام آباد همچنان ابراز امیدواری کرد تا دولت افغانستان این تصمیمش را مورد بازبینی قرار دهد.

شماری از سیاست‌گران افغانستان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان این موضوع را اسرارآمیز و پیچیده می‌دانند.

وزارت امور خارجه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2021
اختطاف و شکنجه دختر سفیر افغانستان در پاکستان

یحیی چاوش، آگاه نظامی و سیاسی کشور به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:

"این موضوع در ابهام قرار دارد، پولیس پاکستان همچنان در این فکر است که دست کدام استخبارات/اطلاعات خارجی شاید دخیل باشد، و از طرف دیگر تلاش می شود تا روابط میان پاکستان و افغانستان به‌گونه که قرار دارد، خراب‌تر شود، این حادثه همچنان تصادفی نیست".

آقای چاوش در ادامه صحبت‌هایش تاکید دارد که ادعا می‌شود که تصاویر همگانی شده از دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد، درست نیست.

او افزود: "این نیاز به تحقیقات مسلکی، استخباراتی و جنایی بیشتر دارد".

آقای چاوش می افزاید که دولت افغانستان در فراخوان سفیر‌ش احساساتی برخورد کرده است بدون آن که این رویداد را تحقیق کرده باشد.

دیدار اتمر با سفیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
ماجرای ربوده شدن دختر سفیر افغانستان/ پاکستان از ترفند انکار استفاده کرد

او گفت:

"بدون آن‌که دولت افغانستان تحقیق کرده باشد، سفیر و دیپلمات ارشدش را از پاکستان خواست، این خود اقدام غیرمسلکی است، در بیشتر رویداد دیگر هما‌ن‌طور دولت افغانستان به گونه اساسی که دولت های پخته با آن برخورد می کنند، نمی کند".

آقای چاوش تاکید دارد که دولت پاکستان وظیفه حفاظت و حراست دیپلمات خارجی را دارد، زمانیکه چنین رویدادهای رخ می‌دهد، نمایان‌گر این است که کوتاهی از طرف دولت پاکستان صورت گرفته است.

این سیاست‌گر افغان تاکید دارد: "هر چند که اختلافات میان دولت افغانستان و پاکستان تشید بیابد، این به نفع دولت افغانستان نیست".

جنرال عیتق الله امرخیل، آگاه نظامی و سیاسی افغانستان بدین باور است که مسایل دیپلماسی همیشه بسیار پررنج بوده و بعضی اوقات تاثیرگذار می‌باشد، یک مسئله بسیار کوچک باعث تشنج و برخورد شده می‌تواند.

سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد به کابل فراخوانده شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2021
سفیر و دیپلمات‌های ارشد افغانستان مقیم اسلام‌آباد به کابل فراخوانده شدند

این آگاه نظامی و سیاسی کشور به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در خصوص اختطاف شدن سلسله علی‌خیل می گوید:

"دیپلمات های که در یک کشور دیگر حضور دارند، خود شان و اولاد شان در مصونیت می‌باشند، او (دولت میزبان)، مجبور است که از این‌ها نگهداری و حراست کند".

آقای امرخیل تاکید دارد:

"می دانید که پشتون ها از خصلت جداگانه برخوردار اند، از مسایل که بالای یک زن یا دختر دست بالا می‌شود و بی حرمت می‌شود، کشتار بوجود می‌آید، و همچنان بوجود آمده است در تمام قسمت افغانستان به همین خاطر این واقعه بسیار بد بوده است".

آقای امرخیل از تصمیم فراخوانده شدن سفیر افغانستان از اسلام‌آباد حمایت می‌کند و تاکید دارد تا زمانیکه تظاهرات صورت نگرفت دولت پاکستان خاموش بود.

 جزئیات جدید ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.07.2021
جزئیات جدید ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد

این نظامی پیشین افغانستان در خصوص در پرتگاه قرار گرفتن روابط افغانستان و پاکستان می گوید:

"این امکان ندارد، بخاطر این که دو کشور همسایه اند، سیاست دوستی و دشمنی ندارد، ولی برای فروکش شدن صدا و احساسات مردم افغانستان این برای یک ماه و دو ماه دوام پیدا کند".

این رویداد با واکنش تند گروه طالبان نیز را روبرو شده است، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است ربودن یک دختر افغان در پاکستان بر خلاف انسانیت است که ما آن را محکوم می‌کنیم.

طالبان از دولت پاکستان خواسته اند که تا تلاش‌هایش را برای دستگیر کردن و مجازات مسببان آن تشدید کند تا چنین اقداماتی باعث بروز نفرت بین دو ملت نشده و خرابکاران، زمینه‌ای برای سواستفاده از آن نداشته باشند.

قابل ذکر است که ریاست جمهوری، شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و برخی چهره‌های دیگر این رویداد را تکان دهنده خوانده و آن را شدیدآ نکوهش کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала