امنیت فرودگاه کابل/ گفتگوی طالبان با ترکیه راحت‌ تر از مذاکره با امریکا خواهد بود؟

© Sputnik / K. Akifiمیدان هوایی بین المللی کابل
میدان هوایی بین المللی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2021
عضو شوید
 رئیس جمهور ترکیه می‌گوید آنکارا در حال بررسی گزینه های مذاکره با طالبان (ممنوع در روسیه) در رابطه با امتناع این گروه از اجازه دادن به طرف ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج ارتش امریکا از افغانستان می‌باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا در بیاناتی در رابطه به مدیریت و حفاظت فرودگاه کابل تاکید کرد که نمایندگان طالبان با امریکا مذاکره کردند پس باید مذاکره با ترکیه را به راحتی بتوانند انجام دهند.

اردوغان، در جمع خبرنگاران در رابطه با اظهارات طالبان در مورد روند مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل توسط ترک‌ها گفت: «پرونده افغانستان را با گروه طالبان که از برخی مسائل ناراحت است بررسی و مذاکره خواهیم کرد. اگر خواست خدا بود، خواهیم دید که ما چگونه مذاکراتی با طالبان خواهیم داشت و این مذاکرات مارا به کجا می‌کشاند».

رییس جمهور ترکیه همچنین گفت که کشورش آماده است تا در صورت توافق با ایالات متحده، تأمین مدیریت فرودگاه كابل را بر عهده گیرد.

 او گفت: همانطور که طالبان با امریکا مذاکره کرد، مذاکره با ترکیه باید راحت‌تر از آن باشد.

اردوغان از آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2021
اردوغان از آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل سخن گفت

 اردوغان تاکید کرد: «ترکیه مغایرتی با عقاید (دینی) آن‌ها ندارد، به همین خاطر معتقدم که در دیدار با آن‌ها به توافق خواهیم رسید. روندی از دوحه آغاز شده و به آن‌جا رسیده، به نظرم این روند را به خوبی ارزیابی خواهیم کرد. موضوعات جایگزین‌ نیز وجود دارد، در مورد آن‌ها نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهیم».

رییس جمهور ترکیه گفته کشورش آماده است تا در صورت توافق با ایالات متحده، تأمین مدیریت فرودگاه كابل را بر عهده گیرد.

  •  اکنون صحبت اینجاست که آیا طالبان حاضر به مذاکره با جانب ترکیه خواهد شد یا خیر؛ و آیا  کمک نیرو های ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل در برابر محاصره طالبان کافی خواهد بود؟

محمد علی علیزاده، نمایندۀ مردم غزنی در ولسی جرگه  در این خصوص می‌گوید، طالبان قبلا صحبت های رئیس جمهور ترکیه را رد کرده و گفته اند که ما ادامه حضور ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل را به مثابه ادامه اشغال می‌دانیم. این گروه  از فتوای علمای اسلام بر علیه اشغال یادآوری نمودند که در سال 2001 صادر شده بود.

 نماینده مجلس خاطر نشان ساخت که اردوغان اخیرا طالبان را به اشغال زمین ها و خاک برادران خود متهم کرد هشدار داد که این گروه هرچه زودتر به اقدامات خود پایان دهند.

وی افزود:

«اردوغان گفته که از نظر ما، شیوه برخورد طالبان فعلاً به شکلی نیست که یک مسلمان با یک مسلمان دیگر باید رفتار کند. برای آنها (طالبان) لازم است که به اشغال خاک برادران خود پایان دهند و به جهان نشان بدهند که همین حالا صلح در افغانستان حاکم می‌شود. با وجود اینهمه اظهارات ضد و نقیض من بعید می‌دانم که طالبان با حضور ترکیه در افغانستان توافق کنند. این گروه یک گروه تمامیت خواه است و فقط خواستار سلطه و حاکمیت مطلق خودشان در افغانستان هستند. طالبان نیروهای خارجی را مانع در راه گسترش ایدیولوژی طالبانی در افغانستان می‌دانند و من باور دارم که آنها مخالف حضور نیرو های ترکیه  نیزخواهند بود».

از سوی دیگر ترکیه مصمم است در همکاری با ایالات متجده و ناتو مدیریت تأمین امنیت فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد.

«هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل مشکل افغانستان نیست و ترکیه نیز مستثنا نمی‌باشد. برای جلوگیری از اقدامات خرابکارنه طالبان، گرچه امریکا و متحدان آن در ناتو پای شان را از مسأله افغانستان بیرون کشیدند اما به یک هماهنگی و همکاری منطقه‌ای نیاز است تا از طریق سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت آن یک اجماع سیاسی تدوین شود و کشورهای حامی طالبان نیز باید، وارد آوردن فشار بر این گروه را افزایش دهند تا از طریق مذاکرات راه حلی برای نجات افغانستان پیدا شود».

در همین حال جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی – سیاسی و از افسران سابق می‌گوید، مسأله فرودگاه کابل یک امر کاملا حل شده است، توافق میان ایالات متحده امریکا  و ترکیه هم اکنون صورت گرفته و پاکستان که با ترکیه روابط بسیار دوستانه و نزدیک دارد از این توافق حمایت نموده است.

Turkish army soldiers - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2021
اخطار طالبان به ترکیه: اگر به اشغال ادامه دهید در برابر تان می‌ایستیم
«طالبان فقط برای نشان دادن به اصطلاح "مخالفت" خود اظهاراتی را در مورد عدم تمایل به حضور نیروهای ترکیه در افغانستان ابراز داشته اند که جانب ترکیه برای آن  هیچگونه اهمیتی قائل نیست. اما برای کامل ساختن "فارمالیتی" ملاقاتی میان طرفین صورت خواهد گرفت. ما شاهد هستیم که نیروهای ترکیه تا هنوز در افغانستان حضور دارند و تجهیزات و وسایلی هم برای تأمین امنیت فرودگاه کابل  هم اکنون نصب شده است».

کارشناس می‌گوید، صحبت بر سرهیچگونه درگیری و نبرد مطرح نیست. موضوع فقط تأمین امنیت فرودگاه کابل و موجودیت گروه های مختلف است.

«ما می‌دانیم که در افغانستان گروه های تروریستی دیگری از قبیل گروه تروریستی دولت اسلامی "داعش" نیز فعالیت دارند که دیپلمات های خارجی و ماموریت های دیپلماتیک مقیم افغانستان از آنها می‎ترسند. فرودگاه کابل از چهار طرف توسط کوه ها احاطه شده و تا حدودی آسیب پذیر است. بنابراین فرودگاه باید توسط سیستم های راکتی دافع هوا و نیرو های زمینی محافظت شود. راه های زمینی در افغانستان تقریبا مسدود بوده و تمام اکمالات در حال حاضر از طریق هوا صورت می‌گیرد و فرودگاه باید همیشه مصون باشد. البته همکاری نیرو های افغان نیز نباید فراموش شود».

گفتنی است پیشتر بر اساس گزارشی که رسانه های ترکیه منتشر کرد، ترکیه پس از رایزنی در سطوح مختلف سیاسی و نظامی با مقامات امریکایی چند شرط را برای طرف امریکایی و اروپایی گذاشته است.

بر این اساس، ترکیه از طرف امریکایی خواسته است که در این ماموریت، پاکستان نیز حضور داشته باشد. همچنین از ناتو خواسته شده که با وجود خروج از افغانستان، حمایت لجستیک و تسلیحاتی از ترکیه در افغانستان را بر عهده داشته باشند.

استفاده از زیرساخت‌های فرودگاه بین المللی کابل از سوی ترکیه نیز یکی دیگر از شروط این کشور ذکر شده است.

سالانه مبلغی بین 80 تا 120 میلیون دالر برای تامین امنیت فرودگاه کابل هزینه می شود که ترکیه خواهان دریافت این مبلغ در ازای حفاظت از فرودگاه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала