داکتران بدون مرز در افغانستان: جنگ باعث شده تا غیرنظامیان به مراکز صحی مراجعه فوری نداشته باشند

© REUTERSداکتران بدون مرز در افغانستان: جنگ باعث شده تا غیرنظامیان به مراکز صحی مراجعه فوری نداشته باشند
داکتران بدون مرز در افغانستان: جنگ باعث شده تا غیرنظامیان به مراکز صحی مراجعه فوری نداشته باشند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2021
عضو شوید
هماهنگ کننده ماموریت "داکتران بدون مرز" می گوید که این سازمان تمایزی قائل نمی شوند، ما به هر فردی که نیاز به مراقبت های صحی داشته باشد، تداوی می کنیم.

گائیتان دروسارت، هماهنگ کننده ماموریت "داکتران بدون مرز در افغانستان" در یک گفتگو ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان در خصوص تغییر اوضاع امنیتی و سلامت اجتماعي از زمان خروج نیروهای امریکایی و ناتو در ماه مه و آغاز حملات گسترده طالبان، شمار قربانیان، تهدید کارکنان این نهاد، نیازمندهای اساسی مردم افغانستان و مبارزه با ویروس کرونا صحبت کرد.

 غنی: کسانی که با داکتران بدرفتاری کرده اند، محاکمه می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2021
غنی: کسانی که با داکتران بدرفتاری کرده‌اند، محاکمه می‌شوند

به باور آقای دروسارت، پیشروی گروه طالبان و شدت جنگ باعث شده تا غیرنظامیان به مراکز صحی مراجعه فوری نداشته باشند، پس از خروج نیروهای خارجی همه هراس دارند و در انتظار اند تا جنگ پایان یابد. به گونه مثال، در شفاخانه "بوست" تحت حمایت داکتران بدون مرکز در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، شمار زخمی‌ان افزایش یافته است، همچنان شماری زیادی نیز به دلیل مشکلات سلامتی در این شفاخانه بستر می‌شوند.

او تاکید دارد: "از ماه جون، درگیری شدت یافته و در برخی از موارد درد اخل شهرها رخ می‌دهد. هنگامی که جنگ در مناطق پرجمعیت به‌وقوع می‌پیوند، خطر مجروح به اثر اتیراندازی های متقابل افزایش می‌یابد. به همین دلیل شماری زیادی از مردم به مراکز صحی دسترسی ندارند، بیشتر شان منتظر فروکش درگیری‌ها قبل از مراجعه به داکتر اند. این بدین معناست که افراد با وضعیت صحی وخیم‌تری در شفاخانه بستری می‌شوند. این می‌تواند دسترسی کارکنان ما را به شفاخانه هایی که در آن کار می کنند، دشوار بسازد. همچنان ممکن است تا بیماران مراقبت‌های صحی را به تاخیربیندازند، که این منجر به بستری شدن آنها در شفاخانه در شرایط وخیم‌تر می شود. کارکنان برای پاسخ به نیازهای صحی افزایش یافته و تحت فشار قابل توجهی کار کرده اند ".

او در پاسخ به این سوال که شمار زخمیان طالبان، نظامیان دولت و غیرنظامیان، کدام یک بیشتر است، گفت: "داکتران بدون مرز تمایزی قائل نمی شوند، ما به هر فردی که نیاز به مراقبت های صحی داشته باشد، تداوی می کنیم، با صرف نظر از قومیت، جنسیت و وابستگی سیاسی یا طرفین درگیری".

طالبان به داکتران درمانگاه بدخشان: زخمیان امنیتی را درمان کنید، کشته می‌شوید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2021
طالبان به داکتران درمانگاه بدخشان: زخمیان امنیتی را درمان کنید، کشته می‌شوید

دروسارت تاکید داشت که جنگ های اخیر شهری، نیاز های صحی را افزایش داده و مشکلاتی را که مردم در دسترسی به مراقبت های صحی در افغانستان دارند، افزایش یافته است، اما مشکلات وسیع‌تر صحی به همان گونه باقی می‌ماند.

او می افزاید که هنوز هویدا نیست که آیا کارکنان به دلیل کار با "داکتران بدون مرز" تهدید می شوند یا خیر: "ما در حال مذاکره برای دسترسی (مجروحان) با همه طرف های درگیر هستیم که شامل ضمانت هایی برای حفاظت از جان کارکنان، بیماران و اماکن صحی است".

داکتران بدون از آینده سیاسی افغانستان بی اطلاع اند، اما این ماموریت آماده ارایه واکنش در خصوص تغییر اوضاع امنیتی است.

او اظهار داشت: "در ارتباط با حوادث اخیر که ما شاهد جنگ در شهرها بوده ایم، که چگونه مراقبت های صحی را افزایش داده است، داکتران بدون مرز همیشه نیازهای صحی را در مکان‌هایی که ما در آن کار می‌کنیم مورد ارزیابی قرار می‌دهد. و ما آماده تغییر اولویت ها هستیم. بنابر این، در 29 جولای، ما مرکز صحی را برای کودکان زیر پنج سال در یک منطقه غیر رسمی برای آوارگان در کندهار افتتاح کردیم".

پس از دو دهه کمک و سرمایه گذاری ها جامعه جهانی، افغان ها همچنان به دلیل ناامنی‌ها و کار نکردن بسیاری از مراکز صحی به درستی، مبارزه می کنند.

هشدار صالح به داکتران: از تصاویر اعضای بدن در لوحه‌های خود استفاده نکنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2020
هشدار صالح به داکتران: از تصاویر اعضای بدن در لوحه‌های خود استفاده نکنید

به گفته آقای دروسارت، در شرایط عدم تامین بودجه کافی برای سیستم مراقبت های صحی و گسترش شیوع ویروس کرونا، کار موسسات صحی را به نقطه بحرانی می‌رساند: "شماری زیادی از مردم در جریان درگیری ها زخمی می‌شوند، بسیاری از مردم در جستجو سرپناه، مناطق درگیری را ترک می کنند، این کار باعث سنگینی کار بر روی موسسات صحی می‌شود".

داکتران بدون مرکز پنج پروژه در پنج ولایات، در هلمند، کندهار، خوست و کندز دارند، این داکتران خدمات، گسترده‌ای صحی را برای مادران، کودکان، درمان سل و جراحی ارائه می دهند.

او گفت: "ما به فعالیت در خصوص نیازمندهای صحی ادامه می دهیم. ما فعالیت هایی را برای حمایت از آوارگان در کندز و کندهار آغاز کرده ایم و همچنان به دنبال راه های دیگری برای حمایت از سیستم صحی محلی برای پاسخگویی به نیازهای عظیم مردم هستیم".

او همچنان در خصوص تاثیرگذاری ویروس کرونا روی کار این ماموریت در افغانستان گفت: "کووید-19، از نظر تداوم خدمات، خسارات سنگینی را به کارکنان خط نخست در افغانستان و سیستم صحی وارد کرده است. میزان ابتلا کارکنان مراقبت های صحی همچنان نگران کننده است. به ویژه در کشوری که سیستم مراقبت های صحی در حال حاضر بسیار ضعیف است. داکتران بدون مرز، در پروژه های خود اقدامات را برای مبارزه و کنترل ویروس کرونا افزایش داده است".

در هرات، همراه با فعالیت های عادی، داکتران بدون مرز، به گونه همیشگی به همه گیری ویروس کرونا پاسخ اعطا کرده اند و در مبارزه با این ویروس با شفاخانه گذرگاه هرات که در اوایل 2020 افتتاح شد، کمک می کنند: "این مرکز به افزایش شماری از تخت های بیماران در منطقه که نیاز به آکسیجن دارند، کمک می کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала