آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟

© AP Photo / Jacquelyn Martinآیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟
آیا ماموریت خلیلزاد برای صلح افغانستان موثر تمام شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان راهی دوحه، پایتخت قطر شده است تا با فشار آوردن روی طالبان این گروه را متقاعد به مذاکره کند.

وزارت خارجه ایالات متحده  اخیرا در بیانیه‌ی اعلام کرد زلمی خلیلزاد نماینده ویژه این کشور برای افغانستان به دوحه رفت و در آنجا با نمایندگان کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی مذاکره خواهد کرد تا راه هایی برای حل و فصل وضعیت در افغانستان بیابند.

در این بیانیه آمده است: "خلیلزاد به دوحه سفر کرد تا به تدوین واکنش مشترک بین المللی به وضعیت رو به وخامت در افغانستان کمک کند."

در بیانیه خاطرنشان شده است که طی چندین جلسه که به مدت سه روز برنامه ریزی شده است "نمایندگان کشورهای منطقه و فرا منطقه و همچنین سازمان های مختلف بر کاهش خشونت و آتش بس در افغانستان تاکید خواهند کرد.

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2021
خلیل‌زاد جهت متقاعد ساختن طالبان برای توقف حملات شان دوباره به دوحه می رود

محمد علی علیزاده نمایند غزنی در مجلس در پاسخ به پرشس که ایا طالبان حاضر اند از خشونت دست بکشند و به حل صلح امیز اوضاع در افغانستان تن دهند، درصحبت با اسپوتنیک افغانستان می گوید:

«به توجه به اینکه طالبان در سرتاسر کشور جنگ را تشدید کرده و اکنون به طور جدی برای  تسخیر ولایات کمر بسته اند، در چنین یک موقیعت من فکر نمی کنم که این نشست‌ها از جمله نشست قطر به نتیجه قناعت بخش برسد. شما شاهد بودید که در روز های گذشته طالبان پیشنهاد آمریکا را مبنی بر ایجاد حکومت موقت رد کردند. موضع گیری اینها (طالبان)، مشخص نیست و معلوم نیست که اصلا چه میخواهند، اما در حال حاضر گزینه جنگ را ترجیح می دهند».

به گفته این نمایند مجلس، اکنون اگر اوضاع میدانی افغانستان که جنگ جریان دارد معیار قرار بدهیم، امیدواری نیست که اینها در نشست دوحه به توافق برسند.

اگر طلبان تحت فشار قرار داد شوند آیا این گروه در تصمیم خود مبنی بر ادامه جنک و تسخیر بیشتر مناطق،عقب نشینی خواهند کرد یا خیر، این نماینده مجلس گفت:

 «اگر یک فشار جدی بین المللی توسط کشور های عضو شورای امنیت ملل متحد و حامیان طالبان  تعمیل کند و هر رفتارى که موجب اشباع عاطفه شود، آشکار است که تاثیرات خود را خواهد داشت، ولی با تاسف هیچ کشور ویا کشوری های فشار لازم برطالبان وارد نکرده است و حکومت افغانستان هم به تنهایی توان آنرا ندارد که در برابر تهاجم طالب استادگی کند».

به گفته آقای علیزاده در حال حاضر فشار بین المللی بر طالبان  وارد نشده، ما شاهد آن هستیم که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته روی این موضوع  بدون صدور بیانیه و یا قطعنامه و بدون اتخاذ کدام تصمیم جدی پایان یافت در این نشست موضع گیری جدی در قبال حل و فضل اوضاع وجود نداشت.

خلیل‌زاد فراخوانده شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2021
واشنگتن پست: اکنون افغان‌ها با حسرت هزینه‌ی انسانی کار آقای خلیل‌زاد را می‌بینند
«مقامات آمریکایی و همکاران شان در ناتو در قبال حل و فصل اوضاع در افغانستان، برخورد ضد و نقیض دارند، با این وضعیت امیدواری تا زمانی وجود ندارد که یک فشار بین المللی بر این گروه وارد شود تا که جنگ را توقف بدهند، به آتش بس تن بدهند و از طریق صلح آمیز با قضایا برخورد کنند، در این صورت میتوان به یک نتیجه مثبت رسید».

حالا که طالبان با تمام توافقات شان با آمریکا و زلمی خلیلزاد پشت پا زده اند و علیرغم توفقات قبلی این گروه با نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان دست به تهاجمات وسیع در سراسر کشور زده اند، خشم تمام اقشار جامعه را بر انگیخته اند.

در همین حال رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که امروز مردم افغانستان، هزینه سنگین صلح نیابتی زلمی خلیلزاد را پرداخت می کنند.

رئیس پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گذشته با اشاره به وضعیت فعلی کشور، در توییترش نوشت:«متاسفانه افغان‌ها هزینه سنگینی برای «صلح نیابتی» داكتر خليلزاد می پردازند»

محمد حسن جعفری، رییس حزب رفاه ملی افغانستان  می گوید، امریکا با برگزیدن خلیلزاد به عنوان فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان دچار اشتباه شده است، زیرا این شخص به لحاظ داشتن عواطف قومی با طالبان به مردم افغانستان جفا کرده است.

«آمریکایی‌ها برای ما صلح نیاوردند، آمدن آمریکایی‌ها ناامنی را تشدید کرد و طالبان ساخته و پرداخته خود غرب و آمریکاست و همه می دانند که طالبان با کمک چند کشور عربی و انگلیس و آمریکا ایجاد شده است و طالبان و حامیان این گروه فقط زبان زور را می‌فهمد و دنبال آرامش و امنیت در کشور نیستند و ادعای صلح طلبی آنها یک دروغ بزرگ است».

گفتنی است که در افغانستان، درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان وجود دارد، که مناطق قابل توجهی را در مناطق روستایی تصرف کرده و حملات را علیه شهرهای بزرگ آغاز کرده اند. بی ثباتی در افغانستان با وجود وعده های دولت امریکا مبنی بر تکمیل خروج نیروها از خاک افغانستان تا 11 سپتامبر در حال افزایش است.

در سال 2020، واشنگتن و طالبان در دوحه اولین توافقنامه صلح را در بیش از 18 سال جنگ امضا کردند. این قانون خروج نیروهای خارجی از افغانستان را در 14 ماه و آغاز گفتگوی بین الافغانی پس از تبادل اسرا پیش بینی می کند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала