طالبان در افغانستان؛ قدرت هست، پول نیست

© REUTERS / Stringer طالبان در افغانستان؛ قدرت هست، پول نیست
طالبان در افغانستان؛ قدرت هست، پول نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2021
عضو شوید
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که دسترسی افغانستان به منابع صندوق بین‌المللی پول از جمله حدود 440 میلیون دالر ذخایر پولی جدید را به دلیل عدم شفافیت دولت این کشور پس از کنترول طالبان بر کابل، متوقف کرده است.

در بیانیه که این صندوق منتشر کرده آمده است که در حال حاضر بین جامعه بین‌المللی در مورد به رسمیت شناختن دولت در افغانستان شفافیت وجود ندارد، در نتیجه این کشور نمی‌تواند به SDR یا دیگر منابع صندوق بین‌المللی پول دسترسی پیدا کند.

در مورد این که طالبان از چه بودجه‌ای برای بازسازی کشور استفاده خواهند کرد، پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان، هند و پاکستان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:

«در شرایط کنونی اصلن بحث بازسازی افغانستان از طرف طالبان مطرح نیست. طالبان هنوز ساختار قدرت را که می‌خواهند جایگزین دولت قبلی بکنند، شروع نکرده است، رایزنی‌ها در پاکستان و کابل درباره ساختار دولت ادامه دارد. بنابراین فعلن بحث بازسازی در افغانستان مطرح نیست که نیازی برای پول به طالبان به‌وجود آمده باشد».

وی افزود:

یک واقعیت است. با این بروکراسی افغانستان در حال حاضر به ارث رسیده به طالبان. این بروکراسی کارمند دارد که باید حقوق ماهه به آنها پرداخت شود. طالبان فعلن به دنبال منابع هستند که متوقتا بتوانند حقوق کارمندان و ساختار اداری را راه اندازی بکنند، اما در بلندمدت این بحث وجود دارد».

به گفته این کارشناس ارشد مسایل افغانستان، در آینده ممکن طالبان برای تامین بودجه شان گزینه‌های مانند بودجه جاری و بودجه عمرانی را مدنظر خواهند گرفت.

«یکی از آن درآمدهای داخلی است مانند گمرکات و بخش دیگر درآمدهایشان بخشی مالیات از کشاورزان موادمخدر خواهند بود، ولی این کفاف نیازهای افغانستان را برآورده نخواهد کرد. بنابراین طالبان به دنبال منابع دیگر می‌روند».

وی اضافه کرد:

«یکی از آن منابع اتحادیه اروپا و امریکا خواهند بود. درست که امریکایی حالا یک‌مقداری تلاش می‌کنند که طالبان را کمک موثری نکنند، اما امریکا برای این که توانسته باشد نفوذ خود را در افغانستان حفظ کند، پس از مدتی تصمیم خواهند گرفت که حداقل آن تعهدات مالی که قبلا با دولت افغانستان داشته است را انجام بدهند. بنابراین یک بخش از درآمدها کمک‌ها از غرب است و طالبان امیدوارند که این کمک‌ها قطع نشوند».

اگر طالبان به دنبال انحصار قدرت بروند درگیر جنگ داخلی خواهند شد و اصلن موضوع بازسازی افغانستان دیگر منتفی خواهد بود.

«اگر طالبان توزیع قدرت را بپذیرند و بقیه اقوام هم شریک قدرت شوند، افغانستان زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری های خارجی است. چینی‌ها، شرکت‌های ایرانی، پاکستانی‌ها، امارات، عربستان آماده سرمایه‌گذاری را دارند و همچنان ترک‌ها هم کم و بیش آمادۀ سرمایه‌گذاری است».

به گفته وی، امکانات وجود دارد برای بازسازی افغانستان مشروط به این که صلح و ثبات در این کشور  در درجه اول شکل بگیرد.

پیش‌تر، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا خواسته بود که جلوی دسترسی طالبان به منابع صندوق بین‌المللی پول گرفته شود. ایالت متحده قبلا اعلام کرده که مبلغ 10 میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که در خارج نگاهداری می‌شود، بلوکه شده است.

صندوق جهانی پول چهار ماه قبل 147 میلیون دالر کمک به افغانستان اختصاص داده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала