جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، آخرین امید رزمندگان مخالف نظام امارت

© @https://twitter.comجبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، آخرین امید رزمنگان مخالف نظام امارت طالبان
جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، آخرین امید رزمنگان مخالف نظام امارت طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2021
عضو شوید
کارشناس مسائیل بین‌المللی می‌گوید که روحیه مبارزه در دره پنجشیر یا مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود خیلی بلند است و مردم در این دره آیه نا امیدی وتسلیمی نمی‌خواهند و تاکید به مبارزه با گروه طالبان می‌کنند.

درگیری و جنگ شدید در ولایت پنجشیر بین طالبان و نیروهای جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود ادامه دارد و هر دو طرف مدعی پیشروی شده‌اند. پنجشیر تنها ولایت از ولایت‌های ۳۴گانه افغانستان است که هنوز از سوی طالبان تصرف نشده و نیروهای جبهه مقاومت افغانستان در آن مستقر شده‌اند.
در پی پیشروی برق‌آسای طالبان در مناطق مختلف افغانستان و سقوط کابل، جبهه‌ای از مقاومت در برابر طالبان در دره ولایت پنجشیر در شمال شرقی کابل شکل گرفته که احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان، به چهره اصلی آن تبدیل شده است. پنجشیر نه در زمان حضور نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در دهه ۱۹۸۰ و نه در دوران حکومت پنج‌ساله طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، هیچ گاه به دست دشمنان نیروهای محلی تحت امر احمدشاه مسعود نیفتاده بود.

نیرو های مقاومت در پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2021
نیرو های مقاومت: پنجشیر تصرف نشده؛ طالبان جنگ روانی کاذب براه انداخته اند

سخنگوی جبهه مقاومت به رسانه‌ها گفت که در درگیری‌های چند شب گذشته ۳۰۰ نفر از افراد گروه طالبان کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی و همچنین دها نفر از آنها هم دستگیر شده‌اند. وی گفت که افراد جبهه مقاومت موفق به پیشروی شده‌اند و گروه طالبان هیچ شانسی برای پیروزی در پنجشیر ندارد.
شانس ایستادگی نیروهای مقاومت دربرابر طالبان چقدر است؟
 اگر دوطرف به موافقه نرسند، کدام کشور خارجی این جبهه را حمایت خواهد کرد؟
در پاسخ به این سوال‌ها فرهاد ابرار، کارشناس مسایل روابط بین‌المللی در گفتگو با اسپوتنیک، گفت، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، آخرین امید رزمنگان مخالف نظام امارت طالبان در شرایط محسوب کنونی می‌شود. اما نباید فرموش کرد، با آنکه نبرد در این دره حیاتی و سرنوشت ساز قلمداد می‌شود، با یک تجزیه و تحلیل واقعگرانه، باید دو موضوع را واکاوی کنیم. او می افزاید:

«اول: روحیه مبارزه در دره پنجشیر یا مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود خیلی بلند است و مردم در این دره آیه نا امیدی وتسلیمی نمی‌خواهند و تاکید به مبارزه با گروه طالبان می‌کنند. دوم: اما عدم وجود عقبه مستحکم می‌تواند در درازمدت، سرنوشت جبهه مقاومت ملی را تغیر بدهد و این جبهه را دچار فروپاشی یا هم فرسایش کند».
آقای ابرار در ادامه افزود که شرایط و وضعیت کنونی، هم‌مانند دهه هشتاد که روس ها به این دره حمله نمودند و در دهه ۹۰ که طالبان به این دره حمله نمودند، تاجایی و در ابعادی قابل مقایسه نیست و افزود:
«چون درشرایط کنونی پنجشیر به عنوان ولایت تسخیر نشده و نخستین پایگاه مقاومت، از چهار طرف در محاصره قرار دارد و درکنار از این هیچ کشوری تاکنون بحث حمایت ازاین جبهه را مطرح نکرده است. بنابراین در درازمدت این مسئله می‌تواند جنگ را تاجایی مسیراش را به نفع گروه طالبان تغیر دهد.»
این کارشناس در اخیر گفت:
«اگر جبهه مقاومت این وضعیت را به گونه بهتر مدیریت کند، آینده را رقم می‌زند، زیرا جبهه مقاومت ملی از یک طرف حس مبارزه را در نقاط مختلف کشور تقویت می‌کند و از طرف دیگر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، هند یا حتی کشورهای فرا منطقه یعنی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه را می‌تواند جلب کند.»
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала