نظریه: کمک های ملل متحد با طالبان ربطی ندارد

© AP Photo / Seth Wenigآنتونیو گوترش، سر منشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، سر منشی سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
عضو شوید
به هیچ وجه، کمک های ملل متحد به افغان های داخل افغانستان، به مفهوم شناختن قدرت طالبان نیست.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد از ضرورت اعمال استثنی در برخی تحریم ها علیه طالبان خبر داد.

گوترش در پاسخ به این سوال که آیا حذف برخی افراد از فهرست سازمان های تروریستی سازمان ملل را مناسب می داند یا خیر، گفت: "البته وقتی که زمان مناسب برای این امر فرا برسد، کشورهای عضو سازمان حتماً تصمیم خواهند گرفت. اما، در هر صورت، من خواستار یک سلسله معافیت های تحریمی برای امکان بخشیدن به جنبه های عملکردی هستم. "

مذاکرات صلح؛ نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان به دوحه رفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
مذاکرات صلح؛ نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان به دوحه رفت

وی خاطرنشان کرد که معافیت از تحریم ها علیه طالبان قبلاً اعمال شده بود. وی گفت: "همانطور که می دانید، امریکایی ها برای مذاکرات خود با طالبان استثنا خواسته اند. بنابراین من فکر می کنم که ما هم باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم با اطمینان توزیع مؤثر کمک های بشردوستانه را انجام دهیم".

بیک رحمانی ژورنالست آزاد کشور تاجیکستان در این مورد توضیحات داده گفت: «حالا جهان به افغانستان زیاد توجه دارد. روسائی کشورهای سازمان همکاری اقتصادی نیز در شهر دوشنبه تاجکستان در حل بحران افغانستان تاکید کردند. در این نشست به کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز تاکید شد. باید گفت که اگر طالبان (این جنبش تروریستی شناخته شده است و در فدراسیون روسیه ممنوع است) به قدرت هم باشد، اما عمر دراز ندارد، زیرا سیستم کامل سیاسی نیست. به نظر من، باید طالبان را مجبور نمود تا آنعده طالبان پاکستانی که با ایشان هستند، از افغانستان اخراج گردند.

پان گی مون - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2015
سرمنشی سازمان ملل متحد از مذاکرات انجام شده حکومت افغانستان و طالبان استقبال نموده است

وی افزود: "حتمی نیست که کمک های بشر دوستانه به هرکشور که صورت می گیرد، با دولت کشور ارتباط داشته باشد، بلکه سازمان های خیره جهانی ، سازمان ملل متحد و نهاد های دیگر جهانی می تواند مستقیم در کشور آسیب دیده فعالیت کنند. سازمان ملل متحد خودش می تواند مستقیم به کشور افغانستان کمک کند".

رحمانی گفت که کشور های مانند روسیه، ایران مستقیم به افغانستان کمک نمی کنند. به همین علت کشور های که عضو سازمان ملل متحد اند، مسوولیت دارند که افغانستان را در چنین حالت نگذارند. جهان باید به افغانستان کمک کند.

در این مورد یک تن از دیپلوماتهای افغان در خارج گفت که سازمان ملل متحد وابسته به کشورهای مقتدر است. تا وقتیکه این سازمان صلاحیت را نداشته باشد، نمی تواند خودسرانه عمل کند و صلاحیت تحت یک مقرارت داده می شود. در بعضی اوقات شورای امنیت ملل متحد برایش صلاحیت فعالیت بشردوستانه را میدهد. اما در شرایط خاص، سرمنشی ملل متحد می تواند اقدامات عاجل را اتخاذ نماید. این اقدام بشردوستانه ملل متحد به مردم افغانستان است.

دیپلومات در اخیر گفت که به هیچ وجه، کمک های ملل متحد به افغان های داخل افغانستان، به مفهوم شناختن قدرت طالبان نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала