خیز عمران خان برای مذاکره در خصوص ایجاد دولت فراگیر با همسایگان افغانستان/ آیا طالبان ناراحت شدند؟

© ttps://twitter.comعمران خان و امام علی رحمان
عمران خان و امام علی رحمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان می‌گوید که، پس از 40 سال جنگ و درگیری در افغانستان، ایجاد یک حکومت فراگیر صلح و ثبات افغانستان را تضمین می‌کند که نه‌تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع همه منطقه است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز شنبه (27 سنبله) اعلام کرد که پس از مذاکرات با رهبران همسایه افغانستان به‌ویژه گفت‌وگو با امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، رای‌زنی را با طالبان آغاز کرده است.

خان در توییتی نوشته است که گفت‌وگو با طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر با شمولیت تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازوبیک‌ها را آغاز کرده است.

به گفته عمران خان، پس از 40 سال درگیری، حکومت فراگیر صلح و ثبات افغانستان را تضمین می‌کند که نه‌تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع همه منطقه است.

  • دورنمای میانجیگری تاجیکستان و پاکستان میان طالبان و جبهه مقاومت چگونه ارزیابی می‌شود؟

 کارشناس ارشد سیاسی مسایل افغانستان که نخواست نامی از وی گرفته شود به اسپوتنیک گفت:

پاکستان هیچگاهی تاجیکستان را جدی نمی گیرد و دلیل این امر آن است که روسیه، چین و نشست شانگهای نشان داد که

که کشور های عضو این سازمان از طالبان حمایت می کنند.

«تاجیکستان در موقعیتی نیست که بتواند این کار کند. اما جانب پاکستان، بخاطر اینکه بتواند بر سر امام علی رحمان کلاه بگذارند،  فقط یک وعده میان خالی داده اند. باید گفت پاکستانی ها برای هیچ کس به شمول آمریکا صادق و پاسخگو نیستند، پاکستان حتی با آمریکا بازی دوگانه انجام می دهد. این گروه با سادگی با تعدادی بازی می کنند».

این کارشناس در ادامه گفت:

«پاکستانی ها دلخوش هستند که کشور های که قبلا ضد طالبان بودند، امروزه در کنار این گروه قرار دارند. این مذاکرات زیاد به نفع پنجشیر نیست. همه می دانند که پنجشیر در نتیجه حملات مستقیم هوایی پاکستان سقوط کرد.»

Имран Хан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
انتقاد طالبان از اظهارات عمران‌خان درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

 به گفته این کارشناس، در  حالیکه طالبان در تنگناه قرار گرفته ودر حال تسلیم شدن بودند، پاکستان در دقیقه 90 وارد کارزار شد، طالبان را نجات دادند و پنجشیر به کمک اشخاصی از داخل سقوط داده شد.»

این کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید او زیاد به گفته های خان اطمینان ندارد و می‌افزاید:

«چیزیکه نخست وزیر پاکستان به رییس جمهور تاجیکستان وعده داده یک فریب آشکار است. عمران خان، این مطالب را برای دلخوشی رییس جمهور تاجیکستان بیان داشته. از دید من چیزی بنام حکومت فراگیر فقط یک بازی است در حقیقت چنین چیزی وجود ندارد. باید گفت متاسفانه وضعیت افغانستان چندان خوب نیست و ما باید این بازی ها را که زیاد تر برای وقت کشی است، درک کنیم ».

  گفتنی است نخست‌وزیر پاکستان در جریان سفر به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برای شرکت در نشست رهبران سازمان همکاری‌های شانگهای، با امام‌علی رحمان دیدار کرد. او در یک نشست خبری مشترک با رحمان اعلام کرد که یکی از مسایلی که پاکستان و تاجیکستان را نگران کرده است، درگیری بین تاجیک‌ها و طالبان در پنجشیر است.

خان گفت: «در این دیدار ما توافق کردیم که جناب عالی امام‌علی رحمان از طرف تاجیک‌ها و ما به نماینده‌گی از پشتون‌ها یا طالبان تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد تا مسأله پنجشیر از طریق گفت‌وگو حل‌و‌فصل شود.»

امام‌علی رحمان در این نشست تأکید کرد که باید مساله پنجشیر حل و آتش‌بس اعلام شود. رحمان تأکید کرد که راه‌های اعزام کمک‌های بشردوستانه به پنجشیر باز شود. رییس جمهور تاجیکستان برای میزبانی از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اعلام آماده‌گی کرد.

تاکنون طالبان به صورت رسمی درباره سخنان عمران‌خان برای تشکیل دولت فراگیر با حضور نمایندگان تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزارها اظهارنظر نکرده است. 

مجاهد به درخواست روزنامه دیلی‌تایمز در رابطه با سخنان عمران‌خان از اظهارنظر مستقیم اجتناب کرده و  گفته است که طالبان در حال ارزیابی این گفته‌ها است.

اما «محمدمبین»، یکی دیگر از رهبران طالبان در گفتگو با شبکه خبری آریانانیوز گفته است که آیا دولت فراگیر به این معناست که همسایگان در دولت نماینده داشته باشند و جاسوسی کنند؟

وی افزود: دولت موقت فراگیر بوده و ما این حق را داریم که خودمان نظام سیاسی خود را انتخاب کنیم. 

این در حالی است که طالبان بارها اعلام کرده که به دنبال تشکیل دولت فراگیر بوده و شرط جامعه جهانی برای پذیرش این گروه نیز تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر بخصوص حقوق زنان عنوان شده است. ش

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала