ستون پنجم در زمان حکومت‌داری نجیب الله کی بود؟

© Sputnik / Andrey Solomonov /  مراجعه به بانک تصاویر ستون پنجم در زمان حکومت‌داری نجیب الله کی بود؟
ستون پنجم در زمان حکومت‌داری نجیب الله کی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
عضو شوید
رئیس اتحادیه سراسری افغانستان در روسیه می گوید که ستون پنجم در درون حزب فعالیت داشت.

نحیب الله که در میان افغان‌ها به نام داکتر نجیب الله معرف است، داکتر و سیاست‌گر بود، و واپسین رئیس‌جمهور حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان شد.

او متولد 6 آگوست سال 1947 در شهر کابل در کوچه مرادخوانی است. او که از دانشگاه کابل فارغ شده بود، پیش از ریاست جمهوری، مقام‌های مختلفی را در جمهوری دموکراتیک افغانستان در اختیار داشت و از اعضای جناح پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود.

اشرف غنی: اشتباه داکتر نجیب را تکرار نمی‌کنم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2020
اشرف غنی: اشتباه داکتر نجیب را تکرار نمی‌کنم

نجیب‌الله پس از انقلاب ثور و شکل‌گیری جمهوری دموکراتیک افغانستان، در زمان حاکمیت حفیظ‌الله امین، سفیر افغانستان در ایران شده بود.

نجیب‌الله همچنان از سوی شهروندان افغانستان ستوده می‌شود و از او با نام‌های "شهید نجیب‌الله" و "دکتر نجیب" یاد می‌کنند.

نجیب تا 26  سپتامبر 1996 (6 میزان 1375) و سقوط کابل در دفتر ساختمان سازمان ملل در کابل پناهنده بود. اما به‌دست هم طالبان با برادرش جنرال احمدزی در ساعات اولیه صبح روز 27 سپتامبر، از سازمان ملل ربوده شده و هر دو بعد از شکنجه روز بعد پیکر شان از ایستگاه ترافیکی آریانا به دار آویخته شد.

عزیزالله انیس، رئیس اتحادیه سراسری افغان‌ها در روسیه در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان عوامل سقوط حکومت نجیب الله را فشارهای بیرونی و ستون پنجم عنوان کرد.

او گفت:

"عامل سقوط حکومت، توطئه داخلی بود، بخشی دیگر آن فشارهای بیرونی که از سوی آنان نقض شد، نقض سریع مذاکرات ژنو ، از طرف جوانب که مسئولیت را می‌گرفتند، عامل داخلی نیز وجود داشت که ستون پنجم در داخل حزب فعال بود".
جنرال دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.11.2019
دوستم خطاب به غنی: اشتباهات داکتر نجیب را تکرار نکن

آقای انیس می افزاید که ستون پنجم در داخل حزب ایجاد شده بود، احمد شاه مسعود فرمانده پیشین جهادی و قهرمان ملی افغانستان، به صرایت این موضوع را بیان کرد، که با چی شمار از اعضای حزب، بیروی سیاسی و کمیته مرکزی و دولت ارتباطات داشت.

رئیس اتحادیه سراسری افغان‌ها در روسیه در خصوص عوامل خارجی برای سقوط حکومت نجیب الله تاکید داشت:

"در قدرت که در آن وجود داشت یکی اتحاد جماهیرشوروی پیشین و ایالات متحده امریکا بود، از آن طرف (امریکا)، سلاح پیشرفته را در اختیار مجاهدین قرار داد و از طرف دیگر این (اتحاد جماهیر شوروی)، کمک ها را به زاویه 180 درجه، آقای گورباچف قطع کرد".

آقای انیس افزود که نجیب الله به تعهدات پایدار بود، آنچه که لازم بود به آن عمل کرد، مطابق به اصول مذاکرات ژنو، حتی استعفای از مقام ریاست جمهوری.

او گفت:

"داکتر نجیب الله نمی خواست آن طور استفعای دهد، میخواست شورا بیاید، شما می دانید به نماینده سازمان ملل آقای بنون سوان اجازه نشست در فرودگاه کابل داده نشد".
رئیس جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.08.2019
اشرف غنی: تکرار دوران داکتر نجیب الله خواب و خیال است

رئیس اتحادیه سراسری افغان‌ها در روسیه می گوید آنچه که از جانب مخالفین پیشنهاد شده بود، نجیب الله پذیرفته بود، برکناری از مقام ریاست جمهوری و عدم حضور خود در انتخابات: "داکتر صاحب نجیب به این حرف وفادار ماند، اما شما دید که به 180 تمام حرف ها تغییر کرد".

در مورد این پرسش که آیا می توان حکومت محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان را با حکومت نجیب الله، گفت:

"هرگز، دو دلیل اصلی وجود دارد که اصلن نمی توان مقاسیه کرد، اگر از دریچه شخصیت مقایسه کنیم، داکتر صاحب نجیب فرزند همان خاک (افغانستان) بود و در همین خاک بزرگ شد. اشرف غنی به عنوان یک تکنوکرات از غرب مطابق به برنامه آمد و داخل یک پروسه شد. فکر میکنم تفاوت اساسی همین است که کسی از بیرون بیاید مطابق به یک نسخه. عامل دومی مداخلات علنی کشور های غربی در راس امریکا، عربستان سعودی و کشور های منطقه در امور داخلی افغانستان پشتیبانی هم جانبه آنها از مجاهدین و نیروهای مخالف، اما از آنجائیکه شهید داکتر نجیب الله اتکا به مردم و فرزندان اصیل در قوای مسلح خود داشت، توانست تا قطعات محدود اتحاد شوروی را آبرومندانه به کشور شان عودت داده ومدت چهار سال از وطن خویش در مقابل تمام مداخلات بیرونی دفاع مستقلانه نمائید، اما برعکس حکومت داکتر اشرف غنی از پشتیبانی نظامی وا قتصادی 42 کشور در راس امریکا برخوردار بود ولی نتوانست تا یک ماه هم بدون هم پیمان استراتیژیک خویش در مقام خود باقی بماند زیرا کشور امریکا ومتحدین شان مطابق سناریو خویش وظیفه او را قبل از وقت معینه ختم اعلام نموده و خود شان هم در شب تاریک فرار را بر قرار ترجیع دادند.".

قابل ذکر است که هئیت اجرائیه شورای سراسری حزب وطن نیز با نشر یک بیانیه کشته شدن نجیب الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان را قربانی دسیسه بزرگی کشورهای منطقه خوانده است.

در این بیانیه آمده است که نجیب الله مخالف جنگ بود، جنگی که از قبل آغاز شده بود و تا امروز ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала