خواست امریکا برای مستقر ساختن پایگاه نظامی در اوزبیکستان؛ آیا تاشکند جواب مثبت خواهد داد؟

© Fotolia / Pavel Parmenovخواست امریکا برای مستقر ساختن پایگاه نظامی در اوزبیکستان؛ آیا تاشکند جواب مثبت خواهد داد؟
خواست امریکا برای مستقر ساختن پایگاه نظامی در اوزبیکستان؛ آیا تاشکند جواب مثبت خواهد داد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.10.2021
عضو شوید
کارشناس مسائل بین‌المللی در مورد خواست امریکا برای برقراری پایگاه نظامی در اوزبیکستان می‌گوید که تاشکند نمی‌تواند خواسته‌های کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین، را بخاطر حضور پایگاه نظامی ایالات متحده امریکا، در خاک اوزبیکستان، نادیده بگیرند.
پیشتر پایگاه خبری پولیتیکو گزارش داد که مقامات پنتاگون در نظر دارند ماه اکتوبر درباره مساله استقرار نیروهای مبارزه با تروریزم امریکا در ازوبیکستان رایزنی کنند.
وزیر امور خارجه اوزبیکستان امروز (پنجشنبه) گفت، مساله استقرار ارتش ایالات متحده برای مبارزه با تروریزم در اوزبیکستان در دستور کار قرار ندارد و مورد رایزنی قرار نگرفته است.
1-   چقدر احتمال دارد که اوزبیکستان درخواست امریکا را قبول کند؟
2-   در بدل چی اوزبیکستان به این درخواست پاسخ مثبت خواهد داد؟
3-   آیا اوزبیکستان علاقمند پایگاه‌های امریکایی است؟
در پاسخ به این سوال‌ها فرهاد ابرار کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
" اوزبیکستان به عنوان یکی از سه گزینه امریکا بخاطر استقرار پایگاه نظامی در آسیای مرکزی شناخته می‌شود، پیش از این از سال 2001 تا سال 2005 امریکا در پایگاه هوایی قارچی در خان‌آباد اوزبیکستان، حضور فعال در امر مبارزه با تروریزم داشت. اما پس از اعتراضات امریکا درپایان در سرکوب اعتراضات اندی جان اوزبیکستان خواستار خروج نیروهای خارجی به گونه فوری از این کشور شد. بعد از آن روابط دو کشور الی سال 2016 خیلی گرم نبود، اما پس از 2016 و روی کار آمدن میرزایف، روابط امریکا و اوزبیکستان یکبار دیگر گرم شد و حتی در سال 2018 یک توافق همکاری نظامی میان این دو کشور به امضا رسید."
آقای ابرار می‌گوید که در پیوند به درخواست امریکا برای استقرار پایگاه نظامی در خاک اوزبیکستان باید چند مسئله روشن شود، یک: رابطه روسیه با اوزبیکستان است، روس‌ها با اوزبیکستانی ها روابط خوبی داشتند و این روابط بعد از 2016 به گونه بهترش ادامه پیدا کرد. ولی چند مسئله را که روس‌ها تمایل به این ندارند که امریکا در منطقه حضور داشته باشند، بخصوص در اوزبیکستان میشه اشاره کرد:
اول اینکه اوزبیکستان جز قلمرو اتحاد جماهیر شوری شناخته می‌شود، دوم اینکه روسیه به عنوان رقیب سنتی امریکا وی یکی از تضعیف کننده‌گان اصلی امریکا در سطح منطقه و جهانی شناخته می‌شود و سوم اینکه روس‌ها فکر می‌کنند حضور امریکا در منطقه سبب بی ثبات سازی خواهد شد. بنابر این این دلیل های محکمی خواهد شد که روس تمایل به حضور امریکا در منطقه آسیای میانه بخصوص خاک اوزبیکستان ندارند.
دوم اینکه رابطه چین و اوزبیکستان است، بنابر چند دلیل چینایی‌ها تمایل ندارند که به یکی از کشورهای آسیای میانه حضور پیدا کند، چنین دلایل میتواند خیلی روشن باشد، یک:
چین به عنوان رقیب اقتصادی ایالات متحده امریکا، دانسته می‌شود و دوم اینکه چینایی‌ها هم مانند روسیه، نگران بی ثبات سازی منطقه بطور کل تقویت گروه‌های رادیکال اسلامی، بخصوص تقویت رادیکال اسلامی در ترکستان شرقی هستند.
این کارشناس مسائیل بین‌المللی گفت که در کنار از این می‌شود به سه نقطه دیگر اشاره کرد، یک:
اوزبیکستانی‌ها نمی‌توانند خواسته‌های کشورهای بزرگ مانند روسیه و چین، را بخاطر حضور پایگاه نظامی ایالات متحده امریکا، در خاک اوزبیکستان، نادیده بگیرند، دوم اینکه افکار عامه در اوزبیکستان تمایل به پذیرش پایگاه نظامی هیچ کشوری را ندارند، حتی حضور پایگاه نظامی روسیه را رد کردند و دربرابر آن مردم واکنش نشان دادند و بارها اعتراض کردند تا نباید هیچ پاگاه نظامی نه از امریکا و نه از روسیه در خاک اوزبیکستان ایجاد شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала