افغانستان و بحران انسانی؛ چه چیزی اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان و بحران انسانی؛ چه چیزی اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟
افغانستان و بحران انسانی؛ چه چیزی اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.10.2021
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل در نشست تهران گفت که افغانستان با بحران بشردوستانه غیرقابل توصیفی رو به رو است و از لحاظ توسعه، در ورطه فاجعه‌آمیزی قرار دارد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در نشست همسایگان افغانستان که در تهران برگزارش شد، هشدار داد که افغانستان با یک "بحران فزاینده انسانی" مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.
آقای گوترش افزود که برای حمایت از اقتصاد افغانستان، باید پول کمک شود. این کار را می توان بدون نقض قوانین بین المللی و بدون به خطر انداختن اصول انجام داد.
چه چیزی میتواند اقتصاد افغانستان را بدون نقض قوانین بین المللی افزایش دهد؟
آیا امریکا می‌تواند این راه‌ها را بسته کند؟
در پاسخ به این سوالات سید مسعود استاد دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه کابل در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت: "
اظهارات و نگرانی های منشی عمومی سازمان ملل متحد، پا برجا و برحق است. از این لحاظ می‌توان گفت که 34 میلیون نفوس افغانستان محتاج به کمک‌های سریع و عاجل جهان بخاطر بیرون رفت از یک فاجعه بشری که در افغانستان احساس می‌شود، ضرورت است.این کمک‌ها نمی‌تواند از داخل افغانستان کارسازی شود، بلکه از بیرون افغانستان، نه از طریق همسایه‌گان افغانستان، بلکه از طریق جهان باید متوجه شوند و کمک‌هایی را انجام بدهند."
آقای مسعود افزود که جهان هم در حقیقت مشکلات خود را دارد و از آن مشکلات باید بگذرد و از لحاظ قانونی که مسائل بین المللی هم خدشه پذیر نشود آنرا انجام بدهد.
به گفته این استاد دانشگاه برای رفع این مشکلات که هم مشکل جهانی ایجاد نشود و هم کمک رسانی شود به مردم افغانستان این است: "
باید کمک به مردم افغانستان برسد، تازمانیکه دولت افغانستان از جانب جامعه جهانی شناخته شود و منحیث دولت نه گروه تبارز بکند صورت بگیرید، بخاطریکه دولت افغانستان را جهان به حیث یک فاتح جنگ میداند، بخاطر اینکه به حیث یک گروه شمرده می‌شود، نه بانک جهانی، نه صندوق پول چهانی و هیچ بانک دیگیری که پول های افغانستان در آنجا وجود دارد، از لحاظ حقوقی نمی توانند این پول را در اختیار چنین گروپی بگذارند و آزاد بکنند، برای اینکه مکلفیت‌های خاص حقوقی و قانونی این سازمان ها در قبال دولت افغانستان دارد که فعلاً دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشده است."
استاد مسعود، نیز می‌افزاید که اگر جهان از طریق دولت افغانستان کمک های خود را انجام بدهد، به این معنی است که اینها به یک واحد حقوقی کمک میکنند که تاهنوز به حیث یک واحد حقوقی بین المللی به رسمیت شناخته نشده است که عبارت از دولت باشد:
"اظهارات سرمنشی ملل این معنی را خواهد داشت که کمک های عاجل پولی ضرور است، بمنظور نجات اقتصاد افغانستان، اما نه از طریق دولت بلکه از طریق سازمان های مربوط ملل متحد و کنترول جدی چنین سازمان ها برای سکتورهای خصوصی و مردم افغانستان که در حقیقت بتواند کمک ها را به مردم افغانستان برساند و نجات بدهد. این کار حقوقی است که آنها مسئله را مطرح میکنند، به این معنی که تمام کمک‌ها مربوط به تعاملات سیاسی میشود. تا که تعاملات سیاسی صورت نگیرد، کمک از طریق دولت در حقیقت میشه که خلاف تمام قوانین بین المللی باشد، درحالیکه اگر دولت افغانستان به رسمیت شناخته شود و نماینده‌شان به ملل متحد بیاید، کمک ها مشکلی ندارد و مکلفیت‌های اساسی سازمان های بین‌المللی چون بانک جهانی بوجود می‌آید."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала