نگرانی آمریکا از تحویل اس ـ 300 به ایران

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300
اس-300 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمریکا از بابت تحویل اس ـ 300 به ایران نگران است

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت واشنگتن تحویل دستگاه راکت دافع هوا اس ـ 300 به ایران را تخلف نمی داند, اما فکر می کند این اقدام روسیه پیامد های منفی را همراه خواهد داشت.

جان کری در پایان دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  ضمن ابراز نگرانی آمریکا به خاطر تحویل اس ـ 300 به ایران خاطرنشان ساخت هرچند این کار تخلف نیست، اما واشنگتن معتقد است که حالا زمان آن مناسب نیست و تاثیر (تحویل اس ـ 300 به ایران) می تواند نامطلوب باشد".

قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 تولی از این سیستم های راکتی دافع هوا به ارزش حدود 800 میلیون دالر را به ایران تحویل دهد، اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری میدویدیف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 جون سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و طیارات، هلیکوپتر ها و کشتی های جنگی به ایران را ممنوع کرد. دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به محکمه بین المللی ژینو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دالر جبران خساره را نمود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه 13 اپریل با صدور فرمان ممنوعیت تحویل سیستم های راکتی دافع هوا اس-300 را به ایران لغو کرد. بر اساس این حکم، تغییراتی در فرمان مورخ ماه سپتامبر سال 2010 وارد شده است که یکی از این تغییرات حذف نکته مربوط به تحویل سیستم های اس-300 است. ایران اعلام کرده که امیدوار است سامانه اس-300 را تا پایان سال جاری میلادی در اختیار بگیرد.

سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و قرارگاه ها در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن استند. این سیستم قادر به نابودی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. جدیدترین ترین مدل سیستم "اس-300" می تواند طیارات دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری ازبین ببرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала