سو تفاهم بین کاخ سفید و کانگرس

© Fotolia / trekandphotoکانگرس امریکا
کانگرس امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ماه سپتامبر توافقنامه اتمی ایران در کانگرس آمریکا تحت رائ گیری قرار میگرد

و به همین دلیل اکنون دولت رئیس جمهور باراک اوباما حداکثر تلاش خود را به خرج می دهد تا قانون گذاران این توافقنامه را تصویب کنند. در عین حال هر دو بخش کانگرس آمریکا توسط جمهوری خواهان کنترل می شود که اکثریت آنها مخالف توافق هستند. کاخ سفید از چه روش هایی برای متقاعد نمودن قانون گذاران و جامعه استفاده می کند؟

دولت رئیس جمهور باراک اوباما با تمام نیروی خود ضمن نگرانی در خصوص عدم تصویب احتمالی توافق مربوط به برنامه ی هسته ای ایران ، سعی می کند که مخالفین را با خود همراه نماید.

اوباما بیان داشت: " کانگرس با رد این توافقنامه نه تنها به ایران اجازه می دهد که بمب بسازد بلکه این روند را نیز تسریع می بخشد."

از استدلال هایی مختلف نیز استفاده می شوند. به طور مثال ، رژیم تحریمات برای مدت طولانی نمی تواند باقی بماند و آمریکا اعتماد شرکای بین المللی خود را از دست داده و یا متحدینش از او روبرمی گردانند.

رهبر آمریکا بیان داشت: " ما نمی توانیم به تمام کشورهای بزرگ جهان دیکته کنیم که چه نوع سیاست انرژی و اقتصادی و خارجی را باید پیش ببرند."

جان کری ، وزیر امور خارجه ی آمریکا خاطر نشان نمود: " اگر ما معاهده را نقض کنیم و به شرکای خود بگوییم که آنها باید قوانین ما و تحریمات را در هر صورت اجرا کنند آنوقت خیلی زود به این امر منجر می شود که دالر دیگر به عنوان اسعار ریزرف جهانی نخواهد بود. "

در عین حال هیچ استدلالی، بسیاری از مخالفین سرسخت توافق ها را متقاعد نمی سازد. به گفته ی برخی از نمایندگان کنگرس ، این توافق " غم و اندوه ، نفرت و ناامیدی " را بر می انگیزد و به عقید ی برخی دیگر این معاهده امنیت آمریکا و تمام جهان را ضعیف می کند.

در تلویزیون ، جنگ های تبلیغاتی شروع شده است ، برخی از افراد مشهور به نفع امضای این توافق به شرکت های تبلیغاتی پیوسته اند.

هنرپیشه ی مشهور مورگان فریمن بیان داشت که جایگزین این توافق جنگ است. و جنگ با ایران به گفته ی فرشاد فراهت ، ایده بدی است.

جک بلک ، هنرپیشه ی مشهور دیگر می گوید: " ما همه فرزندان خود را دوست داریم و ایرانی ها نیز فرزندان شان را دوست دارند."

ناتاشا لایون خاتمه می دهد: " لطف کنید ، اجازه ندهید که یک نماینده ی بد خلق کانگرس همه چیز را خراب کند. "

دولت اوباما حتی در توئیتر ، صفحه ای مجزا مربوط به مسئله ی توافق با ایران ساخته است و چندی پیش در آنجا میم اینترنتی را منتشر کرد تا جوانان را به بحث و گفتگو ترغیب کند. اما این مسئله  توسط کاربران شبکه های اجتماعی به خنده و استهزاء گرفته شد.

یکی از کاربران تلاش دولت برای جذب جوانان به بحث و گفتگو را غیر جدی نامید و افزود که او به خاطر کشورش بسیار شرمسار است. یک فرد دیگر نوشت: " طنز مرده است: در مقابل شما مطلبی است که پولش توسط مالیات دهندگان کاخ سفید پرداخت شده است. "

شاید امروز دولت باراک اوباما همه ی راه ها را امتحان می کند تا مخالفین خود را متقاعد سازد که این،  توافق ارزشمندی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала