ایا لوکاشنکو به روسیه پاسخ رد داد؟

© Sputnik / Sergej Gunejev /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بیلوروسیه
الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بیلوروسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موضوع احداث پایگاه هوایی روسیه در بیلوروسیه

الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بیلوروسیه صحبت از استقرار نامناسب پایگاه هوایی روسیه در قلمروی کشورش به میان آورد.

آقای لوکاشنکو در خصوص پایگاه هوایی در دیدار با شهروندان مینسک گفت: «من در این اواخر متوجه شده ام که مواضع ما در خصوص استقرار پایگاه هوایی روسیه در قلمروی بیلوروسیه نادرست است… هیچ وقت در این باره صحبت نشده بود. من در این باره چیزی نمی دانم».

موضوع احداث پایگاه هوایی روسیه برای جلوگیری از نفوذ برنامه های ستراتیژیک غرب اولین بار در زمان دیدار الکساندر لوکانشکو و سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه مطرح شده بود. این دیدار در ماه اپریل سال 2013 در شهر مینسک پایتخت بلاروسیه صورت گرفته بود. سرگی شویگو به آقای لوکاشنکو گفت: «ما بررسی برنامه احداث پایگاه هوایی روسیه را با طیارات جنگی اغاز می کنیم و امیدواریم که سال 2015 در اینجا یک غند نیروهای هوایی تشکیل شود». اما با گذشت دو روز از این دیدار، رهبر بیلوروسیه سخنان خود را تکذیب کرده و گفت که صحبت از احداث پایگاه نبوده بلکه منظور، ارسال طیارات روسیه برای نیروهای مسلح بیلوروسیه بود. نظامیان این تصمیم شتابزده را با عدم تمایل رییس جمهور به خراب شدن ارتباطاتش با دیگر کشورهای ناتو مرتبط می دانند. در ماه اکتوبر سال 2014 ویکتور بانداریف قوماندان نیروهای هوایی روسیه خبر داد که روسیه در سال 2016 یک پایگاه هوایی در نزدیک شهر بابرویسک برای طیارات جنگی سوخو-27 می سازد. این سخنان را هیچ کس تکذیب نکرده است.

در ماه سپتمبر سال 2015، دمیتری میدودیف نخست وزیر روسیه گفت که احداث پایگاه هوایی در قلمروی بیلوروسیه از چارچوب توافقات دو کشور در حوزه نظامی و در دولت اتحادی خارج است. این جریان به سال 2009 برمی گردد و زمانی که صحبت از تصمیم گیری برای حفاظت مشترک از مرزها و سیستم مشترک دفاع ضدراکتی به میان آمد. میدویدیف می گوید که توافقنامه درباره پایگاه هوایی برای عملی ساختن مطرح است. در 19 سپتمبر رییس جمهور ولادیمیر پوتین فرمانی را امضا کرده و از وزارت امور خارجه روسیه و وزارت دفاع خواست که با بیلوروسیه مذاکره کنند و طبق توافقات حاصله، توافقنامه پایگاه هوایی روسیه را امضا کنند.

وزارت دفاع روسیه به سخنان آقای لوکاشنکو پاسخ رسمی نداده است. روزنامه کامیرسانت چاپ روسیه می نویسد که مذاکرات برای احداث پایگاه هوایی با یک غند کامل از طیارات جنگی در طول دو سال حتی یک بار هم متوقف نشده، اگرچه ارزوی تشدید ان وجود داشت. این منبع روسی می گوید که پس از صدور فرمان رییس جمهور، نظامیان روسی و دیپلوماتان روی فعال ساختن مذاکرات و امضای آن تا پایان سال 2015 تاکید داشتند. اگر سخنان الکساندر لوکاشنکو آگاهانه بوده و دیپلوماتان بیلوروسیه از این نقطه نظر حمایت می کنند، آن وقت بحث عملی ساختن توافقات در چشم انداز نزدیک امکان پذیر نیست».

یک منبع ارشد در کرملن از همه خواسته که اوضاع را پیچیده نه سازند. وی می گوید: «شاید لوکاشنکو حرفی زده باشد و سخنان او به شکل دیگری تعبیر شده اند». دمیتری پسکوف سکرتر مطبوعاتی رییس جمهور از این تعبیر حمایت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала