اسرار سفر بشار اسد به روسیه

© Sputnik / Alexei Druzhininدیدار اسد با پوتین در مسکو
دیدار اسد با پوتین در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسد از حریم فضائی عراق و ایران عبور نموده داخل قلمرو روسیه شد

به گزارش آژانس خبری شبکه العالم، روزنامه "لوتون" چاپ سوییس در گزارشی نوشته است: سفر اسد به روسیه ، بسیار پرخطر و مانند عملیات قاچاق اطلاعاتی بود که سازمان اطلاعات روسیه به طور دقیق برای آن برنامه ریزی کرده بود و کارشناسان امور هوایی و پرواز روس هم که از طریق رصد ونظارت بر آسمان سوریه توسط صفحه های کامپیوتر خود تلاش کردند تا مسیر سفر بشار را ترسیم کنند، به خطرات این سفر اذعان داشتند.

در این گزارش با اشاره به سفر روز سه شنبه اسد به روسیه، آمده است، در ابتدا این سوال مطرح شده است:" بشار اسد که دیگر قادر به کنترل اوضاع سوریه نیست و آسمان کشورش پر از هواپیماهای خارجی است، چطور جرأت کرد که از کشورش خارج شود"؟

این روزنامه نوشت که یکی از برجسته ترین کارشناسان پروازها به نام "الکس ایوانف" که در شبکه های اجتماعی به "الكس فلای 35″ معروف است، توانست که از اسرار این اقدام لوژستیک بزرگ دولت روسیه برای تامین امنیت حضور هم پیمان سوریای خود در روسیه پرده بردارد.

به نوشته این روزنامه، ایوانف با تکیه به پایگاه " فلایت رادار" — پایگاه تخصصی درنظارت بر پرواز طیارات در جهان و نیز با تکیه به تجربه هوایی خاص خود، توانسته است که مسیر پرواز حرکت طیاره حامل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را از اللاذقیه به مسکو دنبال کند.

به نوشته این روزنامه، این طیاره مجهز به یک سالون نشیمن مجلل و تجهیزات ارتباطی خاص بود که از آسمان عراق و سپس ایران گذشته پس ازعبور از بالای بحیره کسپین، از طریق منطقه "استراخان" درجنوب وارد اراضی روسیه شد و سپس ساعت دو بعد از ظهر به وقت روسیه وارد میدان هوائی چکالوفسکی شد.

روزنامه لوتون همچنین به نقل از "ایوانف" نوشت که "بشار اسد پس ازدیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، به طور مستقیم به طیاره دیگری از همان مدل نشست و از همان مسیر عبور کرده صبح روز 21 اکتبر درحالی که مسوولین روسی خبر آمدن وی را به روسیه اعلام کرده بودند، به اللاذقیه بازگشت.

لوتون افزود: " ایوانوف که همواره خود را به عنوان کارشناس موج های بی سیم و فردی علاقمند به پرواز معرفی می کند، درکار خود از وسایل ساده استفاده می نماید, اما با این حال، اطلاعات بسیار دقیقی را ارایه می کند که بسیاری از فعالین روس به اطلاعات وی استناد می کنند.

این روزنامه نوشت که روسیه در تحرکات خود از طیارات غول پیکر "آنتونوف" استفاده می کند که در زمینه حمل و نقل نظامی و عملیات مخفیانه استفاده میگردد و درزمان حاضر به انتقال قوماندان اردو به اماکن دلخواه شان اختصاص دارد.

روزنامه سوئیسی لوتون افزود: وقتی بلغاریا درهشتم سپتامبر گذشته تصمیم گرفت که مانع پرواز طیارات روسیه درآسمان خود شود، این طیارات با مشکل عمده روبرو شدند و درنتیجه این طیارات بازگشتند و فقط یکی از آن ها تصمیم گرفت که به راه خود ادامه دهد و از آسمان بلغاریا عبور کند با وجود این که این اقدام بسیار خطرناک بود.

لوتون درادامه نوشت: "بعد از این که این طیارات از این مسیر منتهی به بحیره مدیترانه که کوتاه ترین و امن ترین مسیر محسوب می شود، محروم شدند، روسیه مجبور شد که مسیر جدیدی را درنظر بگیرد که امنیت آن از راه های دیپلماتیک و طی توافق با ایران، جمهوری آذربایجان و عراق تامین شده باشد، تا این کشورها طیارات روسی عازم سوریه را هدف قرار ندهند.

روزنامه لوتون در پایان مطلب خود یادآور شد: "خطری که طیارات روسی در زمان حاضر با آن مواجه هستند، این است که خود را با طیارات ائتلاف بین المللی در رویارویی مستقیم می بینند.

به نوشته لوتون در همان روزی که واشنگتن و مسکو از امضای قراردادی برای ممانعت از وقوع حوادث هوایی در حریم هوایی سوریه خبر دادند، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به مسکو رفت و این سفر سوال های زیادی را در اذهان ایجاد کرد.

سفر بشار اسد به مسکو، اولین سفر خارجی وی از زمان شروع بحران در سوریه در سال 2011 به شمار می رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала