خسارت سنگین عربستان و غرب با آزادی حلب

© Sputnik / Morad Saeedحلب
حلب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتظار نمی رفت که حلب از چنگ تروریست ها و حامیان آنها آزاد شود، این موضوع برای حامیان گروه های تروریستی در سوریه غیر قابل تحمل است

مهر، طلال عتریسی رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان ضمن تشریح ترور سفیر روسیه در ترکیه اظهار داشت که امریکا، عربستان و اروپا با آزادی حلب دچار خسارت سنگین شدند.

گروه بین المللی-  سمیه خمارباقی: روز گذشته فردی مسلح، آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را که مشغول بازدید از یک نمایشگاه نقاشی در انقره بود، به ضرب گلوله کشت. فرد ضارب که ظاهرا نام وی «مولود مرت آلتینتاس» است، با نشان دادن کارت پولیس وارد ساختمان شده به سمت سفیر روسیه آتش گشوده است.

رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان درباره ترور اندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه به ویژه پس از آزادسازی حلب گفت: طبعا انتظار نمی رفت حلب از یوغ تروریست ها و حامیان آنها آزاد شود، این موضوع برای حامیان گروه های تروریستی در سوریه غیر قابل تحمل می بینیم که رسانه های غربی و عربی سعی دارند با وارونه جلوه دادن حقایق در حلب اینگونه القاء کنند که در این شهر یک فاجعه انسانی و اسلامی در حال وقوع است.

وی با بیان این مطلب افزود: رسانه های غربی از سقوط حلب و کشتار غیر نظامیان در این شهر سخن می گویند. در پی آزادسازی عملیات حلب، «ولادیمیر پوتین» به یک شخصیت قدرتمند جهانی تبدیل شده است. همه این رویدادها باعث ترور سفیر روسیه در ترکیه شده است و در واقع این اقدام تروریستی به مثابه انتقام گیری از عملیات آزادسازی حلب است.

عتریسی خاطرنشان کرد: رسانه های غربی و عربی با جار و جنجال تلاش می کنند عملیات آزادسازی حلب را کمرنگ جلوه دهند و به دنبال طرح فاجعه انسانی در این شهر هستند. این رسانه ها و حامیان آنها در حقیقت به هیچ وجه در پی نابودی تروریسم در سوریه نیستند. آزادسازی حلب خسارت بزرگی برای آمریکا، عربستان سعودی و اروپا و همه کسانی بود که به گروه های تروریستی در سوریه امید داشتند. ترور سفیر روسیه در ترکیه در واقع رابطه مستقیمی با رویدادهای حلب داشت.

وی درباره اینکه رسانه های ترکیه از آغاز بحران سوریه تاکنون نقش مخربی را در حمایت از گروه های تروریستی و گسترش افکار افراطی ایفا کردند، گفت: هر چند نمی توان همکاری ترکیه در عملیات آزادسازی حلب را نادیده گرفت کمکی که با عدم حمایت از گروه های مسلح صورت گرفت، توافقی که انقره و مسکو از ماه ها قبل درباره عملیات آزادسازی حلب اتخاذ کرده بودند و به موجب آن روسیه با ورود ترکیه به سوریه برای حمله به اکراد موافقت کرد و در مقابل ترکیه نیز متعهد به همکاری در عملیات آزادسازی حلب شد. ترکیه در این توافق تنها مانع از تحقق دولت کرُد زبان در سوریه شد و عملا امتیاز دیگری کسب نکرد.

عتریسی خاطرنشان کرد: در مجموع می توان گفت ترکیه در مذاکرات سیاسی مربوط به حل بحران سوریه نقش مثبتی ایفا خواهد کرد، اما نباید اقدامات ترکیه در حمایت مالی و تبلیغاتی از گروه های تروریستی در سوریه طی سال های گذشته را فراموش کرد.

رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان اظهار داشت: درباره اینکه چرا جنایات رسانه ای و تلاش برخی رسانه ها برای گسترش افکار افراطی و حمایت از تروریسم در محکمه های بین المللی مورد بررسی قرار نمی گیرد، باید گفت که این محاکم توسط کشورهای غربی اداره می شوند و تمام غرب در جنایات رسانه ای دخالت دارد.

وی در خصوص آینده بحران سوریه در شرایط کنونی به ویژه ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آزادسازی حلب و ترور سفیر روسیه در ترکیه اظهار داشت: ترور سفیر روسیه، معادلات را تغییر نخواهد داد، درگیری ها در سوریه پایان نخواهد یافت و از یک منطقه به منطقه ای دیگر منتقل خواهد شد، اما اگر ترامپ نسبت به مواضع مثبت خود در قبال ولادیمیر پوتین پایبند باشد، حل بحران سوریه از طریق طرح های سیاسی و با مشارکت ترکیه به ویژه پس از آزادی حلب افزایش خواهد یافت. همچنین اگر رئیس جمهوری منتخب آمریکا در وعده های انتخاباتی خود مبنی بر جنگ با داعش صادق باشد، این امر تاثیر بسیاری بر پیشروی زمینی نیروهای ارتش سوریه در نبرد با گروه های مسلح و بحران این کشور از طریق طرح های سیاسی حل خواهد شد    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала