تولیدات نظامی روسیه پتانسیل قوی دارد

© Photo / The Ministry of Defence of the Russian FederationЗРК С-500 "Прометей"
ЗРК С-500 Прометей - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اهداف مجتمع صنعتی و نظامی فدراسیون روسیه

روسیه مصمم است تا به شکل بنیادی قوت های نظامی خود را تقویت دهد. بدین اساس در سال ۲۰۱۱ پروگرام دولتی رشد نظامی روسیه به مصرف ۱٬۲ تریلیون دالر تصویب گردید، که در نظر است تا سال ۲۰۲۰ تکمیل گردد.
اگر در سال ۲۰۱۰ تجهیزات نظامی روسیه صرف تا ۲۰٪ مدرنیزه گردیده بود ، اما این رقم الی سال ۲۰۲۰ تا ۷۰٪ افزایش مییابد. به صراحت می توان ابراز نمود که این اولین پروگرام عصری ساختن نیرو های نظامی روسیه، به شکل بی صابقه آن ، بعد از همپاشی اتحاد شوروی محسوب می گردد.
اگر در سال ۲۰۰۳ بودجه نظامی وزارت دفاع روسیه صرف به ۶۰۰ ملیارد ربل می رسید٬ اما همین امروز این رقم تا ۲٬۳ تریلیون ربل افزایش یافته.
اولویت ها در عرصه را پروگرام مدرنیزه ساختن نیرو های استراتیژی اتومی روسیه تشکیل میدهد. تعداد راکت های استراتیژیکی اتومی روسیه باید تا ۳۵٪ کاهش یابد. بدین معنی که در تا هنوز تعداد زیادی از راکت ها دوران شوروی باقی مانده وزمان مصرف شان سپری گردیده و درعوض باید راکت های عصری مستقر گردند. قوای راکتی استراتیژیکی روسیه باید تا ۸۰٪ تجدید یابند.
نظامیان روسیه توجه خود را بیشتر به نیرو های اتمی بحری خویش متمرکز می سازند. تا ‍سال ۲۰۲۰ مجتمع نظامی صنعتی روسیه مصمم است که ۲۰ کشتی جدید استراتیژیکی تحت البحری مجهز به راکت های اتومی را تولید نماید. آنها باید مجهز به راکت های بالستیک با کلاهکهای نوع بولاوا مجهز گردند. از شروع سال ۲۰۱۴ تا به حال دو کریسر های تحت البحری مدرن مسمابه «یوری دولگاروک» و « الکساندر نفسکی» و سومی آن کشتی مشهور به «ولادیمیر ماناماخ» در مراحل تطبیقاتی خود قراردارند. در حال حاضر امریکا خود را ابر قدرت بحری حس می کند ، اما با تکمیل برنامه نظامی بحری ، بدون شک، روسیه کیفیت قوای بحری خود را تا حدی بلند می برد که در ابحار خود را کاملآ مطمین احساس نماید. بی جهت نیست که مکث بیشتر در عرصه ساخت کشتی های جدید قوی تحت البحری صورت میگیرد و با تطبیق پروگرام تجدید قوا ، در نظراست تا کشتی های کوچک روی بحری به کشتی های بزرگ و مدرن مبدل گردند.
قوای هوایی نظامی روسیه تا سال ۲۰۲۰:
عرصه مهم دیگری تجدید تخنیکات نظامی روسیه را تا سال ۲۰۲۰ ، بدون شک ،قوای هوای نظامی این کشور تشکیل میدهد. در نظر است تا ۱۵۰۰ فروند جدید ترین طیارات نظامی به دسترس قوای نظامی روسیه قرار گیرند و بیشتر از۴۰۰ طیارات موجود مدرنیزه گردند. همین حال طیارات جنگی نوع "SU35" از امکانات بی مانند جنگی برخوردار اند و هلیکوپتر های نوع «Ка-52» از جمله قوی ترین هلیکوپتر های کلاس خود درجهان شمرده می شود.
معضلات جدید امنیتی:
مسکو ۴ نوع خطرات نظامی را تحریف می کند که در آینده می تواند باعث تهدید روسیه گردد: ۱- هجوم ناتو در شرق اروپا ٬ ۲- تشدید قوای خارجی در کشور های همجوار٬ ۳- عدم تعادل حالات سیاسی و نظامی در سرحدات روسیه٬ ۴- تروریزم بین المللی. نظر به سنجش های قومندانی عمومی قوای روسیه، تا سال ۲۰۳۰ در لست خطرات، ممکن هم تعرضات برای دستیابی به منابع طبیعی آسیای مرکزی و قطب شمال اضافه گردند.
سیاست نظامی روسیه در قطب شمال: در نظر است که روسیه بریگارد های قطبی باکشتی های یخ شکن اتومی که قادر به دستیابی به راه های بحری شمالی باشند٬ ایجاد نماید. اولین گام در عرصه ایجاد پایگاه های قطبی نظامی است که باید در بحر کارا٬ در کنار اقانوس شمالی ،سرحد باسایبریایی غربی بنا یابند.این بحر ۸۹۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد ٬ عمیق آن تا ۶۲۰ متر می رسد٬ که هم از منابع سرشار طبیعی و از اهمیت بزرګ استراتیژیک برخوردار است، بدین شکل روسیه مصمم است تا منطقه خاص نظامی را در قطب شمال ایجاد نماید.
مهمترین عرصه های که باید در آینده های نزدیک کاملآ مدرنیزه گردند٬ راکت های استراتیژیک٬ سلاح‌های لیزری و راکت های رهبری شده با سیستم گلوناس می باشند که مهمات اصلی طیارات جنگی روسیه را تشکیل دهد. تا به حال نقطه ضعف را سیستم عصری اطلاعاتی تشکیل میدهد، که در عرصه پروگرام های خاصی روی دست است. از اولویت های دیگر دکترین نظامی روسیه، بدون شک، تولید نیروهای عظیم اتمی و همچنان وسایل دافع هوا و سیستم های ضد راکتی می باشند. تا به حال دستاورد های بزرگ را روسیه می توان کمپلکت راکت های С-400 یاد نمود ، که تاثیر موثر دو برابر بیشتر نسبت به راکت های نوع MIM-104 Patriot را دارا است، راکت هایС-400 قادر اند تا ۱۰۰ هدف را همزمان نابود نماید، سرعت راکت های آنها ۱۲ بار بیشتر از سرعت صوت است. کمپلکس راکت های دافع هوا نوع پانسر С-1 یکی از موثر ترین راکت ها در کلاس خود است. راکت های مافوق صدای بالستیک نوع "اسکندر- م " تا هنوز هیچ رقیب از خود ندارد. عصری ترین پروژه راکت های جدید تحت البحری نوع "یاسن 885 " است. این راکت ها یکی از بی صدا ترین٬ قوی ترین و غیر قابل دید ترین راکت ها در اقیانوس به شمار می روند.
عرصه صادرات اسلحه:
روسیه نه تنها در صدد تقویه نیرو هاو تخنیک های نظامی خود است ، بلکه صادرات اسلحه از مقاصد بزرگ در تقویه اقتصاد این کشور محصوب می گردد. در سال ۲۰۱۳ "روس ابورون اکسپورت" به مبلغ سیزده ملیارد دالر تخنیک نظامی را صادر نمود. خریدار های عمده ای سلاحهای روسیه را هند٬ چین٬ ویتنام٬ وینوسویلا٬ اندونیزیا و الجزایر تشکیل می دهند. در مجموع ۷۵٪ صادرات به این کشورها صورت می گیرد. در مجموع "روس ابرون اکسپورت " با ۶۰ کشور دنیا مراودات تجارتی اسلحه را دارد. به شکل عنعنوی مشیندار ها٬ هلیکوپتر ها٬ کمپلکت راکت های زینت ٬ جیت ها٬ همچنان فریگات ها و کشتی های تحت البحری بازار زیاد دارند.
بازار سلاح به شکل سیستماتیک در عرصه اقتصاد و سیاست در رقابت قرار دارد٬ به خاطر اختصار در بودجه نظامی در کشور های جهان، رقابت های بسیار سخت جریان دارد.چند مثال از رقابت و تاثیرات سیاسی در عرصه: در سال ۲۰۱۶ افغانستان مجبورآ از خرید هلیکوپتر های نوع Ми-17 به نفع کنسرن امریکایی «Sikorsky» خودداری نمود. دیگر اینکه روسیه از بابت تحریمات علیه ایران٬ مفادی زیادی را از دست داد. همچنان تغییر رژیم در لیبیا در صادرات سلاح روسیه به این کشور ضربه وارد نمود. جالب است که قرارداد ها با سوریه در قسمت خرید سلاح هم کاهش یافت. با وجود این همه روسیه بعد از امریکا جای دوم را در فروش اسلحه در جهان دارد.
تولیدات نظامی روسیه پتانسیل قوی دارد که از ماشین تولیدات نظامی اتحادشوروی به میراث گرفته.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала