تاجکستان ایران را به حمایت از تروریزم متهم کرد

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجکستان ایران را در حمایت از تروریزم متهم کرد
تاجکستان ایران را در حمایت از تروریزم متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت داخله تاجکستان ایران را به حمایت از تروریزم در سالهای 90 متهم نمود

فلم مستند وزارت داخله که شب یک شنبه از طریق کانال تلویزیونی (1) دولتی تاجکستان به نشر رسید، حکایت از آن میکند که قتل سیاستمدارن، دانشمندان و ژورنالستان تاجکی در سالهای 90 قرن گذشته با حمایت مالی ایران و دستور عبدا لحلیم وزیر دفاع آنوقت صورت گرفته است.

بعد از سقوط اتحاد شوروی، در تاجکستان جنگ های داخلی آغاز شد که از سال 1993 تا 1997 ادامه پیدا کرد.

تمام اتهامات به اساس اظهارات سه تن متهمین طرفدار جنرال نظر زاده " وزیر دفاع قبلی عبارت از تایگومراد اشراپوف، عبدالقدیر عبدالائف و سیموهرالدین قدرتوف" میباشد که در سالهای 90 در اردوگاه های ایران آموزش گردیدند و در ختم آموزش برای ایشان پاسپورت های ایرانی داده شد.

متهمین اقرار کردند که به اساس دستور نظر زاده در سال 1999 سفرعلی کنجائف رئیس اسبق پارلمان، در سال 1996 عطاخان لطیفی ژورنالست و سیاستمدار مشهور تاجکستان، در سال 1996 چندین دانشمندان مشهور تاجکستان چون محمد اسیمی، یوسف اسحاقی، منهوج غلاموف، در سال 2001 کریم یولداشئف مشاور دولتی رئیس جمهور تاجکستان و همچنان از سال 1992 تا 1998 بیش از 20 افسر پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان را به قتل رسانیدند.

اشرپوف اقرار کرده است که در سال 1995 در ایران دروس نظامی را آموخت و بعد از دو سال به تاجکستان بر گشت که به اساس دستور نظرزاده شخصیت های برجسته کشور را ترور کرد.  به گفته وی بعد از قتل کانجائف، ایران به وی 2000$ پرداخت و به ایشان وظیفه داد تا در تاجکستان ترس و وحشت را ایجاد نمایند.

به گفته سخنگوی وزارت داخله تاجکستان، فلم در جریان یک ماه آماده گردیده است.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала