واکنش ایران به پیشنهاد تمدید آتش بس در افغانستان

© Fotolia / Borna_Mirواکنش ایران به پیشنهاد تمدید آتش بس در افغانستان
واکنش ایران به پیشنهاد تمدید آتش بس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی اعلام تمدید آتش بس با طالبان از سوی رئیس جمهور غنی سازمانهای بین‌المللی چون سازمان ملل متحد، ناتو، اتحادیه اروپا و همچنان کشورهای مختلف جهان به این پیشنهاد واکنش نشان داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز رضایت از پایبندی دولت افغانستان و گروه طالبان به آتش‌بس موقت اعلام شده به مناسبت عید سعید فطر، از تمدید آتش‌بس توسط دولت افغانستان استقبال و خواستار استمرار، تداوم، پایبندی و احترام  طرفین به این آتش‌بس شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد تداوم آتش‌بس بتواند زمینه ساز آغاز روند نوین و سازنده‌ای برای گفت‌وگوهای صلح و برقراری ثبات و آرامش در افغانستان باشد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه در یک بیانیه تلویزیونی اعلام کرد که آماده است که با طالبان مذاکرات همه جانبه‌ای را انجام دهد و حاضر است درباره همه مسائل مورد نظر از جمله حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان مذاکره کند.
او همچنین به نیروهای امنیتی دستور داد تا در "مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند".

آقای غنی با اشاره به روبوسی و آغوش‌گشایی نیروهای دولتی و طالبان در جریان مراسم عید فطر گفته این صحنه‌ها تمایل هر دو طرف برای برقراری صلح را اثبات می‌کند.
رئیس جمهور افزود: "در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد."
به گفته وی، در جریان آتش‌بس، طالبان اجازه دارند که کمک های صحی و انسان‌دوستانه دریافت کنند و زندانیان طالبان هم اجازه ملاقات با اعضای خانواده خود را خواهند داشت.
همچنان دولت افغانستان روز شنبه در حرکتی که می‌تواند نشانه‌ای از حسن نیت برای آغاز مذاکرات باشد، ۴۶ طالب زندانی را آزاد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала