مشوره اردوغان با پوتین در مورد سوریه

© Sputnik / Alexei Druzhininپوتین و اردوغان
پوتین و اردوغان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عنقریب بعد از نشست اردوغان با پوتین، جزئیات حملات ترکیه در شمال سوریه روشن میگردد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، پنج روز بعد اردغان به روسیه سفر خواهد کرد تا با پوتین در مورد حمله به شمال سوریه صحبت کند.
در این روزها اردوغان مشغول پاسخگویی به تمامی دولتهای جهان درخصوص حمله نظامیش به شمال سوریه است. این حمله اگرچه با چراغ سبز امریکا انجام شده است، اما حتی دولت ترامپ هم به یکی از منتقدان ترکیه مبدل گردیده است و کار را به تحریم ترکیه از سوی امریکا کشانده است.

واکنش بشار اسد به عملیات ترکیه در شمال سوریه  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش بشار اسد به عملیات ترکیه در شمال سوریه

دولت‌های اروپایی خوفناک از آزادی داعش در بند کردها و همچنین ترسان از گسیل میلیون‌ها آواره به سمت اروپا این عمل اردوغان را سرزنش می‌کنند. حرف هیچ کس به اردوغان موثر نیست و این رئیس جمهور ترک همچنان حضور "پ.ک.ک" را عامل تهدید کننده امنیت درمرزهایش معرفی میکند.
اردوغان در مقابل این واکنش‌های جهانی عمدتا بر ادامه مسیر نظامیش اصرار دارد و تنها می‌کوشد تا با استفاده از هر تریبون عمومی چه در داخل و چه در خارج ترکیه بر حقانتیتش در این اقدام نظامی تاکید کند و به توجیه عملکرد خود بپردازد.
مداخله روسیه در نزدیک سازی کردها به دولت سوریه درکنار همراهی بخشی از نیروهای سوریه در مناطق شمالی سوریه که چند روزی است کلید خورده این امید را زنده کرده است که در سایه مداخله روسیه در بحران شمال سوریه چشم‌ها به اقدامات روسیه باشد. سخنگوی کرملین دیروز اعلام داشت از ترکیه توقع داریم عملیات نظامیش متناسب با نیازها و خواست‌های امنیتیش باشد. یعنی انکه درطرح روسیه برای خاتمه دادن به بحران شمال سوریه هم نگرانی‌های امنیتی ترکیه ملحوظ نظر است و هم حفظ تمامیت ارضی سوریه.

شرط ترکیه برای خروج نیروهایش از سوریه - اسپوتنیک افغانستان
شرط ترکیه برای خروج نیروهایش از سوریه

- روسیه در ماجرای بحران شمال سوریه آغازگر این بحران نیست، اما می‌تواند پایان دهنده به آن باشد، پایانی که در سایه حصول آن اولا به امریکا تفهیم خواد شد تنها بازیگر موثر در منطقه و بویژه در سوریه نیست، به اروپا تفهیم خواهد شد که در ماجراهای امنیتی منطقه خاورمیانه بایستی نقش موثر برای روسیه قائل شوند، به کشورهای عربی حامی تروریسم در سوریه تفهیم کند که در وابستگی صددرصدیشان به آمریکا تجدید نظر کنند و ...
چنین بنظر می‌رسد راه حلی که روسیه برای برون رفت از بحران شمال سوریه درنظر دارد بازگشت به "توافقنامه 1999 ازنا"ست که بین سوریه و ترکیه منعقد شده است و طبق آن ترکیه از امکان تعقیب تروریست‌ها در 5 الی 10 کیلومتری خاک سوریه بهرمند می‌شوند و در عین حال سوریه بر کلیه سرزمین‌هایش مسلط و حاکم باقی خواهد ماند.
- بنظر می‌رسد با احیای این توافقنامه هم وعده اردوغان برای تامین امنیت مرزهایش محقق خواهد شد، هم سوریه تمامیت ارضیش محافظت خواد شد وهم کردهایی که این روزها بسختی درحال تحمل درد ناشی از زخم خنجر امریکا در پشتشان هستند به دامان میهن برخواهند گشت. باید منتظر ماند و دید 5 روز دیگر در سوچی روسیه اردوغان با این پیشنهاد چه برخوردی خواهد کرد و چنانچه از آن استقبال کند کی آن را عملیاتی خواهد نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала