جامو و کشمیر از هم جدا شدند

© East News / AP Photo/Mukhtar Khanجامو و کشمیر از هم جدا شدند
جامو و کشمیر از هم جدا شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جامو و کشمیر رسماً به دو منطقه تقسیم شدند که ممکن باعث جنگ هستوی بین هند و پاکستان گردد.

اسپوتنیک به نقل از العالم، دولت هند علیرغم اعتراضات گسترده ساکنان کشمیر هند، امروز (پنجشنبه) رسماً «جامو و کشمیر» را به دو منطقه«جامو و کشمیر» و «لداخ» تقسیم کرد که مستقیماً تحت کنترل دولت مرکزی «دهلی نو» قرار می‌گیرند.

هند 125 هزار نظامی دیگر به جامو و کشمیر اعزام کرد - اسپوتنیک افغانستان
هند 125 هزار نظامی دیگر به جامو و کشمیر اعزام کرد

بنا به گزارش هفته‌نامه «نیوزویک»، اوایل ماه آگوست، دولت هند، در اقدامی که با اعتراض گسترده در منطقه کشمیر روبرو شد، وضعیت خودمختاری این منطقه یا همان ماده 370 قانون اساسی را لغو و اعلام کرد که به زودی ایالت جامو و کشمیر را به دو منطقه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال تقسیم می‌کند.

طبق ماده 370 قانون اساسی هند، جامو و کشمیر، قانون اساسی و قوانین معمولی جداگانه‌ای دارد که شامل مسائلی همچون شهروندی، دارایی و مالکیت زمین می‌شد و هم‌اکنون با لغو این ماده، این منطقه همچون مناطق دیگر هند است و دیگر شهروندان هند می‌توانند زمین و ملک در این ایالت خریداری کنند و هرکسی نیز امکان رأی دادن در این منطقه را دارد.

بر اساس این تصمیم، بخشی از ایالت جامو و کشمیر به منطقه جامو و کشمیر بدل می‌شود و بخشی از این ایالت هم با یک منطقه بودایی‌نشین، منطقه «لداخ» را تشکیل می‌دهد که دولت مرکزی دهلی نو، مستقیماً اداره این دو منطقه را برعهده خواهد داشت.

نخست وزیر هند، پاکستان را به تحریک جامو و کشمیر متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
نخست وزیر هند، پاکستان را به تحریک جامو و کشمیر متهم کرد

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند امروز طی یک سخنرانی در «گوجارات» تأکید کرد که بعد از این جامو و کشمیر و لداخ در منطقه هیمالیا، «آینده روشنی» خواهند داشت. طبق این گزارش، مقامات محلی منطقه کشمیر هند، ده ها هزار نیروی دولتی مستقر کرده‌اند و برای حملات احتمالی و اعتراضات ضد دولت هند، احضارات گرفته اند.

از طرف دیگر، نیروهای امنیتی و نیروهای شبه‌نظامی با جلیقه‌های ضدمرمی در «سرینگار» و دیگر شهرهای جامو و کشمیر در حال گزمه هستند.نیروهای امنیتی دهلی نو تاکنون چند هزار نفر از جمله صدها تن از رهبران سیاسی و مذهبی ساکنان کشمیر را نیز بازداشت کرده‌اند.

منطقه کشمیر که اکثریت آنها مسلمان اند، سال‌هاست که میان هند و پاکستان مورد مناقشه قرار دارد. اسلام‌آباد تصمیمات اخیر دهلی نو در مورد این منطقه را به شدت محکوم کرده است. تنش لفظی میان این دو کشور تا تهدید یکدیگر به حمله اتمی هم پیش رفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала