بیانیه مشترک سه کشور بزرگ اروپایی علیه ایران

© AFP 2023 / OLIVIER MATTHYSبوریس جانسون، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون
بوریس جانسون، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بریتانیا، آلمان و فرانسه طی بیانیه مشترکی از ایران خواستند به توافقنامه برجام پای‌بند باشد و از اعمال خشونت آمیز خودداری کند.

اسپوتنیک به نقل از اناتولی، بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند که ایران به تمام مفاد برجام پای‌بند باشد و از اعمال خشونت امتناع ورزد.

برگزاری جلسه ویژه اتحادیه اروپا در مورد اوضاع عراق و ایران - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری جلسه ویژه اتحادیه اروپا در مورد اوضاع عراق و ایران

در این بیانیه همچنین آمده است: "ما منافع مشترک امنیتی با دیگر متحدین اروپایی در زمینه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی و اطمینان از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هستوی داریم. برنامه جامع اقدام مشترک برای تنظیم فعالیت هستوی ایران را فراهم خواهیم کرد.

ایران از طریق سپاه پاسداران و نیروی قدس باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. نگرانی درباره اقدامات ایران در منطقه باید از طریق دیپلماتیک رفع شود. برای حفظ ثبات منطقه آماده همکاری با ایران هستیم. ایران تمام اقدامات خلاف توافق هستوی را متوقف کند».

قابل ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در تاریخ 8 می سال 2018 از توافق هستوی با ایران و گروه 5+1 «برجام» خارج شد و تحریم علیه این کشور را مجددا وضع کرد.

واکنش ایران به بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپا علیه این کشور - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ایران به بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپا

ایران همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام در 8 می سال 2019 تعهدات برجامی خود را با عنوان گام اول کاهش داد و به اروپا 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود در برجام را عملی کند.

پس از 60 روز ایران گام دوم را اجرایی کرد. دولت ایران در گام پنجم کاهش تعهدات برجامی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.

آلمان، انگلستان و فرانسه نیز در 31 ژانویه 2019 از راه‌اندازی سازوکار «اینستکس» برای حفظ مزایای اقتصادی ایران از برجام خبر دادند. این سازو کار با عنوان اختصاری عبارت «ابزار مبادلات تجاری» به ثبت رسیده و مقر آن در پاریس است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала