عبدالله به پیام تبریکی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به غنی، اعتراض کرد

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaعبدالله به تبریکی اتحادیه اروپا به غنی، اعتراض کرد
عبدالله به تبریکی اتحادیه اروپا به غنی، اعتراض کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله، رئيس اجراییه افغانستان در پیوند به موضع‌گیری جوزپ بوررل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یک نامه اعتراضی نوشته است.

به گزارش اسپوتینک، عبدالله عبدالله، رئیس ‌اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان در یک نامه اعتراضی، موضع‌گیری جوزپ بوررل، مسوول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا را در قبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان "غیر اصولی" خوانده‌ و آن را "چشم‌پوشی از اصول این اتحادیه در دفاع از مردم‌سالاری و شفافیت انتخابات" گفته‌ است.

در نامۀ اعتراضی که عبدالله عبدالله به جوزپ بوررل نگاشته ‌است، آمده ‌است که پیام تبریکیه او به "تیم متقلب .. خلاف توقع مردم افغانستان، تیم‌های انتخاباتی و برخلاف موضع‌گیری سازنده  بی‌طرفانۀ اتحادیۀ اروپا" است.

رهبر تیم ثبات و همگرایی در این نامه، تأکید کرده‌است که کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان در نتیجۀ "تهدید و تطمیع توسط یک تیم مشخص، در مغایرت با همه قوانین، مقررات و طرزالعمل‌های انتخاباتی و اصول پروسۀ مردم‌سالاری، یک کاندید را متکی به آرای تقلبی برندۀ دور اول انتخابات اعلام نمودند که نتایج آن مورد قبول مردم افغانستان قرار نگرفته‌ است".

رهبر تیم ثبات و همگرایی از هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان خواسته‌است که در این باره "توضیحات لازم" ارایه کند.

جوزف بورل، شام روز گذشته با رئیس‌جمهور غنی گفت‌وگوی تلفونی داشت و سپس در اعلامیه‌یی که از آدرس اتحادیه اروپا نشر شد، نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را به آقای غنی تبریک گفت و تأکید کرد که اتحادیۀ اروپا با حکومت آیندۀ افغانستان تحت مدیریت اشرف غنی همکاری خواهد کرد.

نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، شام روز شنبه (۲۹ دلو) اعلام شد. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رئیس‌جمهوری غنی را برندۀ این انتخابات اعلام کرد.

ساعاتی پس از اعلام این نتیجه، عبدالله عبدالله، رقیب آقای غنی در این انتخابات، نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نپذیرفت و در جمع شماری از هوارادانش گفت خودش حکومت "همه‌شمول" را اعلام خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала