عربي Sputnik
سامارا
به شهر سامارا خوش آمدید - شهر بازرگانان، فضا و اندرزها، و همچنین محل مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 فیفا
سامارا به رکوردهایش شهرت دارد. اینجا دراز ترین لبه دریایی روسیه را دارد، مرتفع ترین ساختمان ترمینال ریل و بزرگترین میدان اروپا در این شهر واقع شده است‪.


تاریخ تاسیس شهر نامعلوم است، اما به طور رسمی اعتقاد بر این است که شهر در سال 1586 ساخته شده است، زمانی که یک قلعه در کنار دریای سامارا ساخته شد‪.

قلعه جدید قرار بود در مقابل حمله کوچی‌ها ایستادگی کند و حرکت را در دو دریای ولگا و سامارا کنترول کند. همچنین استحکامات این قلعه در آن زمان باعث می شد تا بتوانند زمین های با ارزش جدیدی را هم در این مناطق به تصرف درآورند‪.
در دوران اتحاد جماهیر شوروی، سامارا نام خود را تغییر داد: تا سال 1991 به نام کویبیشف نامیده می شد - این نام به افتخار والریان کویبیشف سیاستمدار برجسته حزب شوروی انتخاب شده بود‪.
©Sputnik/Yuri Streletc/ بنای یادبود بنیانگذار شهر سامارا، گرگوری زاسکین (مجسمه ساز کارن سارکیسوف)
در زمان جنگ جهانی دوم چندین کارخانه بزرگ به همراه کارگران و خانواده های آنها از اینجا تخلیه شدند‪.
یوری گاگارین بلافاصله پس از پرواز فضایی افسانه ای خود از کویبیشف بازدید کرد و از اینچا با تلفن گزارش داد که پروازش موفقیت آمیز بوده است‪.
در سامارا مرکز راکت های فضایی به نام "پروگرس" کار می کند که راکت های ماهواره بر را به فضا پرتاب می کند. یکی از همین راکت ها یوری گاگارین را به مدار زمین برد‪.

سامارا نه تنها برای دستاوردهای نظامی و فضایی اش مشهور است، بلکه همچنان به عنوان یک مکان مورد علاقه برای بسیاری از نویسندگان معروف است. در اینجا الکسی تولستوی متولد شد و بیشتر زندگی اش در این شهر سپری کرد، علاوه بر او گابریل درژاوین، ماکسیم گورکی و لیف تولستوی هم در این شهر زندگی کرده اند‪.

   

اماکن دیدنی
در مرکز شهر سامارا، یک مکان غیر معمول برای شهرهای روسیه وجود دارد - کلیسای گوتیک لهستانی که به معبد قلب مقدس عیسی معروف است‪.

تاریخچه آن در سال 1890 زمانی که جامعه کاتولیک محلی یک کلیسای چوبی ساختند آغاز شد که عمدتاً لهستانی ها بودند. به خاطر همین بود که اسم این محل را کلیسای لهستانی ها گذاشتند. در ابتدای قرن بیستم، این ساختمان به صورت سنگی ساخته شد و حالت اصلی خود را از دست داد تا اینکه این ساختمان مورد غارت قرارگرفت و بسته شد بعدها از این ساختمان به عنوان یک موزیم محلی استفاده گردید‪.

اما از ابتدای دهه 1990، کلیسا به جامعه کاتولیک بازگشت و دوباره کار خود را آغاز کرد. امروزه این ساختمان بلندترین ساختمان شهر سامارا است‪.
©Sputnik/Konstantin Chalabov/ کلیسای قلب مقدس عیسی در سامرا
یکی دیگر از جاذبه های معروف شهر سامارا، صومعه زنانه ایورسکی است که در اواسط قرن نوزدهم تاسیس شد. این معماری در بیشتر مناطق شهر به چشم می خورد‪.
©Sputnik/Nikolay Hiznyak/ صومعه زنانه ایوریسکی در سامارا
©Sputnik/Konstantin Chalabov/ صومعه زنانه ایوریسکی در سامارا، سمت چپ کلیسای شهیدان سلطنتی
©Sputnik/Nikolay Hiznyak/ صومعه زنانه ایوریسکی در سامارا
در سامرا، کلیسای به نام سنت جورج نیز قرار دارد که این کلیسا به وسیله پول اهدایی یک بازرگان روس به نام یگور آنایف در قرن نوزدهم ساخته شد‪.

کلیسا به عنوان یک مرکز معنوی برای آلمانی ها در منطقه سامارا فعالیت می کرد، در آن یک مهد کودک و یک مدرسه برای اطفال خانواده های آلمانی وجود داشت‪.
©Sputnik/Yuri Streletc/ کلیسای لوتری سنت جورج در سامارا
از زمان شوروی سابق و زمان کویبیشیف در طبیعت سامارا هنوز پناهگاه استالین وجود دارد. این ساختمان در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده بود وقتی که اعضای شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی به همراه دیپلومات های ارشد آن به این محل نقل مکان کرده بودند‪.

مقر ریزرف ژوزف استالین در اینجا در عمق37 متری زمین قرار داشت‪.

از دهه 1990، پناهگاه برای گردشگران و گروه های توریستی باز شده است‪.
©Sputnik/Aleksey Babushkin/ اتاق مطالعه استالین در پناهگاه مخفی
©Sputnik/Aleksey Babushkin/ اتاق کنفرانس استالین در پناهگاه مخفی
©Sputnik/Yuri Streletc/ راهروهای پناهگاه استالین
در سامارا یکی از قدیمی ترین کارخانه های تولید آبجو روسیه قراردارد- آبجو سازی ژیگولوفسکی. این کارخانه در سال 1881 توسط یک اتریشی به نام آلفرد فون واکنو در حومه دریای ولگا ساخته شد‪.

این کارخانه در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است. به عنوان مثال، در سال 1914، زمانی که در روسیه "قانون اجباری" اجرا می شد در محدوده این کارخانه انبار و بیمارستان و همچنین محلی برای تولید نارنجک، تخت و بیسکویت، ساخته شد‪.

امروز در اینجا آبجو مشهور "ژیگولوسکی" و همچنین محصولات غیر الکولی مانند انواع لیموناد ها و آب های گازدار تولید می شود‪.
©Sputnik/Yuri Streletc/ آبجو سازی ژیگولوفسکی
جذابیت شهر سامارا نه تنها به خاطر جذابه های گردشگری است بلکه می توان در شهر پیاده روی کرد و مجسمه ها و یادبودهای بسیاری را دید که همانند یک انسان واقعی هستند منجمله قهرمان های افسانه ای و سینما‪.

در یکی از خیابان ها، واسیلی چاپایف جنگجویانش را برای نبرد آماده می کند. در قسمت دیگری از شهر یکی از شخصیت های رمان یارسلاو گاشیکا- شویک سربار شجاع را می بینید. مجسمه ساز مشهور سامارایی ایلیا رپین، قهرمان های (پاروزنی در ولگا) را روی برنز حک کرده است‪.

در ادامه گشت و گذار در اطراف شهر، شما می توانید قهرمانان فلم های اتحاد جماهیر شوروی را ببینید: رفیق سوخوف از فیلم 'خورشید سفید کویر' و یوری دیتوچکین از کمیدی 'مراقب موتر باشید‪.'
©Sputnik/Igor Ageyenko/ مجسمه "پاروزنی در ولگا" در کناره دریای ولگا
©Sputnik/Yuri Streletc/ بنای یادبود پرنس پیتر و پرنسس فورونیا، معجزه گران موروم
©Sputnik/Nikolay Hiznyak/ بنای یادبود فرمانده ارتش سرخ واسیلی چاپایف (توسط ماتوی مانیزر)، در میدان چاپایف در سامرا
در سامارا نیز مجسمه هایی برای شخصیت های آثار معروف کودکان وجود دارد: مثلاً در نزدیکی موزیم الکسی تولستوی، مجسمه پینوکیو خندان با کلید طلایی در دستانش قراردارد‪.

مجسمه سازان مدرن سامارا نیز هنر خود را در دکوراسیون شهر به کار برده اند. بسیاری از بازدیدکنندگان سامارا جذب یک مجسمه عجیب به نام 'گهواره انسان' می شوند که در ساحل دریای ولگا واقع شده است. بعضی ها هم دوست دارند با پشکی که روی رادیاتور خوابیده است عکس بگیرند. (این مجسمه سازی برای بزرگداشت 150 سالگی اختراع رادیاتور ساخته شده است)‪.

   

"سامارا آرنا"
ورزشگاه جدید به نام "سامارا آرنا" گنجایش 45،000 تماشاگر را دارد. قرار است در این ورزشگاه مسابقات فوتبال جام جهانی 2018 روسیه انجام شود. این مسابقات از مرحله گروهی جام جهانی 2018، شامل مسابقات نهایی 1/8 و1/4 جام جهانی روسیه و بازی مربوط به تیم ملی روسیه خواهد بود‪.

در نمای بیرونی این ورزشگاه از سنگهای تزینی گران قیمت استفاده شده است و ساختاری که از سازه های فلزی قدرتمند متقابل تشکیل شده است. میدان فوتبال، مجهز به یک سیستم گرمایش در هوای آزاد است، وقتی که تماشاگران زیر سقف قرار دارند‪.

‫"سامارا آرنا" بزرگترین و پر گنجایش ترین استادیوم است که به طور خاص برای جام جهانی ساخته شده است. همچنین دارای بیشترین تعداد مکان های VIP است - بیش از 1200 مکان.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

چگونه به سامارا برسیم
توسط طیاره: از میدان هوایی بین المللی کوروماچ که در شمال شهر سامارا واقع شده است. پرواز از مسکو 1 ساعت و 45 دقیقه و از سن پترزبورگ 2 ساعت و 25 دقیقه طول می کشد‪.

در ریل: از ایستگاه راه آهن سامارا، که بزرگترین ایستگاه راه آهن در روسیه محسوب می شود، و دارای بلندترین ساختمان در اروپا است: ارتفاع آن با قسمت فوقانی 101 متر است. ریل ژیگولی روزانه بین مسکو و سامارا رفت و آمد می کند. مدت زمان سفر 13 ساعت است. اگر از ریل های دو طبقه ای استفاده کنید مدت سفر 14 ساعت خواهد بود‪.

می توان با ریل "سامارا" از سن پترزبورگ به سامارا رفت. این سفر تقریبا یک شبانه روز طول می کشد‪.