Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

گفتگوی اختصاصی اسپوتنیک با انوش دستگیر

© Photo / FB/AFFانوش دستگیر
انوش دستگیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انوش دستگیر سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان در گفت و گویی اختصاصی با بخش ورزشی اسپوتنیک میگوید در حال حاضر هدف اصلی اش در مسابقات مقدماتی جهانی کسب 9 امتیاز و رساندن تیم به دور دوم انتخابی جام ملت های آسیا است.

دستگیر که یکی از جوان ترین مربیان حال حاضر آسیا و دنیای فوتبال است در حال حاضر برای به دست آوردن مدرک مربیگیری حرفه ای یوفا به برزیل سفر کرده است، معتقد است با توجه به این که افغانستان در پوت چهارم قرعه کشی حضور داشته، امکان قرعه های سخت برای تیمش نیز وجود داشته است.

انوش دستگیر - اسپوتنیک افغانستان
انوش دستگیر: هدف مان کسب 9 امتیاز و صعود به دور دوم است

با این حال وی با بیان این که در بازهای تدارکاتی که قبلا انجام داده است، ترکیب و استخوان بندی تیم ملی را پیدا کرده است، گفت، در دور نخست رقاب های انتخابی در کشوری بازی خواهیم کرد که بازیکنان در قسمت ویزه و پرواز مستقیم مشکل کمتری داشته باشند.

در ادامه شما را به این گفتگو دعوت میکنیم.

قرعه کشی و حریفان افغانستان در مقدماتی جام جهانی؟

زمانی که در قرعه کشی چنین رقابت هایی در سبد 4 با 5 حضور داشته باشیم، باید منتظر قرعه های سختی باشیم. ما با قطر قهرمان آسیا، عمان تیم 12 آسیا، هند که در ده سال خیر بیشترین سرمایه گذاری را فوتبال کرده که نتایجش را نیز اخیرا در جام ملت های آسیا شاهد بودیم و با بنگلادش همگروه شدیم.

چیزی که هدف ماست و بدنبال آن هستیم، صعود به مرحله نهایی مسابقات جام ملت های آسیا است. ما شاید با شش یا هفت امتیاز هم از دور اول مسابقات صعود کینم، اما من روی 9 امتیاز تمرکز ویژه ای کرده ام و بازیکانم نیز باید به این موضوع باور پیدا کنند.

برنامه تیم برای صعود به جام ملت های آسیا چیست؟

طوری که در جریان هستید از هر هشت گروه پنج تیمی، فقط یک تیم به صورت مستقیم و 4 تیم برتر دوم به مرحله دوم انتخابی جام جهانی صعود میکنند. از تیم هایی که میماند فقط 24 تیم برای راه یابی به جام ملت های آسیا 2023 تلاش میکنند. ما میخواهیم با حضور در این مرحله و با کسب 9 امتیاز، مثل دوره گذشته در گروه ساده ای قرار بگیریم تا صعودمان به جام ملت های آسیا ساده تر شود.

طبق فیصله ای که من با فدراسیون فوتبال کردم، هدف اصلی ما کسب 9 امتیاز است تا بتوانیم مسیر صعود به آسیا 2023 را فراهم و هموار کنیم.

آیا قبل از بازی با قطر بازی تدارکاتی داریم؟ و این که بازیکن جدیدی به تیم قبل از شروع مسابقات اضافه خواهد شد؟

ما یک سال روی بازی های تدارکاتی تمرکز کردیم و بازیکنانی که نیاز نداشتم را انتخاب و تست کردم. حالا نوبت بازی های رسمی است. همچنان بازیکنان قدیمی و جدید تیم را طوری برآورد کردم که آیا میتوان از میان شان یک تیم خوب را ساخت یا خیر.

در مجموع بازیکنانی که در سال گذشته در رقابت های تدارکاتی ما حضور نداشتند و از برنامه ها و فیلاسوفی که  تیم ما بازی میکند، آگاه نیستند، جایی در تیم ندارند و من از این بازیکنان استفاده نخواهم کرد. چون در هر هفته دو بازی است و دو روز آن در سفر میگذرد، وقتی برای تست بازیکن نیست.

در حال حاضر ما یک لیست و تیمی قوی داریم و من امیدوارم بتوانیم با این بازیکنان به مقصدی که داریم دست پیدا کنیم.

کشوری که میزبانی افغانستان را بر عهده خواهد گرفت مشخص است ؟

من با رئیس فدراسیون آقای کارگر در این خصوص هر لحظه در ارتباط هستم. آقای کارگر به من گفتند وقتی حریفان مان مشخص شد، تصمیم بگیر که ما بازی های داخلی خود را در چه کشوری برگزار کنیم.

من جدول و برنامه مسابقات تیم ملی و همچنان مسیر مسافرت ها را به دقت زیر نظر گرفتم.

در این مرحله شاید در کشوری بازی کنیم که تماشاگر خیلی مهم نباشد، سعی میکنیم روی کشوری برنامه ریزی کنیم که فاصله پرواز ها کم باشد و یا بازیکنان بتوانند با پرواز مستقیم خود را به آنجا برسانند و زود بتوانیم خود را به حریف بعدی برسانیم. همان طور که گفتم در این مرحله ما فقط تمرکز مان روی کسب 9 امتیاز است. هر وقت ما به دور نهایی صعود به جام ملت های آسیا صعود کردیم، من انتخابم کشور ایران است که بتوانیم از تماشاگران مان استفاده کنیم. بازی کردن ما در ایران که هواداران زیادی هم داریم، مشکلاتی هم دارد.

 به طور مثال داوید و آدام که از آمریکا به سوی ایران پرواز میکنند باید سه پرواز را تبدیل کنند و همچنین این بازیکنان مشکل ویزه خواهند داشت.

ما فعلا میخواهیم در کشوری بازی کنیم که نه مشکل ویزه داشته باشیم و نه مشکل پرواز. اما پس از صعود به دور دوم مسابقات، انتخاب من کشور ایران برای میزبانی خواهد بود.

در حال حاضر به برزیل هستید؟ هدف از سفرتان به برزیل و کلاس های حرفه ای یوفا چیست؟

طوری که شما در جریان قرار دارید من لیسانس مربیگری درجه A یوفا را دارم. از این مدرک بالاتر در اروپا مدرک حرفه ای یوفا یا uefa pro میباشد که شش مربی میتواند این لیسانس را دریافت کند.

خوشبختانه فدراسیو فوتبال هلند با من همکاری زیادی کرد که بتوانم در این کلاس 18 ماهه که شامل 4 سمستر است حضور داشته باشم. هر سمستر این کلاس در یک کشور برگزار خواهد شد که سمستر اول من در کشور برزیل برگزار میشود. من در تیم فلامینگوی برزیل به مدت 9 روز در تمرینات شان حضور خواهم داشت و سپس 12 ماه دیگر این کلاس را در کشور هلند سپری خواهم کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала