Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

چرا فوتبالیست ها نباید خال کوبی کنند؟

© Sputnik / Алексей Филиппов /  مراجعه به بانک تصاویر رحیم استرلینگ
رحیم استرلینگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خال کوبی ها در فوتبال حرفه‌ای همه کاره هستند، اما می‌توانند مانع از عملکرد شوند - خصوصاً در گرما.

به گزاش اسپوتنیک، رحیم استرلینگ در دور برگشت لیگ برتر انگلیس و با 23 گل برای منچسترسیتی راهی جام جهانی 2018 شد. اما هنگام تصویربرداری در اردوگاه تمرینی قبل از روسیه در انگلستان با یک خال کوبی اسلحه روی پای او، کم اهمیت بود. این خود حتی تازه نبود. استرلینگ پیش از این تصویری را در رسانه‌های اجتماعی با خال کوبی یک تفنگ M16 به اشتراک گذاشته بود. وجود خال کوبی آن هم تصویر اسلحه، هنوز هم یک خبر بزرگ برای او تلقی می‌شد. به گفته استرلینگ، این به سادگی نشان دهنده‌ی تعهدی بود كه او هرگز با اسلحه پس از آنكه پدرش در زندان كشته شد و او دو سال داشت، کاری نداشته است.

البته این فقط استرلینگ نیست. لیونل مسی، سرجیو راموس، دله آلی و بازیکنان دیگری نیز هستند که  شما روزانه با خبر و یا عکس آنان سر و کار دارید. تخمین زده می شود که بیش از 50٪ فوتبالیست های حرفه‌ای اکنون دارای خال کوبی هستند و این باعث تعجب آور می شود که - تا همین اواخر - تأثیر خال کوبی‌ها بر فیزیولوژی یک ورزشکار هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال ، برای یک فیزیولوژیست، این می‌تواند مانعی برای عملکرد مناسب غده عرق باشد. ماوری لوتکیمر، استاد فیزیولوژی و علوم بهداشتی در کالج آلما در میشیگان، با استخدام 10 مرد جوان و سالم که حداقل در یک طرف بدن خود خال کوبی داشته اند، آن ناهنجاری را اصلاح کرد. محققان تکه‌های شیمیایی کوچکی را بر روی پوست خال کوبی و بدون آنان استفاده کردند. این تکه‌ها حاوی نیترات پیلوکارپین بودند – ماده‌ای که باعث تحریک عرق می شود، بود.

داوطلبان این تکه ها را 20 دقیقه قبل از اینکه لووتکیمر و تیم او آنها را برای تجزیه و تحلیل حذف کنند، پوشیدند. یافته‌ها نشان داد که لکه‌های بالای پوست خال کوبی بسیار سبک‌تر بودند. هرچه مشخص شد، آنها به اندازه طرف بدون چربی عرق می کنند. دکتر لووتکمیر در این مور به توضیحات پرداخت و گفت: «این یافته نشان می دهد که علت اصلی تغییر عرق احتمالاً شامل تغییرات دائمی در پوست بعد از انجام خال کوبی است. شاید برخی از رنگهای باقی مانده برخی از غدد عرق را مسدود کنند». تحقیقات بیشتری لازم است تا تأثیر خال کوبی ها بر میزان عرق، ترکیب آن و هرگونه اثرات مضر برای عملکرد ورزشکاران مورد بررسی قرار گیرد. اما یک چیز واضح است، با وجود این که خال کوبی‌های فوتبالیست‌ها در حال حاضر بسیار رایج، امیدوارم حداقل در سطح رقابت های جام جهانی 2022 قطر باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала