Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

افغانستان – قطر؛ تقابل ثروت و انگیزه

© AFFاعضای تیم ملی فوتبال افغانستان
اعضای تیم ملی فوتبال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیم‌های ملی فوتبال افغانستان و قطر درنخستین بازی دور برگشت رقابت‌های مقدماتی «جام جهانی فوتبال 2022» و «جام ملت‌های آسیا 2023» امشب صف‌آرایی می‌کنند.

نبرد افغانستان و قطر از بسیاری لحاظ متفاوت است. این کشور از لحاظ اقتصادی یکی از کشورهای ثروتمند دنیا است . این کشور با سرمایه‌گذاری هنفگتی روی زیرساخت‌ها و پروژه‌های ورزشی هزینه کرده است. تیم ملی این کشور روز گذشته برای رویارویی با تیم ملی افغانستان با هواپیمای اختصاصی وارد شهر دوشنبه کشور تاجکستان شدند. در واقع قطر و افغانستان از لحاظ اقتصادی تفاوت‌های بی‌شماری دارد. درآمد سرانه این کشور حدود 83هزار دالر در سال برای هر شهروندش است. این سوی خط اما؛ افغانستان کشوری فقیر با در‌آمد سرانه‌ ناچیز حدود 570 دالر در سال برای هر شهروند سال‌ها. افغانستان به دلیل جنگ‌ها، از تمام فعالیت‌های اقتصادی، ورزشی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی عقب مانده، اما در مقابل کشوری به میدان می‌رود که در بسیاری از عرصه‌ها سرآمد بوده است.

با توجه به کشورهای دیگر عربی مثل امارات متحد عرب و عربستان سعودی، قطر توانسته از ثروت دست داشته‌اش در ارتقای فوتبال این کشور کارهای بسیاری انجام داده است. عربستان سعودی و امارات متحده عرب با توجه به ثروت و اقتصاد نیرومندی که دارند، نتوانستند در ارتقا و مدیریت فوتبال کار کنند. تیم ملی فوتبال قطر در حال حاضر مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا است. عنابی‌پوشان قطر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که چندی پیش به میزبانی امارات برگزار شده بود، در دیدار نهایی با پیروزی در مقابل جاپان بر بام آسیا ایستاد.

تقریبا همه‌ای بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان در باشگاه‌های بیرون از افغانستان بازی می‌کنند. اکثر آنان در باشگاه‌های اروپایی و امریکایی توپ می‌زنند. این بازیکنان به دلیل سن‌وسال کم اما عمل‌کرد خوب در باشگاه‌های‌شان نیز قابل قبول بوده‌‌اند و چشم امید فوتبال‌دوستان در افغانستان در مسابقات پیش‌ رو به ساق‌های طلایی آن‌ها است.

ملی پوشان کشور در دیدار رفت این رقابت‌ها شش بر صفر مغلوب قطر شدند؛ اما به نظر می‌رسد که در دیدار برگشت که امشب برگزار می‌شود، تیم ملی کشور با کسب تجریبات لازم از دیدار گذشته برابر قهرمان آسیا بتواند نتیجه خوبی کسب کند. شاگردان دستگیر پیش از تقابل با این تیم جلسات متعدد تمرینی را در ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه تاجکستان برگزار کردند. دستگیر روز گذشته در نشست خبری پیش از این بازی در صحبت خبرنگاران گفت که تیم او دفاعی بازی نمی‌کند و سبک خاص خودش را به پیش خواهد برد؛ اما گفت که قطر قهرمان آسیا است و بازی برابر قهرمان آسیا کار ساده‌ای نیست. او از تغییر در ترکیب تیمش نیز در این دیدار حساس سخن گفت.

البته این را نباید فراموش کرد که تیم ملی فوتبال افغانستان تفاوت‌های از لحاظ تاکتیکی با تیم قطر دارند. سطح انتظارات ما باید با توجه به شرایطی که تیم قرار دارد، باشد. شاگردان دستگیر اگر در 20 دقیقه نخست بازی بتوانند دروازه‌ای تیم شان را بسته نگه دارند، احتمالا می‌توانند نتنیجه خوبی از این دیدار کسب کنند. چون در بازی رفت شاگردان دستگیر در فاصله سیزده دقیقه نخست بازی سه گل خورد. با توجه به تغییراتی در ترکیب قطر به میان خواهد آمد، دیده شود که انوش دستگیر چه برنامه برای کنترول بازی در نظر خواهد داشت. قطری که چند روز پیش در دیدار برابر سنگاپور سه برای سه بازیکن اصلی خود استراحت داده است؛ تا امروز برای صدر نشینی گروه و برای شکست افغانستان تلاش خواهد کرد.

پیش از این تیم ملی فوتبال افغانستان در آخرین بازی دور رفت رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023 چین مقابل حریف سختکوش و قدرتمندش هندوستان با نتیجه 1-1 تن به تساوی داد. در جدول بازی های گروه E مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022، تیم ملی قطر با 10 امتیاز از 4 بازی در صدر ایستاده، عمان با 7 امتیاز دوم است و افغانستان با 4 امتیاز رده سوم را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که هندوستان با 3 و بنگله دیش با 2 امتیاز به ترتیب چهارم و پنجم هستند.

این دیدار حساس امشب ساعت 6:30 شام به وقت افغانستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌گردد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала