Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

جدال دالرهای نفتی اروپا چطور به سود امارات و شیخ منصور تمام شد؟

© REUTERSManchester City, Etihad Stadyumu
Manchester City, Etihad Stadyumu - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2021
عضو شوید
شب گذشته تیم فوتبال منچسترسیتی با دبل پی اس چی در دو بازی رفت و برگشت، برای نخستین بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید.

 

به گزارش اسپوتنیک، مدت زیادی است که شیخ های ثرورتمند عرب که اقلب از دو کشور امارات و قطر هستند سرمایه شان را به روی فوتبال ریخته اند.

شاید تا ده سال پیش کسی به پیمانه کنونی روی سیتی هیچ حسابی نمیکرد، حتی دربی منچستر نیز فقط به نام دربی بود و جذابیت های دربی های دیگر مثل مادرید را نداشت.

همه به خوبی میدانیم که فوتبال امروزی دنیا به شدت روی پول میچرخد و هیچ بازیکنی حاضر نیست به خاطر طرفدارای و حتی عرقش رایگان برای یک تیم باشگاهی بازی کند.

بدون شک پول در جذب بازیکن و استخدام سرمربی کار بلد، حرف اول را میزند، اما برای موفقیت در جامی مثل قهرمانان، کافی است؟

آیا موفقیت های سیتی در لیگی مثل انگلیس که قهرمان شدن و خوب ماندن در آن فوق العاده کار سختی است، با پول امکان پذیر است؟

اگر هست، پس چرا پی اس جی که توسط اعراب و خانواده شاهی قطر اداره میشود و در طی این سالها در جذب ستاره های فوتبال و مربیان نام آشنا هیچ کمی نگذاشته،  فقط به فتح جام های داخلی فرانسه بسنده کرده، فرانسه ای که در میان 5 لیگ معتبر اروپا در رده آخر قرار دارد.

در ابتدا بیاییم مالکان سیتی و پی اس جی را کوتاه، بیشتر بشناسیم.

شیخ منصور

شیخ منصور بن‌زاید آل‌نهیان، شیخ اماراتی که به دلیل ثروت 20 میلیارد پوندی اش یکی از بی غم ترین انسان های دنیا است، در سال 2008 سیتی را در اختیار گرفت و از همان اوایل وعده داد سیتی را به یکی از تیم های قوی دنیا تبدیل خواهد کرد.

البته وعده های او خیلی هم دروغ نبود، زیرا او موفق شد سیتی را در لیگ برتر انگلیس از زمانی که مالک آن شد، 4 با در سال های 2012، 2104، 2018 و 2019 به قهرمانی برساند و حالا نیز در آستانه کسب پنجمین قهرمانی اش در سال 2021 است که تا چندی بعد بدست خواهد آمد.

سیتی با هدایت شیخ منصور اماراتی همچنین سه بار نیز نائب قهرمان لیگ جزیره شده است.

در حالی که 2 بار قهرمانی در جام حذفی و 6 قهرمانی در جام اتحادیه و 3 قهرمانی در جام خیریه انگلیس را تجربه کرده است.

در مجموع تمام جام های سیتی از زمان مالکیت شیخ منصور به 15 جام میرسد که اگر جام فصل جاری لیگ برتر را هم حساب کنیم، وی به عدد 16 هم میرسد.

ناصرالخلیفی

ناصرالخلیفی یکی از چهره های سرشناس مستطیل سبز در طی حداقل یک دهه گذشته بوده است.

او سرمایه داری فوق العاده سرشناس است که ثروتش به 10 میلیارد پوند میرسد. جالب است که او در فوتبال هیچ گذشته ای ندارد و یکی از سرشناس ترین تنیسوران کشورش بوده است. نکته جالب دیگر اینجاست که ناصرالخلیفی هم اکنون رئیس فدراسیون تنیس کشور است و در کنار تنیس غرب آسیا را نیز مدیریت میکند.

خلیفی از سال 2011 باشگاه پرافتخار و پایتخت نشین فرانسه خرید و با جذب ستاره های بزرگی مثل دیوید بکهام و زلاتان به سر زبان ها افتاد.

پی اس جی رفته سرمایه گذاری اش روی انتخاب سرمربی و ستاره های دنیای فوتبال را بیشتر کرد و با خرید 222 میلیون یورویی نیمار از بارسا توانست گران ترین خرید بر حال مستطیل سبز را به نام خود سند بزند.

البته در کنار نیمار حالا او ستاره ای به نام امباپه را در اختیار دارد که بسیاری از تیم های بزرگ اروپا برایش سر و دست میشکنند.

زلاتان ستاره سوئدی دنیای فوتبال در خصوص پی اس جی گفته است: با ورود ناصرالخلیفی و قطری ها، پی اس چی دوباره متولد شد.

افتخارات پی اس جی در فوتبال فرانسه آنطور که نام و نشان دارد، زیاد نیست.

پی اس جی در کل در رقابت های لوشامپیونه 9 قهرمانی دارد که 7 تای آن به دوران الخلیفی برمیگردد.

آمار نشان میدهد که زلاتان خیلی هم بی ربط نمیگوید و پی اس جی با آمدن ناصر الخلیفی دوباره متولد شد زیرا نخستین قهرمانی این تیم در لیگ فرانسه پس از 19 سال به دست آمد.

و نکته قابل توجه این جاست که از سال 2012 به این طرف پی اس جی 7 قهرمانی متوالی در لیگ فرانسه دارد و پس از آمدن الخلیفی هیچ تیمی لطف خرید ستاره های میلیونی قهرمان فرانسه نشده است.

پی اس اجی با این مرد قطری 5 قهرمانی در جام حذفی، 6 قهرمانی در جام اتحادیه و 8 قهرمانی در سوپر جام فرانسه به را به دست آورده است که مجموع قهرمانی های پایتخت نشینان را با خلیفی به عدد 26 میرساند.

با بررسی افتخارت دو تیم سیتی و پی اس جی که توسط دالرهای نفتی امارات و قطر اداره میشود یک وجه مشترک در میان هر دو تیم دیده میشود، آنهم عدم موفقیت و قهرمانی در اروپا است.

هر دو تیم با وجود سرمایه های عظیم و خریدهای میلیونی این چند سال، تا کنون نتوانستند به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان دست پیدا کنند.

البته پی اس جی فصل پیش خودش را به یک قدمی قهرمانی رساند، اما مسابقه را به بایرن باخت تا قهرمانی در اروپا کماکان برایش حسرت باشد.

سیتی هم امسال پس از سالها تلاش بلاخره به فینال رسیده و حتی میتواند همانند پی اس جی در فینال ناکام باشد.

زیرا تجربه نشان داده برتری و موفقیت در فینال لیگ قهرمانان ربطی به آماده بودن تیم در فصل روان ندارد.

سیتی یکی از آماده ترین تیم های این فصل فوتبال است که با اقتدار در حال قهرمانی در لیگ برتر است، اما تجربه نشان داده در لیگ قهرمانان تنها درخشش در لیگ کافی نیست.

زیرا در طی فصول گذشته تیم هایی قهرمان و نائب قهرمان اروپا شده اند که شاید در لیگ داخلی خودشان درخشش چندانی نداشته اند.

البته مباحث زیاد دیگری هم وجود دارد، نداشتن ریشته و مکتبی نبودن فوتبال در این دو تیم را که بیشتر روی چرخه پول و ثروت است، میتواند یکی از دلایل مهم و اصلی ناکامی در اروپا باشد.

از سویی هم میتوان ارزیابی کرد سیتی نسبت به پی اس جی بازی های سخت تر و حرفه ای تری در لیگ برتر برگزار میکند و این امر باعث پختگی شاگردان پپ گواردیولا شده است.

البته با این احتساب که سیتی در طی سالهای گذشته مربیان زیادی را استخدام کرد، اما هیچ کدام به اندازه گواردیولا در این تیم موفق نبوده اند.

پپ که در لیگ اسپانیا و آلمان توانایی هایش را به نمایش گذاشت، حالا با درخشش در لیگ سخت برتر و به ثبات رساندن سیتی، نشان داد یکی از مربیان کار بلد و صاحب سبک فوتبال امروزی است.

البته از مدیریت درست شیخ منصور اماراتی نیز نمیتوان گذشت. او نیز نشان داد با وجود داشتن پول و حتی بدون داشتن مکتب فوتبالی و آکادمی، میتوان با مدیریت درست سرمایه و ثروت، به موفقیت رسید.

حال باید دید سیتی شیخ منصور با قهرمانی در این فصل اروپا در مقابل یکی از دو تیم چلسی و رئال مادرید که هر دو سابقه قهرمانی در این رقابت ها را دارند، به قله افتخاراتش یعنی بالا بردن جام ارزشمند ACL میشود یا خیر.

به قلم فیروزمشعوف

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала