Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

رونالد کومان؛ سرمربی جدید بارسلونا کیست؟

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر رونالد کومان سرمربی جدید بارسلونا Футбол. Отборочный матч Евро-2020. Белоруссия - Нидерланды
رونالد کومان سرمربی جدید بارسلونا  Футбол. Отборочный матч Евро-2020. Белоруссия - Нидерланды - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رونالد کومان امروز سرمربی تیم فوتبال بارسلونا معرفی شد اما او کیست و آیا DNA بارسا را دارد؟

به گزارش اسپوتنیک؛ فصل افتضاح بارسلونا در نهایت با شکست سنگین و عجیب 8-2 برابر بایرن مونیخ زیر نظر کیکه ستین به پایان رسید و سران بارسلونا را نیز مجبور ساخت تا به یک جراحی اساسی در این تیم بزنند.

دوباره سازی بارسا اولین گام را از فروش سوارز آغاز کرد که مهاجم اروگوئه‌ای در فهرست فروش قرار گرفت.

سپس این باشگاه به دنبال یک مربی دانا و با سبک و سیاقی نزدیک به بارسلونای هالندی رفت که در نهایت رونالد کومان بازیکن سابق بارسلونا و هموطن یوهان کرایوف فقید سکوی هدایت این تیم را عهده دار شد.

او آمد و حالا با بزرگ ترین چالش زیر نام "جدایی احتمال مسی" روبرو است که این سران باشگاه، بازیکنان و هواداران طی سال‌ها به فرمانروایی او عادت کرده است.

رونالد کومان سرمربی تیم ملی هالند  Belarus Soccer Euro 2020 Qualifier Belarus - Netherlands - اسپوتنیک افغانستان
رسمی؛ کومان سرمربی بارسلونا شد

رونالد کومان کیست؟

کومان زاده 21 مارچ 1963 شهر زاندام (هالند)، یک مدافع/هافبک متعصبِ جنگجو و از همه مهم‌تر گلزن‌ترین مدافع تاریخ فوتبال است.

او نه اصالت سورینامی دارد و نه هم از آکادمی آژاکس فارغ شده است.

پسری سفید پوستی است که برعکس تحصیل به شدت به پیلوتی علاقه داشت و همین (تحصیل) وی را از آرزوی بزرگ‌اش دور کرد ولی کسی باور نمی‌کرد که به اعجوبه‌ای در تاریخ افسانه‌‌ای لاله های نارنجی بدل شود.

ستاره‌ای محبوب در کشور هالند و شهر بارسلون اسپانیا که گل‌ها و حرکات‌اش همیش پرحاشیه بوده و از خاطره فوتبال دوستان پاک نخواهد شد.

این مرد 54 ساله فوتبال حرفه‌ای خود را در 1980 ازتیم محبوب شهرش "اف سی گرونیگن" آغاز کرد و ابتدا در نقش مهاجم ظاهر شد، در حالیکه ذکاوت خاصی برای گل‌زنی داشت اما مصدومیت گریبان او را گرفت و وی مجبور شد به یک مدافع تنومند بدل شود که سبب تغیر سرنوشت فوتبالی او نیز گردید زیرا کومان در این پُست موفق‌تر از خط حمله بود تا جایی‌که استعدادش بی نظیر بود و همین علت مربی‌های پایه تیم بزرگ آژاکس را به سراغ او آورد و کومان رسما در 1983 راهی آمستردام گردید.

درآژاکس عملکرد خوبی ارائه کرد ولی مشکلات او با سرمربی این تیم سه سال بعد وی را طی تصمیم غیر منتظره راهی باشگاه رقیب یعنی "تیم آیندهوون" نمود. پس از آن هواداران از وی متنفر شدند و حتی در بازی دو تیم مقابل هم طرفداران آژاکس این بازیکن را با حرف‌های شان مسخره می‌کردند.

او که در آیندهوون درخشید و به تیم ملی کشورش دعوت گردید تا در کنار اسطوره‌هایی چون رایکارد، گولیت، فن باستن، ون بروکلن افسانه‌ای بازی کند که یکی از بزرگترین تیم‌های تاریخ این کشور بود.

درخشش او در ترکیب تیم ملی و باشگاه آیندهوون او را در سال‌های 1987 و 1988 به عنوان مرد سال فوتبال کشورش معرفی نمود.

رونالد کومان - اسپوتنیک افغانستان
کومان فردا به عنوان سرمربی بارسا معرفی می‌شود + عکس

رونالد کومان و روزهای رویایی در آبی‌واناری‌ها

در سال 1989 عمل‌کرد درخشان‌اش در هالند سبب شد تا بارسلونا سراغ او رفته و این مدافع را به خدمت بگیرد که در آن زمان بهترین مدافع جهان محسوب می‌شد و تیم رویایی بارسلونا چشم انتظار او بود. در بارسلونا نیز نمایش چشم نوازی از خود به جا گذاشت که او را نزد هواداران تیم کاتالان بیشتر محبوب ساخت. قهرمانی در سال 1991 در لالیگا و بازی‌های خیره کننده او که نقش بسزایی در موفقیت‌های بارسا داشت، در سال 1992 این تیم را تا فینال جام باشگاه‌های اروپا (همان لیگ قهرمانان فعلی) پیش برد که در وقت‌های اضافه و در ضربه‌های کاشته خارق العاده‌اش نسل طلای سمپدوریا را به زانو در آورد و آن دیدار با قهرمنی تیم یوهان کرایوف فقید همراه شد.

گل کومان از فاصله 40 متری در فینال اروپا یکی از بهترین گل‌های تاریخ محسوب می‌شود. اگرچه رونالد رکورد دار گلزنی از ضربات ایستگاهی در تیم بارسلونا بود که رکوردش چندی پیش توسط مسی شکسته شد.

در حالی‌که او روزهای طلایی را سپری می‌کرد ولی همان طور آینده‌ای ترسناکی هم در انتظارش بود که ناکامی در جام جهانی 1994 پایان دوران درخشان کومان افسانه‌ای و خداحافظی‌اش از تیم ملی هالند را رقم زد و او با انجام 78 بازی ملی و 14 گل زده با پیراهن نارنجی‌ها خداحافظی نمود.

در سال 1995 و بعد از 6 سال رویایی در تیم بارسلونا بار دیگر به هالند برگشت و این بار در ترکیب تیم فاینورد به میدان رفت ولی در سن 34 سالگی و پس از 2 سال بازی برای فاینورد با مستطیل سبز وداع کرد و دلیل این تصمیم سن زیادش و بودن در کنار خانواده بود.

او هرگز فراموش نخواهد شد چه در حال چه در آینده‌ای بسیار دور، وی افسانه‌ی همیشه جاوید خواهد بود که هم محبوب هم پر حاشیه و همچنین نفرت انگیز برای طرفداران مانشافت‌ها بود.

239 گل (همه بازی‌های ملی و باشگاهی) در پست یک مدافع از او یک انسان خارق العاده ساخته است.

 

فنا ناپذیر

رونالدو کومان فعلا در حال تجربه دوران مربیگری است و پیش از این هدایت اورتون را بر عهده داشت و در نهایت به نیمکت هدایت لاله‌های نارنجی منصوب شد ولی با اخراج شده کیکه ستین از بارسا، او کارش را در عرصه ملی ناتمام گذاشت و با قرارداد دو ساله به بارسلونا پیوست و قرار است تا 30 جون 2022 هدایت این تیم را به عهده داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала