Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

دیده‌بان شفافیت: بورد کریکت افغانستان فاقد شفافیت و حسابدهی است

© Photo by: Integrity Watchنهاد دیده‌بان شفافیت
نهاد دیده‌بان شفافیت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتایج یک تحقیق نهاد دیده‌بان شفافیت نشان می‌دهد که عملکرد بورد کریکت افغانستان در برابر فساد نواقص فراوان دارد و انتخاب اعضای بورد این نهاد پرسش برانگیز است.

به گزارش اسپوتنیک، کریکت یکی از ورزش‌های محبوب در افغانستان محسوب می‌شود و امورات این ورزش به صورت مستقل از سایر ادارات ورزشی و توسط بورد کریکت اداره می‌شود.

بورد کریکت تحت حمایت مستقیم رییس جمهور قرار دارد و آقای غنی به عنوان سرپرست اعلی در رأس این نهاد حضور دارد.

بورد کریکت براساس قوانین انجمن بین‌المللی کریکت مستقل است و دولت اجازه دخالت در امور این اداره را ندارد و همین موضوع سبب شده است که هیچ شخصی در مورد فعالیت‌های این نهاد معلومات درست در اختیار نداشته باشد.

نهاد دیده‌بان شفافیت اخیراً تحقیقی در مورد فعالیت‌های این نهاد انجام داده است که نشان می‌دهد این نهاد مشکلات فراوانی دارد و فاقد شفافیت و حسابدهی است.

این نهاد همچنان از پروسه انتخاب اعضای بورد را پرسش برانگیز و این نهاد را در آماده نمودن زیربنا ها برای تمرین زنان در افغانستان، ناکام می‌داند.

همچنان کریکت بورد به عدم دادن اطلاعات متهم شده است و این نهاد مدعی‌ست که این پژوهش ماه‌ها را به همین دلیل در بر گرفت و در نهایت با مداخله کمیسیون دسترسی به اطلاعات، معلومات مورد نیاز را به دست آورده شده است.

سید اکرام افضلی رئیس اجرایی دیدبان شفافیت در این مورد می‌گوید: «حکومت‌داری در بورد کریکت با چندین چالش جدی مواجه است. اولین و مهم‌ترین آن‌ها سیاسی شدن روند انتصاب اعضای هیات مدیره و تغییرات مکرر بیش از حد در سطح اجرایی است.»

عضو دیگر این نهاد در مورد فساد و عملکرد بورد کریکت در امر مبارزه با آن صحبت کرد و این اداره را فاقد حسابدهی می‌دادند.

عزت الله ادیب، مسوول تحقیق دیدبان شفافیت می‌گوید: «حداقل تدابیر، مثلاً یک طرز سلوک برای جلوگیری از فساد در اداره کرکت بورد، وجود ندارد و در بسیاری از موارد این نهاد در برابر اتهامات فساد به نهادی های داخلی و خارجی پاسخ‌گو نیست.»

دیده‌بان شفافیت همچنان این نهاد را به انتخاب بازیکنان نظر به شناخت شخصی با اعضای کریکت بورد متهم می‌کند و اکثر بازیکنان تیم‌ها را از بسته‌گان افراد بلندپایه این نهاد می‌داند.

او در این مورد گفت:« تعداد زیادی از نزدیکان مقامات هیأت مدیره بورد کرکت به طور منظم در تیم های مختلف انتخاب شده اند در حالی که بازیکنان با عملکرد نسبتاً بهتر نادیده گرفته می شوند. اگرچه بدیهی است که ارتباط با مقامات هیات مدیره و بازی‌کنان ارشد دلیل واضح خویش خوری نیست، اما فقدان پالیسی در برخورد با موارد تضاد منافع و همچنین مقایسه عملکرد، انتقادات را افزایش می دهد.»

این نهاد از رییس جمهور می‌خواهد که هرچه زودتر حکم تعدیل اساسنامه بورد را صادر و طرزالعمل های واضح را برای تعیین دوره تصدی اعضای هیات مدیره بورد و همچنین جزئیات مراحل انتخاب آنها برای هیأت مدیره وضع نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала