Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

برنامه حساب‌دهی دولت به ملت؛ مصرف 75 درصد بودجه ورزشی + ویدیو

© Photo / Mojib Qarizadaمسولان اداره ورزش در برنامه پاسخ‌دهی دولت به ملت
مسولان اداره ورزش در برنامه پاسخ‌دهی دولت به ملت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2021
عضو شوید
امروز در بخشی از برنامه حساب‌دهی دولت به ملت مسولان اداره ورزش کشور حضور یافته و در مورد کارکردهای این اداره پاسخ دهی کردند.

به گزارش اسپوتنیک؛ در ادامه برنامه پاسخ‌دهی دولت به ملت امروز مسوولان ریاست تربیت بدنی و ورزش کشور حضور یافتند و در مورد کارکرد سال 1399 خورشیدی این اداره حرف زدند.

در این برنامه مسولان این اداره از برگزاری رقابت‌های مختلف سخن زده و همچنان در بخش توسعه ورزش بانوان، پروژه‌های انکشافی و در بخش‌های پالیسی سازی و تقنینی این اداره در سال پار تأکید نمودند.

مسولان این اداره می‌گویند که توانسته‌اند در بخش انکشافی چند جمنازیوم ورزشی را در ولایت‌های بغلان، کندز، ننگرهار، غزنی و لغمان اعمار نمایند و در این راستا نیز کار ساخت جمنازیوم فدراسیون والیبال در شهر کابل به ارزش 43 میلیون افغانی روی دست گرفته شده است.

در مهم‌ترین سخنانی که حفیظ الله ولی رحیمی رئییس اداره ورزش کشور اظهار داشت؛ پرداخت حق العضویت (فیس) سالانه فدراسیون‌ها، عصریۀ ورزشکاران تیم ملی، البسه، تجهیزات ورزشی و مصارف تیم‌ها در رویدادهای ورزشی داخلی و خارجی و همچنان انسجام، رشد و انکشاف ورزش‌های ملی و محلی کشور در سال گذشته انجام شده است.

مسولان اداره ورزش کشور بودجه سال مالی 1399 این اداره را 303 میلیون و 589 هزار و 209 افغانی اعلام کردند که از این مقدار 75 درصد آن در بخش‌های معاشات، اجناس و خدمات، تأثیرات دوره کرونا، غذا و یا عصریه ورزشکاران، ترمیمات اماکن ورزشی و... هزینه شده است و 25 درصد باقی مانده آن شامل عصریه ورزشکاران می‌شود. از این میان 30 میلیون و 400 هزار و 606 افغانی آن در هفته دوم ختم سال مالی به دسترس اداره ورزش قرار داده شده است که تا کنون به مصرف نرسیده است.

در بخش بودجه انکشافی نیز مسولان اداره ورزش می‌گویند که از 74 میلیون و 86 هزار و 900 افغانی رقم بیش از 55 میلیونی آن به مصرف رسیده که که 88.6 درصد مصرف بودجه را احتوا می‌کند. در میان سال جاری 600 رقابت مختلف از جمله لیگ ملی بزکشی از سوی این اداره با هزینه‌های مختلف راه اندازی شده است.

مسولان اداره ورزش کشور اما در بخش دستاوردهای ورزشکاران از این سال به 2 مدال نقره تکواندو (رقابت‌های بین المللی اوپن امارات، 5 مدال (طلا، نقره و برنز) جوجیتسو از رقابت‌های آزاد سنت پیترزبورک روسیه، 13 مدال نقره و برنز  زورخانه‌یی از رقابت‌های قهرمانی جهانی ایران، سکوهای اول و دوم بایسکل رانی اسلام آباد، 1 مدال برنز اسکی از رقابت‌های بین المللی پاکستان اشاره می‌کنند.

مسولان ورزش کشور تصویب قانون ورزش از سوی مجلس نمایندگان، طرح مسوده فعالیت فدراسیون‌هاو...، طرح مسوده مقرره شرایط پرداخت امتیازات مالی مدال آوران، مربیان و داوران، طرح و تدوین طرزالعمل احیاء و انکشاف ورزش‌های ملی عنعنوی و امضاء توافق نامه‌های همکاری با برخی نهادها را مهم‌ترین دست‌آوردهای بخش پالیسی و تقنینی اداره ورزش این اداره عنوان می‌کنند.

مواردی چون توسعه ورزش‌های ملی و عنعنوی، توسعه زیرساخت‌های ورزشی، ارتقای ظرفیت‌های فنی و تخنیکی مسولان ورزشی، تهیه و تدوین استراتیژی ورزش، جلب حمایت سکتور خصوصی و ارتقای ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش به وزارت ورزش از جمله برنامه‌های آینده این اداره معرفی می‌شود.

در همین حال اما کمبود بودبجه، نبود زیرساخت‌ها و تاسیسات معیاری ورزشی، عدم کادرهای متخصص در رشته‌های ورزشی و نیز نبود امنیت به منظور برگزاری برنامه‌های ورزشی در سراسر کشور چالش‌های جدی سر راه این اداره خوانده می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала