Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

مشعوف: لیگ بی سابقه‌ افغانستان در راه است، احتمالا بازی‌های تیم ملی در جون برگزار می‌شود

© Sputnik / FIROOZ MASHOOFاستادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان
استادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2021
عضو شوید
فیروز مشعوف سخنگوی فدراسیون فوتبال کشور از برگزاری اولین لیگ حرفه‌ای و معیاری در کشور خبر داده و می‌گوید که این لیگ در 1400 کلید خواهد خورد.

به گزارش اسپوتنیک؛ فیروز مشعوف سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک (ورزشی) در مورد برگزاری لیگ ملی و معیاری فوتبال افغانستان برای اولین بار در کشور، بازی‌های تیم ملی و نیز انجام بازی‌های لیگ قهرمانان فوتبال کشور صحبت کرد.

او در این گفتگو ابتدا در مورد فارمت برگزاری لیگ قهرمانان فوتبال کشور صحبت کرده و اظهار داشت: "در فارمت دوسال اخیر بازی‌های لیگ قهرمانان به صورت بازی‌های گروپی برگزار می‌شد اما امسال پرفشار بودن تقویم مسابقات فدراسیون و انجام تورنمنت‌ها، لیگ به آن شکل قبلی در ماه مارچ برگزار نخواهد شد. با آنکه لیگ قهرمانان می‌توانست پیش زمینه خوب تجربی برای لیگ بی سابقه، معیاری و حرفه‌ای افغانستان باشد اما این بازی‌ها برگزار نمی‌شود. زیرا از اوایل ماه حمل برای نخستین بار لیگ حرفه‌ای، بی‌سابقه و معیاری‌ افغانستان کلید می‌خورد."

مشعوف در ادامه در مورد نحوه برگزاری و میزبانی از لیگ حرفه‌ای کشور گفت: "12 تیم راه یافته به لیگ قهرمانان مشخص است ولی همین‌ها با فارمت جدید بازی‌ها را از ماه حمل آغاز می‌کنند. چون شرایط امنیتی اجازه نمی‌دهد که تمام تیم‌ها به ولایات سفر کنند، ما مجبور هستیم که بازی‌ها را به صورت متمرکز در چهار ولایت (کندهار، بلخ، کابل و هرات) برگزار نماییم. در ابتدا 5 تیم ولایتی با یک تیم از مرکز در کابل 15 بازی را برگزار می‌کنند و همزمان در ولایت بلخ شش تیم دیگر رقابت‌های خود را آغاز می‌کنند. تنها تفاوت مسابقات لیگ افغانستان با دیگر کشورها این است که تیم‌ها نمی‌توانند در تمامی ولایات حضور یابند و تنها 4 ولایت میزبان این بازی‌ها خواهند بود. این بازی‌ها طبق معیارهای AFC و فیفا برگزار می‌شود که در تاریخ کشور برای اولین بار اتفاق خواهد افتاد."

در سوی دیگر و در حالی‌که این روزها موضوع تیم و باشگاه مطرح شده، آقای مشعوف معیارهای باشگاه‌داری را چنین برخوانده و می‌گوید که باید آنرا باشگاه‌ها کامل سازند: "متاسفانه با نبود یک لیگ معیاری در کشور به این امر (باشگاه) توجه جدی نشده و باشگاه‌ها هیچ گامی را برای معیاری شدن برنداشته‌اند. تیم‌های ما از این پس بنا به تصمیم فدراسیون باید برای خودکفا شدن و معیاری شدن شان گام بردارند و در این راستا فدراسیون برای پیشرفت شان زمینه فراهم می‌کند و این مسولیت باشگاه‌ها است که جواز شان را از AFC و فیفا دریافت نمایند و برای خود حامی مالی پیدا کنند زیرا اداره فوتبال در این راستا کاری از دستش نمی‌آید."

همچنان برگزار نشدن بازی‌های تیم ملی و انجام نشدن هیچ رقابتی برای این تیم در مدت یک و نیم سال اخیر برای هواداران سوال برانگیز بود که آنرا مشعوف توضیح داد و گفت: "با تاسف در یک و نیم سال اخیر با توجه به شرایط کرونایی بازی‌های ما در قاره آسیا لغو شد و حتی در شرایط بدون تماشاگر هم نتوانستیم به مصاف حریفان برویم، چن بازیکنان ما اکثرا در کشورهای آمریکایی و اروپایی بودند، جمع کردن شان در ایام قرنطین برای فدراسیون سخت بود. و حتی در آخرین اردو در امارات نیز بازیکنان اصلی را در اختیار نداشتیم. اما فیفا به خاطر حفظ سلامت بازیکنان، مربیان و تیم‌ها برای انتقال مسابقات ماه مارچ گروه E از کشورهای مختلف آسیایی به دلیل گستردگی بیماری کرونا یک جلسه آنلاین برگزار کرد که به اساس آن تیم‌های حاضر در این گروه تصمیم گرفتند سه بازی باقی مانده خود را در یک کشور برگزار کنند. البته کشوری که میزبان باشد باید مبنی بر تصمیم فیفا امکانات بهتر داشته و قوانین سخت‌گیرانه کرونایی نداشته باشد که احتمالا قطر به دلیل میزبانی‌های موفقانه اخیرش، شاید این دیدارها را میزبانی نماید."

آقای مشعوف اما در مورد بازی افغانستان با بنگلادیش صحبت کرده و گفت: "بنگلادیش پافشاری دارد که در مارچ با افغانستان در سلهد بازی نماید ولی به احتمال 99 درصد بازی‌های ما که با هند و عمان در ماه جون در قطر برگزار خواهد شد مانع این امر می‌شود که فدراسیون فوتبال کشور مخالفت نامه خود را رسما به فیفا ارسال کرده و تا روز سه‌شنبه فیفا در این مورد تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала