Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

مقایسه درآمد هنگفت فیفا از قطر 2022 با درآمد کارگران

© Sputnik / Рамиль Ситдиков /  مراجعه به بانک تصاویر Qatar 2022
Qatar 2022 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2021
عضو شوید
فیفا از جام جهانی 2022 قطر 3 میلیارد پوند درآمد کسب می‌کند در حالی‌که کارگران روزانه 8.30 پوند درآمد دارند.

به گزارش اسپوتنیک؛ فیفا قرار است 3 میلیارد پوند از جام جهانی قطر درآمد کسب کند در حالی‌که از زمان اعطای رویداد به کشور عربی، هزاران کارگر مهاجر در این کشور خاورمیانه جان خود را از دست داده‌اند.

ارقام جدیدی که مربوط به بودجه هیئت حاکمه فوتبال برای سال 2022 است در گزارش سالانه آن گنجانده شده و نشان می‌دهد که پیش بینی خسارت ناشی از پخش، حقوق بازاریابی و مهمان نوازی را دارد. اما هیئت حاکمه بین المللی سودهایی را پیش بینی می‌کند که انتظار می‌رود در سال 2022 از 1.1 میلیارد پوند فراتر رود، در حالی‌که کارگران استادیوم‌ها به شدت آسیب دیده‌اند.

اعتقاد بر این است که بیش از 6500 کارگر مهاجر از هند، پاکستان، نپال، بنگلادش و سریلانکا در قطر از زمان کسب حق میزبانی جام جهانی (10 سال پیش) جان‌های شان را از دست داده‌اند و از سال 2010 هفت استادیوم جدید، یک فرودگاه، جاده‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی از جمله یک مترو، هُتل‌ها و یک شهر جدید ساخته شده‌اند یا در حال ساخت هستند تا میزبان فینال جام جهانی با هزینه‌ای بالغ بر 138 میلیارد پوند باشد .

Макет стадиона Khalifa International Stadium, представленный на выставке футбольной атрибутики Qatar @RoadTo2022 Exhibition в ГУМе в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2020
طراحی سیستم خنک کننده برای ورزشگاه‌های قطر 2022

نیک مک گیهان مدیر پروژه‌های :"فایر اسکور" یک گروه مدافع متخصص حقوق کار در خلیج فارس ماه گذشته طی تحقیقی به گاردین گفت: "تعداد مرگ و میرها از سوابق دولت در کشورهای محل کار کارگران جمع آوری شده اما بسیاری از آنها با جزئیات ثبت نشده و به سادگی به عنوان "طبیعی" ذکر شده‌اند."

قطر تخمین می‌زند که فقط 37 کارگر در ساخت استادیوم‌های جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند اما طبق گزارش گروه‌های حقوق بشری این پرونده تعداد کمی را اعلام می‌کند و مرگ و میر را بررسی نمی‌کند.

نیروی کار مهاجر 95٪ نیروی کار در سایت‌های جام جهانی را تشکیل می‌دهد و افرادی که در این کشور کار می‌کنند حداقل دستمزد 200 پوند در ماه را دریافت می‌کنند و حتی ماه‌ها بدون حقوق هستند،  گاهی اوقات به هیچ عنوان دستمزد نمی‌گیرند و در بدترین شرایط زندگی می‌کنند.

فیفا در گزارش سالانه خود بودجه سال 2022 خود را فاش کرد که به گفته تحلیلگران، در حالی‌که درآمد حاصل از کل فعالیت‌های آن سال و در کل 3.4 میلیارد پوند است، که اکثر درآمد حاصل از مسابقات جام جهانی و نیز اکثر قریب به اتفاق درآمد پخش، بازاریابی، صدور مجوز و مهمان نوازی مربوط به جام جهانی خواهد بود. این در حالیست که چند فینال دیگر در آن سال در این کشور برگزار می‌شود (جام جهانی زنان U20 و U17 و جام جهانی فیفا است). فیفا درآمد بیش از 1.9 میلیارد پوندی و تقریباً 1 میلیارد پوندی حقوق بازاریابی در سال 2022 را از حقوق پخش پیش بینی می‌کند. علاوه بر این فروش تکت و مهمان نوازی برای جام جهانی 360 میلیون پوند خواهد بود. و هیئت حاکمه فوتبال جهان در گزارش‌اش به تحسین پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه حقوق کارگران پرداخته اس: "از زمان اعطای جام جهانی فیفا 2022 به قطر، تلاش گسترده جمعی از طرف مقامات محلی، شریک ما کمیته عالی تحویل و میراث [یک نهاد دولتی] و سازمان بین المللی کار برای ایجاد تغییرات مثبت صورت گرفته است."

Подготовка Катара к ЧМ-2022 по футболу - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.12.2019
ورزش
تلاش برای جلوگیری از مرگ کارگران ورزشگاه های قطر 2022

فیفا برای نظارت بر حقوق کارگران به دولت قطر متکی است و گزارش به نقل از محمود قطوب مدیر اجرایی رفاه کارگران در کمیته عالی است: "ما بر اساس تعهدی تضمین می‌کنیم که با افرادی که ورزشگاه‌ها و مکان‌های ما را احداث می‌کنند با کمال احترام رفتار می‌شود." قطوب اضافه کرد: "تغییرات ملموس در استانداردهای کارگران در پروژه‌های ما اکنون به عنوان معیارهایی در سراسر قطر و منطقه عمل می‌کند."

در حالی‌که فیفا درآمد خود را برای سال 2022 تخمین زده بود، سازمان عفو بین الملل درخواست خود را از هیئت حاکمه برای حفاظت از کارگران که بسیاری از آنها در قطر هستند به منظور ارسال پول به خانواده‌های خود در خانه، تجدید کرد. استیو کاکبرن رئیس دادگستری اقتصادی و اجتماعی در سازمان عفو ​​بین الملل گفت:"فیفا باید اکنون اطمینان حاصل کند که جام جهانی 2022 یک تورنمنت برای افتخار است، نه آلوده به سو استفاده‌های کارگری."

از سال 2017 قطر اصلاحات متعددی را با هدف بهره مندی از کارگران مهاجر انجام داده، از جمله حذف سیستم کالافا که کارگران را به کارفرمای‌اش گره زده، به این معنی که بدون توجه به سو استفاده‌هایی که متحمل شده‌اند، نمی‌توانند کار خود را ترک کنند. و در سال 2019 فیفا یک استراتژی پایداری را برای مسابقات تهیه کرد که "برنامه‌های بلند پروازانه‌ای را برای به حداکثر رساندن سهم مسابقات در رفاه مردم، توسعه اقتصادی تعیین کرد". اما سازمان عفو بین الملل، بین دیگر گروه‌های مدافع حقوق اصرار دارد که اصلاحات به درستی اجرا نشده و هزاران کارگر مهاجر همچنان مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

سازمان عفو بین الملل به فیفا نامه فرستاده و بر نگرانی‌های خود تأکید کرده است. به ویژه این سازمان مایل است که فیفا شرایط کارگران را برای خود کنترل کند و به دولت قطر اعتماد نکند.

گروه مبارزات می‌گوید هنگامی که فیفا این مسابقات را به قطر اعطا کرد حتماً می‌دانسته است "کارگران برای انجام این کار رنج می‌برند."

یک موفقیت که توسط فیفا برجسته شده، معرفی حداقل دستمزد برای مهاجران 200 پوند در بالای محل اسکان بوده است. از آنجا که کارگران به طور معمول شش روز در هفته زحمت می‌کشند، در دمایی که به 50 درجه سانتیگراد می‌رسد، در ثروتمندترین کشور روی زمین فقط با 8.30 پوند در روز کار می‌کند. مهاجران برای بدست آوردن شغل تا 3000 پوند به آژانس‌های استخدام بپردازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала