دانشنامه تاریخ سینمای جهان

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر بنیاد دولتی فیم های قدیمی
بنیاد دولتی فیم های قدیمی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مسکو "انعکاس ستون های سفید" به صدا آمد. نوزدهمین جشنواره فلم های آرشیف ی تحت عنوان "ستون های سفید" که یادآور مکان بنیاد دولتی فیم های قدیمی از آرشیف روسیه است، در مسکو برگزار می شود.

بیشتر از 65 هزار نسخه از آثار فلمهای صامت برادران لومیر گرفته تا جدیدترین فلم های سینمایی روسی و خارجی در مجموعه بنیاد دولتی فیلم روسیه، نگهداری می شود. همچنین در آرشیف بنیاد، نسخه مرجع کاپی به همراه دیگر اسناد آن اعم از فیلنامه و لیست مونتاژ، فلم های روسی و اتحاد شوروی، به عنوان تاریخچه فلم، نگهداری می شود. "ستون های سفید" ، نام تجارتی جشنواره بنیاد دولتی فلم است که همه ساله در دو مرحله برگزار می شود. ابتدا در خود بنیاد به صورت میزگردهای تخصصی فیلسازان و دوم در سینماها و برای عموم. بیش از 30 فلم در جریان یکماه بر روی پرده سینما به نمایش گذاشته خواهد شد.

پاول باگیروف، کارگردان جدید هنری جشنواره امسال در خصوص توسعه آن چنین می گوید:

"من می خواهم که در این جشنواره فلم های آرشیوف بیشتر بدون صرف نظر از کیفیت هنری و مونتاژ شده آنها به نمایش گذاشته شود. مثالاً ما دارای فلم های بسیار جالب و قدیمی هستیم، اما فلم هایی هم وجود دارد که از نظر هنری بسیار ضعیف، اما از نقطه نظر تاریخی، بسیار مهم هستند. مثلا فلم "سه دیدار". این کارِ هم زمان و مشترک چندکارگردان است. داستان فلم در مورد بازگشت شجاعانه و پیروزمندانه سربازان شوروی است. این ماهیت درک سینماگران آن دوره را نسبت به موضوع پیروزی، نشان می دهد. ما باید در مورد این فلم ها آگاهی بیشتری داشته باشیم چرا که این حقیقت تاریخی است".

 شعار اصلی این فستیوال، تاریخ سینما و نام های فراموش شده آن است. لذا در این فستیوال آثار ویچسلاو لواندوفسکی، یکی از قوی ترین فلم سازان عروسک ی است که تا قبل از جنگ جهانی دوم فعالیت نموده است. برای اولین بار در برنامه این جشنواره بیش از 10 ها اثر این فیلمساز به نمایش در خواهد آمد. از طرف دیگر،"بکی شارپ" فلم آمریکایی محصول سال 1935 نیز به نمایش در می آید. این اولین فیلم بلند رنگی در تاریخ سینمای جهان است. در بنیاد دولتی فلم، تنها نسخه کاپی آن نگهداری می شود که اختصاصا برای نمایش در این فستیوال، بگونه ای تکثیر شد تا رنگ آن با نسخه اصلی، تفاوت نداشته باشد. در این بنیاد، فلم خارجی دیگری تحت عنوان "گامون کولوس" محصول سال 1916 آلمان نیز نگهداری می شود. این اولین فلم در مورد آدم آهنی است. در این جشنواره برنامه ای تحت عنوان "انسان مصنوعی" وجود دارد که در آن فلم های آمریکایی دهه 30 میلادی همچون فلم های "عروس فرانکیشتن" و "بوسکو — مرد آهنی" به نمایش در می آید.

قابل یادآوری است که فلم های خارجی در این جشنواره فقط متعلق به فیلم های غنیمت گرفته از آلمان و یا فلم های معاوضه شده با فدراسیون بین المللی فیلم های آرشیوف نیست. بطور مثال, امسال دو فلم از موزیم هنرهای معاصر نیویورک و موزیم فلم مونیخ به روی پرده می رود. به طور عموم مجموعه بنیاد دولتی فلم روسیه، به عنوان یک دایره المعارف، موسسه است که در آنجا فلم ها نگهداری، ترمیم و سپس برای عموم به نمایش در می آید و در واقع می توان تاریخ سینمای روسیه و جهان را مطالعه کرد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала