نابودی امریکا در اثر زلزله

© REUTERS / Robert Galbraithنابودی امریکا در اثر زلزله
نابودی امریکا در اثر زلزله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان: زلزله قوی امریکا را تهدید به نابودی میکند

دانشمندان آژانس زمین شناسی امریکا به ساکنین سان فرانسیسکو در خصوص احتمال وقوع زلزله ی ویرانگر هشدار داده اند.

زلزله ممکن است هر لحظه به وقوع بپیوندد. آژانس خبر داده است که روز 21 جولای تکان هایی در قشر های زمین به ثبت رسیده که دستگاه ارزیابی زلزله قدرت آن را در حدود 4 درجه ریشتر محاسبه کرده است. این تکان ها پیامدی به دنبال نداشت، اما متخصصین آن را زنگ هشداری نگران کننده می دانند. به اعتقاد کارشناسان، سان فرانسیسکو در حالت انتظار به سر می برد. شهر روی گسل های سان آندرس بین صفحات بحر آرام و آمریکای شمالی واقع شده است. امتداد این گسل در حدود 1300 کیلومتر است. این گسل به لطف فیلم های هالیوودی از شهرت برخوردار شده است.

به گفته توم بروچر کارشناس این آژانس، فاجعه واقعی ممکن است هر لحظه رخ بدهد. در 140 سال گذشته پنج زلزله شدید رخ داده است. در روز 21 اکتوبر 1868 قدرت تکان های این زلزله 6،8 درجه ریشتر بوده است. آنوقت افراد زیادی جان خود را از دست دادند و ساختمان ها صدمات جدی دیدند.

در اپریل 1906 نیز در این شهر زلزله ی به قدرت 7،8 ریشتر رخ داد که 3 هزار تن قربانی و 300 هزار مجروح بدون خون ماندند. دانشمندان معتقدند که فاجعه امروز ابعاد بزرگتری خواهد داشت. زیرا جمعیت سان فرانسیسکو در 1.5 قرن گذشته تقریبا تا صد برابر افزایش یافته است. بنابراین تعداد مجروحین بیشتر از قبل خواهد شد.

به گفته بروچر در سال 2008 زمین شناسان گزارش ویژه ای آماده کردند که در آن احتمال ویرانی سان فرانسیسکو در اثر وقوع زمین لرزه را بسیار بالا عنوان کرده بودند. گزارشات کارشناسان نشان می دهد که پیش بینی های آنها کاملا درست بوده است. فعلاً افزایش تکان های قشر زیرین در منطقه گسل ها دایما ثبت می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала