بارک اوباما: موافقت هسته یی با ایران به زیان اسرائیل نیست

© AP Photo / Susan Walshبارک اوباما رئیس جمهور امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیانات بارک اوباما در باره موافقت نامه هسته یی با ایران

رئیس جمهور بارک اوباما در ادامه تلاش هایش برای کسب حمایت مردم و کانگرس امریکا از موافقتنامه هسته یی با ایران، این بار به جمعی از امریکایان یهود مراجعه کرد.  در این باره رادیوی ازادی خبر داده است.

بارک اوباما در سخنرانی که از طریق انترنیت پخش می شد، تلاش کرد به یهودیان اطمینان دهد که موافقتنامه هسته یی به زیان اسرائیل نیست. 

اوباما دیروز درین سخنرانی گفت "ما بالای ایران اعتماد نداریم، اما این موافقتنامه بر اعتماد نه، بلکه بر سنجشِ درست متکی است." 
او گفت: "به یاد داشته باشید، در همه بحث ها آنچه مهم است، اینست که ما همه طرفدار اسرائیل بوده و همۀ ما یک خانواده هستیم." 

به اساس موافقتنامه که در چهاردهم ماه جولای میان ایران و شش گانه میانجیگران بین المللی امضا شد، تحریم های امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد بالای ایران به تدریج لغو می شوند و در بدل، ایران فعالیت های هسته یی خود را محدود می سازد.

بارک اوباما درین سخنرانی خود عنوانی یهودان امریکایی همچنان گفت: تعهد امریکا با اسرائیل غیر قابل تردید است. 

اوباما افزود: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران مواد موافقتنامه را عملی نکند، ایالات متحده گزینه وضع تحریم ها و استفاده از نیروی نظامی را رد نخواهد کرد. 

رئیس جمهور امریکا همچنان گفت که واشنگتن باید مانع حمایت ایران از گروه حزب الله در لبنان شود ":ما باید نگذاریم که ایران به حزب الله راکت بدهد چون حزب الله اسرائیل را تهدید می کند. ما باید مانع فعالیت های بی ثبات کننده و نیابتی آنها در دیگر بخشی های منطقه شویم. اما برای این کار نیاز است با هم پیمان های ما هماهنگ باشیم، فعالیت های استخباراتی ما را بهبود بخشیم، فعالیت های ما چون نصب سقف آهنین را افزایش دهیم تا مردم از راکت های که از آنسوی مرز پرتاب می شوند در امان باشند. ما به هر حال این همه کار ها را باید بکنیم. وقتی بدانیم که ایران سلاح اتمی ندارد، از موقف خیلی بهتر می توانیم این کارها را انجام دهیم.".

سرنوشت موافقت هسته یی با ایران الی هفدهم ماه سپتمبر باید روشن شود. 

تا آن زمان کانگرس فرصت دارد که این موافقتنامه را بررسی کند. 

هر چند شمار مخالفان این موافقتنامه در هر دو مجلس کانگرس امریکا کم نیست، اما آگاهان گفته اند که بارک اوباما برای تصویب این موافقتنامه در کانگرس، رای کافی در اختیار دارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала