مقامات ترکمنستان، اذربایجان و ترکیه روی احیای راه لاجورد گفتگو کردند

© AP Photo / Burhan Ozbiliciمولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود  چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفتگوهای ترکمنستان، اذربایجان و ترکیه راجع به احیای راه لاجورد

وزرای خارجه ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه روی امکانات احیای راه لاجورد در انتالیا با هم بحث و گفتگو کردند. در این باره رادیوی ازادی خبر داده است.

راه لاجورد از بنادر آقینه ولایت فاریاب و تورغندی ولایت هرات شروع و افغانستان را با کشور های آسیانه میانه و اروپا وصل می کند.

رییس جمهور اشرف غنی پیشنهاد کرده تا افغانستان از طریق ترکمنستان،اآذربایجان، گرجستان و ترکیه با اروپا وصل شود و در این رابطه به رهبران کشور های یاد شده صحبت هم شده است.

گفته می شود که حدود دو هزار سال پیش لاجورد ولایت بدخشان از همین راه ها به اسیای میانه انتقال داده می شد و از همین رو به این مسیر راه لاجورد گفته می شود.

به باور مقامات افغانستان، احیای راه لاجورد، می تواند بدیل مناسب برای تقویت ترانزیت و تجارت افغانستان باشد، زیرا از سرحد افغانستان تا بندر ترکمنباشی ترکمنستان خط ریل وجود دارد و از آنجا هم تا استانبول امکانات ترانسپورتی مهیا می باشد.

مقامات افغانستان پیش از این پیشنهاد کرده بودند که باید در مسیر راه لاجورد گمرک ها ایجاد و یک تعرفه نیز معرفی شود.

کابل می خواهد، اموال تجارتی که از استانبول انتقال می یابد، نخست به باکو و از آنجا از طریق آب از بندر ترکمنباشی به افغانستان و حتی به پاکستان و هند منتقل گردد.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، ایلمار محمدیاروف وزیر خارجهاآذربایجان و راسیت میریدو وزیر خارجه ترکمنستان دیروز(جمعه) با هم در ترکیه همچنان روی اقدامات عملی برای تطبیق پروژه های انرژی و ترانسپورت در منطقه توافق کردند.

آنها روی انتقال گاز ترکیه از طریق ترکمنستان به اروپا نیز بحث نموده و تعهد کردند که برای حل مشکلات ترانزیتی میان هر سه کشور هر چه زودتر یک کنفرانس سه جانبه را تشکیل بدهند.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه می گوید: نه تنها ترکیه، اذربایجان و ترکمنستان بلکه کشور های دیگر هم روی پروژه احیای راه لاجورد علاقمندی نشان داده اند.

در نشست دیروزی وزرای خارجه این سه کشور فیصله شد، پیش از ختم سال جاری میلادی یک کنفرانس روسای جمهوری در ترکمنستان راه اندازی شود و روی پروژه راه لاجورد توافق صورت گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала