ادوارد سنودن برنامه محرمانه استخبارت انگلستان را افشا کرد

© REUTERS / Mark Blinch کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسرار
کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسرار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشر اسناد نو افشاکننده توسط سنودن

ادوارد سنودن، کارمند سابق اداره امنیت ملی امریکا در این اواخر اطلاعات جدید درباره دستگاه های استخباراتی و این بار در باره سازمان استخبارات انگلستان منتشر کرد.  سنودن افشاکننده در اسناد منتشره خاطرنشان می سازد که مرکز ارتباطات دولتی انگلستان در سال 2009 برنامه محرمانه ای را با نام رمزی Karma Police  برای جمع آوری و بررسی اطلاعات درباره استفاده کنندگان اینترنت به کار انداخته است.

برنامه  Karma Police، تمایلات استفاده کنندگان در اینترنت از جمله اخبار مورد علاقه آنها در سایت ها و رادیوها و همچنین فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی و سایت های مورد جستجوی انها را بررسی می کند. این اطلاعات در دوسیه های جمع آوری می شوند، تا دیرتر فعالیت های مشکوک استفاده کنندگان شناسایی شود.
ادوارد سنودن اعلام کرد:" این برنامه ها بطور مخفیانه ، بدون هیچگونه نظارت جدی و بدون روند های قضایی علنی با شرکت طرفهای مختلف اجرای می شوند. ما شاهد آن هستیم که چنین برنامه هایی حتی اگر با نجیبانه ترین و بهترین مقاصد هم تدوین شده باشند، در نهایت به خود ما و کشور خود ما ضربه می زنند. برنامه هایی کهاداره امنیت ملی امریکا و سازمان سیا بطور مشترک در کشورهایی مانند یمن از آنها استفاده می کردند، حالا توسط خدمات مارشال‌های ایالات متحده در مورد مجرمان معمولی مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ خطری برای امنیت عمومی بوجود نمی آورند، تا نقض حقوق میلیون ها نفر از شهروندان امریکا و دیگر کشورها توجیه شود".
سنودن در ماه جون سال 2013 میلادی تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی امریکا و انگلستان در زمینه جاسوسی اینترنتی را در اختیار روزنامه های "واشنگتن پست" و "گاردین" قرار داد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد امریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند، بلکه بر زندگی میلیون ها اروپایی، از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده، نظارت میکنند. سنودن بعد از انکه این اسناد را در اختیار روزنامه ها قرار داد، ابتدا به هانکانگ و سپس به مسکو پرواز کرد و در ماه اگست سال 2013 میلادی سند پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. بعداً در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала