ترک که قتل عام ارمنان را رد میکرد محاکمه نمودند

© Photo / PanARMENIAN /  مراجعه به بانک تصاویر راه پیمایی یادگاری به مناسبت نسل کشی ارمنان در سال 2015
راه پیمایی یادگاری به مناسبت نسل کشی ارمنان در سال 2015 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محاکمه مجدد تبعه ترکیه به جرم رد نسل کشی ارمنان

محکمه اروپایی در باره حقوق بشر تصویب نمود که سخنان دوگو پیرینچیک رهبر حزب کارگری چپگرای میانه رو که اعلام داشته بود، « نسل کشی ارمنان — دروغ بزرگ بین المللی است»، جنایت و اهانت به حیثیت گروه های اتنیکی ارمنان نمی باشد. مطابق فیصله محکمه اروپایی در باره حقوق بشر، مجرم شناختن قبلی پیرینچیک به تبعیض نژادی، غیر عادلانه بود.

میخواهیم یاداوری نمائیم که پیرینچیک به خاطر نفی علنی نسل کشی ارمنان جریمه شده بود. طوریکه معلوم است، مقامات رسمی انقره با استفاده از اصطلاح « نسل کشی» برای کشتارهای کتلوی که در سال 1915 در امپراطوری عثمانی رخ داده بود، فعالانه مخالفت میکنند. در عین حال قتل عام ارمنان تا به حال از طرف بیش از 20 کشور جهان، بشمول روسیه، به رسمیت شناخته شده است. این موضوع را با ایلینا کازاریان خبرنگار ما در ارمنستان مورد بحث قرار میدهیم.

مطابق فیصله محکمه اروپایی در باره حقوق بشر، فیصله محاکم سویس در باره دوسیه پیرینچیک با حق ازادی بیان ضدیت دارد. قضات فیصله نمودند که ماده 10 کنوانسیون در باره حقوق بشر نقض شده است.

در عین حال محکمه اروپایی حکم در باره دوسیه دوگو پیرینچیک منتشر نموده که مطابق ان محکمه سویس با جلب پیرینچیک که نسل کشی ارمنان را نفی میکند به مسوولیت جنایی، مرتکب اشتباه شده است.

جمهوری ارمنستان در این دوسیه به مثابه جانب سومی دخیل بود. و طوریکه از ستراسبورگ مدافعین حقوق که در محکمه از منافع ارمنستان نمایندگی میکنند، خبر میدهند، یک عده عبارات ضد ارمنی در باره نسل کشی ارمنان از فیصله حذف شده و یا به نفع ارمنستان تصحیح شده اند، یعنی، در این صورت واقعیت قتل عام ارمنان مورد تردید قرار نمی گیرد.

برعلاوه این، حکم منتشره محکمه اروپایی خاطرنشان ساخته که وظیفه محکمه در چارچوب این دوسیه تعریف این نمی باشد که ایا کشتار کتلوی یا اخراج اجباری ملت ارمنی در سال 2015 در امپراطوری عثمانی از نقطه نظر محتوای این نظریه در حقوق بین المللی نسل کشی توصیف شده میتواند یا خیر.

در ارمنستان در باره فیصله محکمه اروپایی عکس العمل ها متفاوت بودند. عکس العمل اولی بسیار احساساتی و از نقطه نظر اذهان عامه منفی بود که جای تعجب نمی باشد. در شبکه های اجتماعی چنین عناوین رسانه های محلی دیده میشدند:" شرمساری عدالت اروپایی"، "محکمه اروپایی به رسمیت نه شناختن نسل کشی ارمنان اجازه داد".

تعداد زیادی کارشناسان ارمنی که با حقوق بین المللی سروکار دارند، نیر فیصله محکمه اروپایی را غیرعادلانه و مبتذل خواندند. به عقیده حقوق دان لیوون گیوارکیان در این مورد صحبت بر سر معیارهای دوگانه مطرح بحث می باشد. بطور مثال، طبق عمل محکمه اروپایی، نفی کردن هالوکوست میتواند تحت پیگرد جنایی در خاک اتحادیه اروپایی قرار گیرد و این میتواند نفی نمودن ازادی بیان شناخته شود و نسل کشی ارمنان در این صورت به این گونه توصیف شده نمی تواند. بیائید به تبصره او گوش کنیم:

"به عقیده من، محکمه اروپایی مساله را با متن کامل ان مطلقاً مورد بحث قرار نداده  و به فیصله عجیب رسیده و ان این که بیانات او برخلاف کشورهای اروپایی متوجه بود که افسانه نسل کشی را ایجاد کرده اند".

به عقیده ترک شناس گیورگ پیتروسیان بر فیصله محکمه اروپایی تا اندازه زیادی عدم علاقمندی خراب ساختن مناسبات با ترکیه که نفی کردن نسل کشی ارمنان را در سال 2015 ادامه میدهد، تائثیر کرده است:

" ما مشاهده میکنیم که فیصله نهایی از منافع ترکیه ناشی میشد و این نقطه منفی در چارچوب مبارزه بین المللی به خاطر شناسایی نسل کشی ارمنان شمرده می شود. من معتقدم که عدالت اروپایی که در این باره طوریکه انها خود این را تعبیر میکنند «با ازادی بیان» مواجه شده — با شکست روبرو گردیده است. عدالت تاریخی در این رویارویی در برابر فیصله چند قاضی ناتوان است. برای ما این خبر نو نیست که مساله نسل کشی برای دول و گروه های مختلف به وسیله سیاسی مبدل گشته که انها در این یا ان مورد، با استناد بر منافع خود استفاده میکنند. از همینرو عدالت فوق العاده در فیصله را نباید انتظار میداشتیم".

 

ولی مقامات رسمی ایریوان، ضمن تبصره بر حکم محکمه اروپایی در باره حقوق بشر در باره دوسیه دوگو پیرینچیک، معتقد اند که این نتیجه بسیار خوب برای ارمنستان و ارمنان شمرده میشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала