کشورهای مخالف مبارزه با تروریزم

© Sputnik / Artem Jitenevسو - 35
سو - 35 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخورد کشورهای مختلف نسبت به مبارزه با تروریزم

 

عربستان سعودی نسبت به ضربات هوایی روسیه عکس العمل نسبتاً زود از خود نشان داد. در ریاض اعلام داشتند که قصد دارند حمایت نظامی از اپوزیسیون سوریه را تقویت نمایند. صحبت بر سر ارسال سلاح به گروه های اپوزیسیون مانند «اردوی ازاد سوریه»، «جبهه جنوبی» و «لشکر فتوحات» مطرح بحث می باشد. در عین حال حاطرنشان می گردد که ارسال سلاح گروه تروریستی «دولت اسلامی» و «جبهات النصره» را در بر نمی گیرد.

الکساندر سوتنیکوف استاد پوهنتون دولتی سانکت پتیربورگ میگوید که عربستان سعودی همیشه در منطقه نقش رهبری کننده بر دوش داشت و قصد ندارد از این نقش صرفنظر نماید. او میگوید:

عربستان سعودی همه چیز را برای ان انجام داد، تا به ان نه جریانات مهاجرین و نه هم جریانات تروریستان نه رسند. انها با سخاوتمندی اردن را از نقطه نظر مالی حمایت کردند، تا در انجا کمپ ها برای اواره گان اعمار کنند. تا جای که معلوم است در اردن در حدود یک ونیم میلیون مهاجر سوری قرار دارند. در همانجا هیات های امریکایی قرار دارند که افراد مسلح را برای گروه اردوی ازاد سوریه و دیگر سازمان ها استخدام میکنند که از طرف امریکا یا عربستان سعودی حمایت میشوند. از همینرو در عربستان سعودی نگرانی جدی در این مورد وجود نداشت که به انها کسی نفوذ خواهد کرد. این موضوع جدا است که افراد مسلح گروه تروریستی «دولت اسلامی» در این اواخر فعالانه میگویند که چون انها خلافت می سازند، پس موجودیت مکه و مدینه در ان امر ضروری است. این گروه در عربستان سعودی از خود طرفدران دارند و از همینرو کدام کسی میتواند در انجا نفوذ نماید.

ترکیه نیز از اغاز عملیات روسیه در سوریه اعلامیه های شدیدالحن صادر میکند. انقره با ناتو در باره تقویت وضع دفاعی خود و ارسال مجتمع های راکتی Patriot فعالانه مذاکرات انجام میدهد. ایشتون کارتیر وزیر دفاع امریکا اعلام داشته که امریکا و ناتو هرانچه در توان دارند انجام میدهند، تا امنیت ترکیه را هیچ چیز تهدید نکند. به گفته ویکتور نادیین رایفسکی همکار علمی انستیتوت اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی اکادمی علوم روسیه، انها در عین حال اهداف خود را دنبال میکنند:

خود عملیات را میخواستند برای ان استفاده کنند، تا رژیم اسد را سرنگون سازند. این کار از موضعگیری ترکیه اغاز شد، وقتیکه انکشور برای شرکت خود در عملیات بر ضد داعش شرط گذاشت و ان اینکه باید در ابتدا کار رژیم اسد را یک طرفه ساخت. انگاه امریکایان موضعگیری خود را تغییر دادند. انها نیز به عین کلمات نیات شان را مشخص ساختند. ما میدانیم که ترکان چگونه بمبارد میکردند، انها سه ضربه را گویا بر مواضع داعشیان وارد اوردند و ده ها ضربه دیگر را بر کردان وارد ساختند.

در مصر عمل مسکو را بصورت کاملاً جدا ارزیابی میکنند. در تمام رسانه ها این خبر منتشر گردید که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر عملیات روسیه را به حمایت از حکومت قانونی سوریه در مبارزه با تروریزم مثبت ارزیابی نمود. ویچسلاف ماتوزوف امر انجمن دوستی و همکاری کاری با کشورهای عربی میگوید که این نشانه مهم است:

برای من این جای نهایت مسرت است که از عملیات روسیه در سوریه عملاً کشورهای عربی حمایت نمودند. این قبل از همه اعلامیه شکری وزیر خارجه مصر به تلویزیون العربیه می باشد و این تلویزیون عربستان سعودی است که او در ان گفت که مصر (بزرگترین کشور عربی) از فعالیت روسیه در سوریه کاملاً حمایت میکند. بعداً وزارت خارجه مصر سخنان وزیر خود را تائید نمود و اعلام کرد که روسیه این عملیات را در هماهنگی کامل با مقامات رهبری جمهوریت عربی مصر انجام میدهد.

عکس العمل های مختلف نسبت به عملیات پیلوتان روسیه در سوریه ثابت می سازند که در منطقه دو جناح وجود دارد که یکی از انها به این چندان علاقمندی ندارد ، تا تروریستان از بین برده شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала