طیارات بدون پیلوت مجهز با گاز آشک آور

© AP Photo / Northrop Grumman via U.S. Navy, Erik Hildebrandtطیاره بدون پیلوت امریکائی
طیاره بدون پیلوت امریکائی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جامعه بین المللی باید طراحی طیارات بدون پیلوت را تحت کنترل شدید قرار بدهد

این که پولیس آمریکا بر  ضد تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده می کند خبر تازه ای  نیست.  مقامات آمریکا  قصد دارند  از هوا با پخش گاز  از طیارات بدون پیلوت تظاهرکنندگان را پراکنده  سازند.

بعضی از  متخصصان آمریکایی  ابراز نگرانی کردند که  اینگونه اقدامات  می توانند  ضرر و آسیب بیشتری به مردم بیگناه برساند.  در گزارش منتشره چندی پیش  گروه مدافع  حقوق بشر، کارشناسان هشدار می دهند  که « گازپاشی»  برای پراکنده کردن  تظاهرکنندگان با استفاده از طیارات بدون پیلوت بدون کنترل شدید  خطرناک است.

مایکل کروئولی  کارمند علمی  بنیاد پژوهشی  « اومِگا» یکی از  نویسندگان  گزارش در این باره گفت: « محققان ما  متوجه شدند که هم اکنون  طراحی  و  توسعه این  نوع وسایل برای  پخش  گاز اشک آور  جریان دارد.  جامعه بین المللی  باید  طراحی طیارات بدون پیلوت را تحت کنترل شدید و جدی خود  قرار بدهد و  مراقب آن باشد  که انواع  جدید  تسلیحات  مطابق با  استانداردهای  مصوبه  در  زمینه  حقوق بشر طراحی و ساخته شوند».

در سال 2015 میلادی  داکوتای شمالی  اولین ایالتی شد  که به مأموران پولیس اجازه داد  از سلاح شیمیایی  غیر کشنده  با کمک پهپاد ها استفاده کنند. فعلا پولیس فقط از روی زمین  مواد کیمیایی  غیر کشنده را  پخش می کند.  شبکه تلویزیونی « ار. تی»  با آرون گوپتا خبرنگاری صحبت کرد که در  جریان یک اقدام اعتراضی  تأثیر  این مواد را  بر خود حس کرد.

« در ماه می برای  تهیه گزارش در باره  تظاهرات سیئتل راهی آنجا شدم.  برخورد پولیس فوق العاده خشن بود  و از انواع مواد کیمیایی محرک،  سلاح کیمیایی  و گاز اشک آور استفاده کرد.  من دیدم چطور مردم به سرفه می افتادند و فرار می کردند.  من هم از اسپری فلفل آسیب دیدم. بعد معلوم شد که خیلی ها  از نارنجک ها دچار سوختگی شدید شدند.  همه این اتفاق ها فقط  به خاطر شرکت در  تظاهرات  آرام خیابانی رخ داد».

خبرنگار معتقد است که  طیارات بدون پیلوت در  داخل آمریکا درست به همان شکل غیرمسئولانه ای  مورد استفاده قرار خواهند گرفت که نظامیان آمریکا از طیارات بدون پیلوت در خارج از کشور استفاده  می کنند.

پهپادها  هر چه بیشتر جا را برای انسان به عنوان  عنصر سیستم تنگ می کنند. در نتیجه ما شاهد  زورگویی غیر قابل کنترلی می شویم که  هیچگونه  موازینی را رعایت نمی کند.  اکنون  نظامیان آمریکایی  در دیگر کشورها از طیارات بدون پیلوت برای وارد آوردن ضربات به  تروریست ها استفاده می کنند.  در  این میان، انسان طعمه یک الگاریتم  مشخص می شود و اوپراتور نمی داند  بسوی کی تیراندازی می کند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала