سازمان ملل: مداخله امریکا در عراق به ظهور داعش مساعدت نموده است

© AP Photo / Frank Franklin IIاسامبله عمومی سازمان ملل متحد
اسامبله عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
داعش نتیجه مداخله امریکا است

مداخله امریکا در سال 2003 در عراق گام نادرست بود که دشمنی بین المذهبی را تحریک نمود و زمینه مساعد برای ظهور گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) ایجاد کرد. این نظر را موگینس لیوکیتوفت رئیس 70 مین اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه با آژانس تاس اظهار داشته است.
او گفت: " ما نمی توانیم نفی کنیم که مداخله در سال 2003 در عراق به بسیاری علل — و رئیس جمهور بارک اوباما شخصاً در این باره گفته — فیصله نادرست بود. ولی هرچه بیشتر خطرناک این امر ثابت گردید که کسانی که این فیصله را اتخاذ کرده بودند تصور دقیق نداشتند که انها با چه سروکار داشتند، نمی دانستند که چگونه از عواقب (مداخله) — تقویت اختلافات در جامعه، جلوگیری نمایند که زمینه مساعد برای بوجود امدن داعش بوجود اوردند".
به عقیده موصوف، در عراق باید بر جامعه هرچه بیشتر دموکراتیک تر دست یافت و همچنان باید قرارداد عقد گردد که از منافع اقلیت ها دفاع نماید. رئیس اسامبله عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان ساخت که تجربه ناکام عراق باید در مورد حل منازعه در سوریه مدنظر گرفته شود. مطابق پلان تصویب شده شورای امنیت سازمان ملل متحد، در ماه جنوری دمشق و اپوزیسیون در پشت میز مذاکرات می نشینند که به تعقیب ان تشکیل حکومت عبوری، تصویب قانون اساسی نو و انتخابات صورت خواهد گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала