دانشمندان پوهنتون دولتی مسکو با همکاران خود چیپ ساخته که دستگاه لایزری را تعویض میکند

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پوهنتون دولتی مسکو
پوهنتون دولتی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موفقیت تازه دانشمندان پوهنتون دولتی مسکو


دانشمندان پوهنتون دولتی مسکو با همکاران خود چیپ ساخته که میتواند دستگاه پیچیده لایزری را تعویض کند. در این باره دفتر مطبوعاتی پوهنتون دولتی مسکو خبر داده است.
در اطلاعیه گفته شده: " گروپ فزیک دانان روسیه و سویس چیپ ساخته که تکان های فیمتوثانیوی نور را با نوسان خاص طیف بنام «شانه نوری» بوجود می اورد که حصول ان فقط توسط دستگاه های بزرگ و پیچیده لایزری ممکن بود".
شانه های فیمتوثانیوی نوری — اختراع است که در سالهای 1990 صورت گرفته بود که در عرصه های مختلف — در سیستم های تیلی کمونیکیشنی، سپکتروسکوپی لایزری و استروفزیک، قابل استفاده ثابت گردیده اند. در سال 2005 طراحان انها تیودور هینش از المان و جان هول از امریکا، به خاطر انها جایزه نوبل دریافت کردند.
در دفتر مطبوعاتی پوهنتون تصریح کردند: " برای استحصال چنین شانه لایزرهای با همزمان ساختن مودها استفاده میشود. در صورت این میتود لایزر نور یک دامنه، طوریکه معمولاً راجع به لایزرها فکر میکنند، تشعشع نخواهد کرد، بلکه همزمان چند "مود" — شعاع های نوری با دامنه کوتاه، را تشعشع خواهد کرد. اگر این مودها را همزمان ساخت، یعنی کار کرد که فازهای انها بصورت محکم باهم دیگر مربوط باشند، پس در نتیجه انتیرفریشن (تداخل) این مودها اشعه متواتر لایزر به امپولس های پی هم با سپکتر «شانه» مبدل خواهند گشت".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала